Podle statistik Českého plynárenského svazu (ČPS) už dosáhl počet CNG vozidel v České republice 8 tisíc. Pro letošní rok to na konci 3. čtvrtletí znamená, že na českých silnicích jezdí 1.345 dalších CNG vozidel, celkem pak 8.055. To je asi 30 procentní meziroční nárůst oproti roku 2013, poslední meziroční nárůst CNG vozidel v ČR byl asi 2 tisíce CNG vozidel. Z celkového počtu vozidel je zdí v ČR již nejméně 518 CNG autobusů ve více než 35 městech a 83 komunálních CNG vozidel.
Dlouho očekávané zahájení prodeje domácího výrobce s modelem ŠKODA Octavia G-TEC spustilo další lavinu zájmu o koupi vozidel na CNG. Na trhu v této kategorii zaujímá tradiční Octavie běžně více než 30 procentní podíl. Počty objednávek na ŠKODA Octavia G-TEC a Combi G-TEC tak předčily očekávání samotného výrobce. Tyto modely jsou určeny hlavně pro firemní zákazníky a největší vozové parky organizací v ČR, tzv. fleety, které mají u nás dnes už 500 – 700 CNG vozidel a tak je o tyto modely velký zájem.
„Rozvoj CNG tlačí ale také poptávka po ekologických vozech a plnění přísných emisních limitů. Stejný trend je ale i ve světě. Ročně se prodá na světě asi 2,3 miliony CNG vozidel a toto číslo každým rokem narůstá, v roce 2023 by to mělo být ročně dokonce 3,5 milionu ročně,“ – říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS).
V České republice je nabídka asi 65 typů vozů všech kategorií, z čehož osobních vozů je asi 35. Společnosti poskytují na některé CNG vozy až 35 procentní slevy. „Spolu s vozidly výrazně přibývají i plnicí CNG stanice, kterých je dnes již u nás 63. Optimální počet CNG stanic pro Českou republiku je 200 až 300 stanic a tento počet během 3 až 5 let nepochybně v ČR bude postaven,“ – říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.
Komentáře