Filtron radí: Závity ve spin-on filtrech

, 18. května 2010, 0:00

Spin-on filtry, tedy filtry montované na závitový trn na tělese motoru, jsou nyní nejpopulárnější konstrukcí využívanou v automobilovém průmyslu pro filtraci kapalin. Filtry tohoto druhu jsou nejčastěji spojovány s čištěním oleje, avšak používají se také jako palivové filtry, filtry chladících médií nebo jako sušičky vzduchu v pneumatických instalacích v automobilech.

Proč jsou spin-on filtry v automobilovém průmyslu tak populární?

Při hledání odpovědi na tuto otázku se musíme vrátit do dějin automobilismu, do 50. let minulého století, kdy prakticky všechny motory byly vybaveny olejovými filtry s rozkládacím pláštěm a výměnnou filtrační vložkou.

Při výměně použitých filtrů bylo nutno rozmontovat plášť, očistit vnitřní plochy a všechny součástky, a vše pak opět smontovat.
Snahy o zjednodušení výměny filtrů a lepší ochranu motoru před pronikáním nečistot a úniky oleje vyvrcholily vyvinutím filtrů typu spin-on.

Teprve hledisko ochrany životního prostředí a všeobecné rozšíření recyklace v automobilovém průmyslu daly podnět k tomu, že spin-on filtry byly v nových modelech motorů nahrazeny moderními vložkami, které neobsahují kovové součásti. Spin-on filtry jsou však i nadále nejčastěji prodávanými olejovými a palivovými filtry.

Proč je závit tak důležitou součástí spin-on filtru?

Závit, který se nachází ve středovém otvoru ve víku filtru, je jediným prvkem, kterým je filtr připevněn k motoru. Musí být schopen přenášet síly spojené s aktuálním tlakem oleje a jeho cyklickými změnami ve velkém teplotním rozsahu, při zachování trvalé těsnosti spojení. Proto se také u spin-on filtrů používají víka s válcovaným závitem.

Válcování závitů má mnoho výhod ve srovnání s jejich výrobou obráběním. Základní předností je větší odolnost závitu, která je důsledkem zpevnění v důsledku plastické deformace kovu a přemístění plastifikovaných vrstev, kterými jsou tvořeny drážky závitu.
Bez významu není ani okolnost, že během válcování závitů nevznikají žádné třísky ani úlomky materiálu, které jsou charakteristické pro obráběné závity. Jejich přítomnost by mohla způsobit poškození motoru, kdyby se spolu s olejem dostaly do mazací soustavy motoru.

Připravila firma Filtron.

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 18. září 2010, 0:00 0 0

Dobrý den.¨

Mám dotaz ohledně olejového filtru.

Prosím o vysvětlení pojmů : By Pass Valve ,Anti Drain Valve a Anti Syphon Valve.

Prosím o stručný popis významu a funkce u olejového filtru.

Děkuji za odpověď.

S pozdravem - MEDICOS -
- medicos

Odpověď