Jak příliš nízký, tak i příliš vysoký tlak oleje má bezprostřední vliv na zvýšené opotřebení pracujících částí motoru a může vést někdy i k jeho zadření. Původ problémů s tlakem oleje je často spatřován ve špatném fungování olejových filtrů umístěných v motoru. Avšak právem?
Pokles tlaku oleje pod požadované minimum (obvykle 3,5 kPa) je signalizován rozsvícením kontrolky na palubní desce v kabině. Při nastartování auta po otočení klíčkem do polohy „on“ dojde k rozsvícení kontrolky, která nás informuje, že v motoru není tlak. Po nastartování motoru tlak oleje v motoru vzroste. Rychle rostoucí tlak deformuje membránu čidla (obrázek 1), která po dosažení předpokládaného tlaku otevře elektrický obvod a kontrolka zhasne.
Obrázek 1. Schéma rozvodu oleje v motoru s filtrem ve svislé poloze.
Problém se objeví v okamžiku, kdy kontrolka zůstane svítit. V tom případě je třeba ihned vypnout motor a zkontrolovat stav oleje. Pokud je hladina oleje v normě a kontrolka stále svítí, příčina může být následující:
• poškozené čidlo oleje,
• poškozený kabel mezi kontrolkou na palubní desce a čidlem,
• olejové čerpadlo není ponořeno v oleji nebo má příliš velkou vůli, která znemožňuje efektivní čerpání oleje,
• ucpaný přívod oleje z olejové vany do čerpadla,
• obtokový ventil, který reguluje tlak oleje v motoru, se mohl zablokovat v otevřené poloze.
Pokud se kontrolka nerozsvítí ani po otočení klíčkem v zapalování ani při pokusu o nastartování motoru, je třeba zkontrolovat žárovku kontrolky, čidlo tlaku a kabel mezi nimi.
V mnoha motorech jsou olejové filtry umístěny tak, že umožňují odtékání oleje z filtru, pokud je motor vypnutý. Tento případ je znázorněn na obrázku 2, kde je filtr připevněn k motoru ve vodorovné poloze a navíc se nachází nad úrovní hladiny oleje v olejové vaně. V těchto podmínkách se filtr a systém naplní olejem během 5 vteřin. Do té doby bude kontrolka signalizovat nízký tlak oleje a mazání motoru není dostatečné.
Obrázek 2. Schéma rozvodu oleje v motoru s filtrem ve vodorovné poloze.
Filtry vyvinuté zvláště pro práci v této poloze jsou vybaveny vnitřním protivratným ventilem. Při vypnutém motoru brání tento ventil vytékání oleje z filtru a tím značně zkracuje dobu práce motoru při nízkém tlaku oleje během spouštění. Výběr správného typu filtru je tedy důležitý nejen vzhledem k velikosti závitu, ale také vzhledem k vestavěným ventilům a jejich parametrům. Z tohoto hlediska doporučujeme prohlídku aktuálních katalogů renomovaných výrobců filtrů.
Příčina vzniku příliš vysokého tlaku oleje se zjišťuje obtížněji. Na palubní desce totiž není kontrolka, která by signalizovala příliš vysoký tlak oleje. Prakticky jediný příznak výskytu tohoto problému je zdeformované těleso filtru, což zjistíme během výměny oleje. Někdy je však růst tlaku oleje tak veliký, že se objeví únik oleje kolem těsnění, může dojít i k vytlačení těsnění z prohlubně v plášti filtru nebo roztěsnění zámku mezi pláštěm a krabicí spin-on filtru. V takovém případě dochází k silnému úniku oleje a poklesu tlaku v mazací soustavě. Pokračování v jízdě hrozí zadřením motoru.
Při pohledu na únik a poškození jsou uživatelé často přesvědčeni, že příčinou poruchy je vada filtru. Jde však pouze o důsledek nadměrného vzrůstu tlaku oleje, který byl způsoben zablokováním v uzavřené poloze nebo příliš pomalým otevíráním obtokového (regulačního) ventilu, který odvádí přebytek oleje vháněného čerpadlem do olejové vany. Pokud k poruše obtokového ventilu dojde v okamžiku, kdy je filtr zanesen velkým množstvím nečistot (např. kvůli dlouhodobému překročení doporučené doby jeho používání), rozdíl tlaků před a za filtrem může být tak veliký, že dojde ke zhroucení (kolapsu) vnitřního pláště a poškození filtrační přepážky. Dochází pak k nebezpečí, že vnitřní, relativně malé součásti filtru nebo kousky poškozené filtrační přepážky mohou být strženy proudem oleje a po vniknutí do mazacího systému mohou omezit průtok oleje a tím pádem i efektivitu mazání a chlazení pracujících částí motoru.
Obrázek 3. Poškozený vnitřní plášť v důsledku zhroucení.
Připravila firma Filtron.
Anonym, 24. května 2012, 0:00 21 0
Mám problem při startu se mi rozklepe motor a nenastartuje ukaže se mi tlak oleje...voda je zrezavěla špinava, olej dolitý před týdnem....podle tédle stránky to budou ucpaný přívod oleje z olejové vany do čerpadla,
• obtokový ventil, který reguluje tlak oleje v motoru, se mohl zablokovat v otevřené poloze. a nebo olejovej filrt ...prosil bych jestli jsou nákladově drahé opravy?
- mati32
Odpověď
Anonym, 2. listopadu 2013, 19:32 6 -2
Zdravím,mám problém ,rostrhnul se mi filtr mám u bmw jen tu papírovou vložku,olej jsem sice dal kvalitní,ale filtr jsem koupil úplně nejlevnější.Zajímáme jestli je to tlakem oleje nebo levným výrobce filtrů?potom by zajímalo co jízda s takto poškozeným celkem max 10000km co to provede z motorem?děkuji za odpověď
Odpověď
Ivo, 2. července 2017, 13:15 5 -2
Dobry den,jel jsem do prace a hodne jsem pospichal tak jsem musel jed docela rychle.Asi 15km pred cilem se mi rozhla kontrolka oleje respektve zacala blikat az po te svitila porad.Do prace jsem dojel v poradku ale z prace me zbivalo domu 54km,tak jsem to risk behem jizdy nic neobvykleho az 4km pred barakem jsem zaslysel skripnuti a zhas mi motor v tu chvily jsem vedel ze je zle,kdyby se mi to stalo v Cesku neryskoval bych to,ale v horach v Irsku jsem to musel risknout.Mam kamose Bulhara sikovnej mechanik ,ale vite jak to je nemuze te verit kazdemu tak se snazne obracim na vas jak bych mel postupovat.Jestli by stacila vymenit olejova pumpa nedej boze zehnat druhy motor.Motor bezi ale ma to divnej zvuk.Dekuji mnohokrat za radu v nouzi Ivo
Odpověď
Ivo, 2. července 2017, 13:20 10 -2
Zapomel jsem to nejdulezitejsi Typ auta Fiat Bravo 1,2 16v r.v. 2000
Ivo
Odpověď
Patrik, 8. prosince 2019, 17:13 1 0
dejte si do pořádku schéma zapojení kontrolky.... na žárovce má být plus a ne uzemnění....
Odpověď
Pepe, 28. ledna 2020, 11:39 0 -1
Dobrý deň mám problém s nízkym tlakom oleja V6 ale iba na šoférovei strane žiadni tlak aňi olej je to suché
Odpověď
Anonym, 12. března 2020, 16:53 3 -1
Dobrý den,s felicií pickup 50kw jsem dojel před dům.Po šesti hodinách nastartoval a po 200metrech bez oleje.Vyměnil jsem filtr,dolil olej,nastartoval a gumička z podfiltru venku.Příčina?Děkuji Honzík
Odpověď
Redakce, 13. března 2020, 16:35 1 -1
Dobrý den, tato otázka se bohužel bez prohlídnutí vozu nedá zodpovědět. Kontaktujte svůj nejbližší servis, ktereý by vám měl popradit, případně provést opravu.
Odpověď
Petr, 17. prosince 2021, 19:15 0 0
Sekla kulička pod pružinou v regulátorů tlaku oleje v sacim kosi.
Odpověď
Martin B, 23. července 2020, 16:58 0 -2
Dobrý den mám Renault Master 2.8 TDI
Při zahřátí motoru rychlejší jízdou mi poblikává olejnička nebo zcela svítí při neutrálu, při zařazení rychlosti mi zahvízdá turbo jakoby naprázdno na sucho, chytne se hned a olejnička zmizí.
Svítí jen při zahřátém motoru a otáčkách pod 1000. Při zchlazení motoru se neobjevuje.
Napadá mě přelitý olej mírně nad rysku maxima, který mohl způsobit propálení pístních kroužků kudy teď uniká tlak a motor prská pod víčkem
Odpověď
Skinny, 10. ledna 2021, 14:49 1 -3
Dobrý den mám problém stím že když otočím klíčkem do polohy on tak auto záčne hlásit nízký tlak oleje což je logické jelikož motor ještě neběží ale potom co nastartuji kontrolka zhasne kde by mohl být problém
Děkuji
Odpověď
Franta, 21. února 2021, 20:46 0 0
zdravím všechny, mam saab 2.2 TDI cca 440 tis najeto, pro volnoběhu mě naskočí kontrolka low engine oil ppress , olej je duality filtry jsem měnil cca před pul rokem , za tu dobu jsem nájem cca 11tis. km, je potřeba znova vyměnit olej, litr ? dík
Odpověď
Anonym, 16. října 2021, 6:41 0 0
Zdravím mám citroen Picasso c4 grand a dnes se mi stalo ze se mi na dispeji ukázalo stop málo tlaku olejů , muže být příčina špatně těsnění vyká ventilu ??? Už dlouho mi chcije olej od vyká ventilu ,,,, olej tam mám tak jak má být na rysce a do výměny oleje mam ještě cca4500 a to jsem objednány na příští týden ,,, no a je trochu hlučný motor ale už to přestalo upozorňovat
Odpověď