Motory s vysokými otáčkami, které se montují do osobních a lehkých užitkových vozidel, běžně používají kovový rozvodový řetěz umístěný v motorovém prostoru a mazaný motorovým olejem. Ten spojuje klikovou s vačkovou hřídelí, která následně ovládá otevírání a zavírání sacích a výfukových ventilů. Po určité době, při intenzivní zátěži motoru, se rozvodový mechanismus postupně natahuje. To způsobuje problémy.
Nakonec to může vést k narušení synchronizace vačkové a klikové hřídele, rozhození časování sacích a výfukových ventilů, zhoršení účinnosti motoru a zvýšení hladiny emisí nebo dokonce k případné poruše.
K prodlužování řetězového rozvodového systému může docházet v různých částech systému:
- řetěz – k opotřebení dochází především na čepech a v pouzdrech
- řetězová kola – kontaktní plocha s řetězem, opotřebovávají se zuby řetězového kola
- napínák – časem „slábne“, nesprávná napínací síla
- napínací a vodicí lišty – opotřebovávají se jako jiné komponenty, vyrývají se drážky do vodících ploch
S vývojem motorů vozidel se snižuje jejich hmotnost a objem a zvyšuje se výkon. Na tyto spojovací součásti jsou kladeny zvýšené nároky, zejména u vysoce výkonných dieselových motorů a benzinových motorů s přímým vstřikováním paliva. Ve spojení s dalšími technologiemi snižujícími emise, jako je systém stop-start nebo hybridní vozidla, je potřeba minimalizovat opotřebení rozvodového řetězu, protože legislativa týkající se emisí se stále zpřísňuje.
K opotřebení přispívá neustálé rotační namáhání řetězu a řetězových kol spolu s dynamickými silami ve spalovacím motoru. Významnou roli hraje také degradace oleje. Opotřebení rozvodového řetězu se může urychlit různými faktory, mezi které patří:
- opakovaný otáčivý pohyb hnaných článků nebo pouzder proti nehybným spojovacím čepům
- přítomnost nadměrného množství sazí a kyselin v oleji
- vzájemné působení součástek rozvodového ústrojí
Jak se rozvodový řetěz opotřebovává a mezi plochami, které jsou v bezprostředním kontaktu, vzniká vůle, dochází k prodloužení řetězu a změně jeho rozteče v důsledku relativního posunu článků. To se projeví na válečcích a podpěrách válečkového řetězu a na otočných čepech a článcích, což může nakonec způsobit oslabení systému vedoucí k poruše řetězového rozvodu.
Sady rozvodových řetězů SWAG odpovídají nejnovějšímu technickému vývoji, používají modernizované komponenty, k nimž patří zesílené vodicí lišty s optimalizovanou strukturou povrchu a řetězy nejvyšší kvality ošetřené povrchovou úpravou TRITAN®. Tato vrstva zlepšuje třecí vlastnosti, čímž snižuje opotřebení a optimalizuje spotřebu paliva motoru. Řetězová kola v sadě jsou navržena tak, aby snižovala zatížení řetězu a napínáky mají zlepšené tlumicí vlastnosti. Kompletní sada pro opravu řetězového rozvodu SWAG má vlastnosti výrazně zlepšující tření a pevnost, čímž poskytuje jistotu kvalitní výměny se zlepšenými vlastnostmi v oblasti hluku, vibrací a drsnosti se zárukou dokonalé účinnosti.
Spolehněte se na testovanou kvalitu náhradních dílů značky SWAG odpovídající standardům OE.
Kompletní řadu rozvodových řetězů můžete nalézt na: partsfinder.bilsteingroup.com.
Značka SWAG je součástí bilstein group, mateřské společnosti několika dalších silných značek.
Více informací je k dispozici na www.bilsteingroup.com a www.swag.de.
Komentáře