Nejčastějšími závadami alternátoru jsou: opotřebované uhlíky regulátoru, opotřebované sběrné kroužky rotoru, vadný regulátor napětí, vadný usměrňovací diodový blok, případně ložiska alternátoru.
Elektrický systém automobilu se skládá ze tří hlavních částí:
– Autobaterie
– Startér
– Alternátor
Autobaterie slouží k napájení startéru a celého systému vozidla při nenastartovaném motoru. Startér slouží k roztočení motoru z klidového stavu a konečně alternátor k dobíjení autobaterie a napájení elektrického systému vozidla při chodu motoru.
Alternátor
K přenesení výkonu motoru na alternátor slouží klínový, popřípadě plochý drážkový řemen, napnutý pomocí kladek. Alternátor generuje elektrické napětí pro veškerá elektrická zařízení ve vozidle – například vyhřívané sedačky, blinkry, autorádio, ale také na veškeré základní funkce nezbytné pro chod motoru – palivová čerpadla, ovládání vstřikovacích ventilů i celé řídící jednotky jak vozidla, tak veškerých autonomních systémů jako např. ABS, apod. Alternátor také generuje další elektřinu k nabíjení autobaterie. Baterie může také pomoci při zvýšeném odběru elektrické energie. Důležitou součástí je regulátor napětí. Reguluje výstupní napětí z alternátoru, které není konstantní – mění se v závislosti na běhu motoru i odběru jednotlivých zařízení. Pokud vše funguje jak má, bude elektřina k dispozici po otočení klíčku, stejně jako když motor běží.
Analýza závady
Závadu na alternátoru zjistíme jeho změřením. Když zjistíme, že se nám nedostává elektrické energie, svádí to k chybné domněnce, že je špatná autobaterie. Když je baterie vyměněna, můžeme zjistit, že problém přetrvává a koupě nové baterie byla zbytečná. Naopak, můžeme nahradit funkční alternátor, když ve skutečnosti je to baterie, která ztratila schopnost ukládat energii. Klasické příznaky závady alternátoru jsou – světla stále matnější a stagnující elektrické příslušenství za jízdy po setmění.
Tato situace nastane, protože alternátor už nevyrábí dostatek energie a vozidlo odebírá energii z baterie a postupně ji vybíjí. Pokud pojedeme dále, velmi brzy se dostaneme do situace, kdy se vozidlo zcela zastaví. Pokud chceme tomuto nepříjemnému zážitku předejít, je potřebná pravidelná kontrola baterie, řemenu, regulátoru napětí a alternátoru. Pokud tedy zjistíme, že závada je skutečně v alternátoru, postupujeme následovně:
Krok 1:
Odpojte baterii – minusový pól. To je obzvláště důležitý první krok, protože veškerá elektrická energie pro celé vozidlo prochází alternátorem. Klíč nebo šroubovák přes kontakty může rychle spálit jak regulátor napětí, tak drahou řídící jednotku, či dokonce způsobit zranění.
Krok 2:
Na držáku alternátoru jsou obvykle dva šrouby držící alternátor na svém místě. Jeden šroub udržuje napětí na řemenu, a druhý drží alternátor na místě. Nejdříve povolte šroub napínající řemen.
Krok 3:
Následně povolte šroub čepu.
Krok 4:
Odstraňte šroub čepu. Odpojte elektrické konektory a můžete vyjmout alternátor. Doporučujeme vždy při demontáži kontrolu a případnou výměnu klínového, případně drážkového řemenu.
Krok 5:
Nyní se dostáváme k rozhodnutí, zda vyměnit alternátor jako celek, nebo zda vyměnit pouze jeho poškozenou část. Z ekonomického hlediska je vždy výhodnější vyměnit pouze poškozený díl, než celý alternátor. Zde je zvláště důležité odolat tzv. „výhodným“ nabídkám levných celků, protože u většiny levnějších ,,východních“ celků distribuovaných na našem trhu, totiž nelze dohledat ani použít běžně dostupný náhradní díl. Pak nezbývá – třeba jen kvůli opotřebovaným uhlíkům – nic jiného než opravdu koupit celý nový agregát.
Navíc, výměna dílů bývá poměrně jednoduchá.
Firma Elán – Car Vám nabízí tyto díly:
držák uhlíků , uhlíky, sběrné kroužky, ložiska kuličková, ložiska jehlová, lůžka ložisek, rotor, stator, regulátor napětí, usměrňovací diodový blok, diody, triody, víka alternátoru, řemenice pevné, řemenice volnoběžné, izolační podložky, nové šrouby. Vyhledání příslušného dílu pro Vás není žádný problém – stačí zadat originální číslo alternátoru (uvedeno na plášti) do vyhledávače e-shopu a automat Vám nabídne veškeré dostupné díly na Váš alternátor.
Krok 6:
Vlastní rozebrání alternátoru.(např. BOSCH)
Uvolníme zadní plastové víko, které drží 3 šroubky a pak 3 plastové packy, které je třeba odtlačit směrem ven od pláště. Pod víkem se nachází plastový držák s uhlíky a regulátorem napětí. Uvolníme 2 šroubky a držák lze vyjmout. Nyní zkontrolujeme stav uhlíků a jejich délku. (Měla by být min. 5mm). Doporučujeme opatrný postup, aby nedošlo k poškození uhlíků.
Dále provedeme kontrolu sběrných kroužků rotoru – zde může být problém ve vybroušených drážkách od uhlíků.
Následně povolíme šrouby držící pohromadě stator, přední i zadní víko alternátoru a provedeme kontrolu ložisek.
Řemenici lze demontovat pomocí speciální montážní sady na řemenice, u pevných řemenic lze i vyklepnout (např. pomoví bronzového válečku.
Diodový blok je nutno odletovat pomocí pájky.
Krok 7:
Obráceným postupem demontáže namontujeme nový alternátor.
Krok 8:
Kontrola napnutí řemenů. Ideální je průhyb cca 5mm. Příliš napnutý řemen rychle zničí ložiska.
Krok 9:
Nastartujte vozidlo a zkontrolujte výkon alternátoru pomocí multimetru.
Krok 10:
Zkontrolujte napnutí řemenu po ujetí asi 500 kilometrů a případně upravte.
Článek připravila firma Elán Car – www.elancar.cz.
Komentáře