Vydrží řetěz pracovat po celou dobu životnosti vozidla?

17. srpna 2020, 13:14

Podíl motorů s rozvodovými řetězy na trhu se v budoucnu výrazně zvýší. V současné době je poměr asi 50:50 (řemeny vůči řetězům). Odborníci v tomto oboru předpovídají, že rozvodové řetězy dosáhnou v roce 2030 podíl přibližně 80 %. Proto je dobré si položit otázku, jestli je řetěz třeba měnit nebo ne.

Řetězová sada INA

V případě motorů s vnitřním spalováním závisí pro výrobce automobilů na mnoha faktorech, zda se v pohonu rozvodů použije řetěz nebo ozubený řemen. Tradičně se řemenové pohony vyskytují častěji u vznětových motorů, zatímco mnoho zážehových motorů používá řetězový pohon. Protože trend směřuje k stále menším zástavbovým prostorům, budou mít výhodu řetězy, protože jsou užší než řemeny. Řetězy mohou také přenášet vyšší síly. Variabilní časovače vačkových hřídelí také těží z řetězového pohonu, protože je lze s řetězem snáze kombinovat.

Vydrží řetěz pracovat po celou dobu životnosti vozidla?

U moderních spalovacích motorů je řetězový pohon navržen tak, aby vydržel po celou dobu životnosti vozidla. V praxi je to jiný příběh. Důvodem je opotřebení závislé na věku a použití. Příčinou je často nekvalitní olej nebo nedodržení intervalů výměny oleje. Životnost řetězového pohonu však může ovlivnit také vlastník nebo řidič vozidla: Další opotřebení je také způsobeno trvalým maximálním zatížením se studeným motorem a jízdy jen na krátké vzdálenosti. Jemné částice sazí v oleji se chovají jako brusný papír a opotřebují řetěz mnohem rychleji. V důsledku toho se řetěz prodlouží.

Během výměny oleje mohou autoservisy provést propláchnutí motoru před naplněním čerstvým olejem, což zcela odstraní nečistoty a usazeniny oleje z motoru. Při načítání chybových kódů v řídicí jednotce motoru pomocí diagnostického zařízení může autoservis najít následující možné záznamy: Neplausibilní signál snímače úhlu klikové hřídele nebo neplausibilní signál snímače polohy vačkové hřídele.

Prvním příznakem poškození řetězového pohonu je obvykle rachotivý hluk vycházející z motoru. V případě výrazně prodlouženého řetězu lze pociťovat ztrátu výkonu nebo dokonce otřesy celého vozidla. Prodloužený rozvodový řetěz znamená, že rozvody motoru nepracují rovnoměrné. Kromě toho boky zubů ozubených kol nezapadají správně do řetězu a rychleji se opotřebovávají.

Blikající kontrolka kontroly motoru a záznamy chybových kódů jsou však pro automobilového profesionála pouze nepřímým ukazatelem, že hlavní příčinou je rozvodový řetěz. Proto je první prioritou zkontrolovat před opravou nastavení rozvodů.

Všechno v jedné krabici

V případě potřeby opravy řetězového pohonu rozvodů nabízí společnost Schaeffler vhodné opravárenské sady pod značkou INA. Kromě rozvodového řetězu obsahují tyto sady všechny díly potřebné k opravě, jako jsou řetězová kola, hydraulické a mechanické napínáky řetězů, všechna potřebná těsnění, aditiva na ochranu řetězů a montážní díly.

Další články najdete na portálu Schaeffler REPXPERT v sekci Tipy pro autoservisy. Stačí se zdarma zaregistrovat a získáte neomezený přístup nejen k článkům, ale i montážním návodům, videím a databázi TecDoc.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!