Stále přísnější emisní předpisy a požadavky na úsporu paliva přiměly výrobce motorů k tomu, aby zmenšovali motory, zatímco požadavky na výkon a točivý moment se zvyšují. Nevýhodou dnešních menších motorů s vyšším výkonem je riziko abnormálního rušivého spalování, které vede ke vzniku klepání a předčasnému zapálení směsi – LSPI.
V honbě za dosažením nejvyššího výkonu motoru a úspory paliva se začaly vyrábět motory s přímým vstřikováním, které se ale neustále zmenšují. Tyto typy motorů dosahují významné účinnosti a úspornosti paliva ve srovnání s konvenčním, větším motorem o stejném výkonu.
Nevýhody menších benzinových motorů s přímým vstřikováním
Většina menších motorů je dnes vybavena turbodmychadly, variabilním časováním ventilů, přímým vstřikováním paliva, které spojují vysoký výkon a točivý moment se zlepšenou spotřebou paliva. Bohužel tyto bonusy jdou ruku v ruce s některými významnými riziky. Benzinové motory s přímým vstřikováním a s turbodmychadlem mají nežádoucí tendenci k předčasnému zapálení nebo spontánnímu zapálení směsi v předčasném spalovacím cyklu. Tento jev se nazývá předčasné zapálení směsi při nízkých otáčkách (LSPI, Low Speed Pre-Ignition) a objevuje se zejména při nižších rychlostech a v podmínkách vysokého točivého momentu.
Co způsobuje LSPI?
Existuje několik teorií vysvětlujících mechanismus chování LSPI. Původně se předpokládalo, že zdroj předčasného zapálení směsi je jen na určitých žhavých místech na povrchu válce. Další výzkum však ukázal, že předčasné zapálení směsi vzniká na náhodných místech v celé spalovací komoře. Nejnovější hypotézou je, že olejová kapka vstupuje do spalovací komory ze štěrbiny mezi stěnou válce a pístu. Když se tato kapka oleje smísí s palivovou a vzdušnou směsí, způsobí předčasné zapálení směsi, které se střetává s pístem pohybujícím se směrem vzhůru.
Jaká jsou rizika vzniku LSPI?
Předčasné zapalování směsi, slyšitelné jako těžké klepání v motoru, působí velké namáhání pístu. To může způsobit závady motoru během několika málo motorových cyklů. Pokračující LSPI může vést k dalšímu vážnému poškození některých dílů, jako je ojnice, píst a pístní kroužky.
Jak zabránit LSPI?
Abychom zabránili vzniku LSPI, musíme pochopit faktory, které ovlivňují nežádoucí předčasné zapálení směsi. Studie ukázaly, že konstrukce motoru, složení paliva a složení maziva jsou nejdůležitějšími faktory ovlivňujícími vznik LSPI.
Zkoušky ukazují, že maziva s vyšší koncentrací vápníku zvyšují riziko LSPI, zatímco se jeví, že maziva na bázi hořčíku tento jev nevyvolávají. Myšlenka, že snížení koncentrace vápníku v motorových olejích je nejrychlejším řešením zabraňujícím LSPI, by však nebyla namístě. Způsobili bychom tím další potíže, jako je snížení životnosti, výkonu a účinnosti motoru.
Speciální maziva k zamezení LSPI
Směsí správných přísad a základového oleje může vzniknout takové složení oleje, které úspěšně snižuje riziko LSPI. Nejen správná směs detergentů, ale i kvalita základového oleje ovlivňuje výskyt LSPI ve spalovací komoře.
Do boje proti novému fenoménu LSPI se úspěšně pustil také výzkumný a vývojový tým Q8Oils, který vyvinul nový, vysoce výkonný syntetický motorový olej Q8 Formula Special D1 5W-30, speciálně navržený pro motory GM / Opel Dexos1 Gen2, vhodný pro normální a prodloužený výměnný interval a zabraňující vzniku LSPI.
Toyota - světová jednička, 7. března 2020, 6:52 1 0
Jediná rada, nekupujte TSI sračky od souseda nedaleko Prahy :-)
Odpověď