Výměna spojky u vozu MINI s motorem PSA

, 23. srpna 2021, 15:25

BMW MINI je od svého uvedení na trh v roce 1999 k dispozici s mnoha různými motory a převodovkami od jiných výrobců. V nabídce jsou benzínové, dieselové, hybridní i elektrické pohony. V dnešním článku vám firma Blue Print poradí, jak na výměnu spojky u tohoto vozidla.

Popisovaný vůz MINI One Countryman byl vybaven oblíbeným benzinovým motorem 1.6 skupiny PSA, který lze nalézt v mnoha modelech vozidel značek Peugeot, Citroën, Opel/Vauxhall a BMW. Tento exemplář byl v servisu na pravidelné prohlídce. Po prohlídce se majitel dozvěděl, že začíná prokluzovat spojka. (Obr. 1)

BMW MINI servis

Po převezení vozidla do servisu a umístění na zvedák se otevřela kapota a odpojil akumulátor. Ten se nachází před přepážkou pod přístupovým panelem umístěným pod čelním sklem. Shora se také vyjmula expanzní nádržka chladicí kapaliny a odložila se stranou. Poté se odstranil kryt pojistkové skříňky a držák řídicí jednotky motoru. Odstraněna byla také hadice sání vzduchu a plastová trubka vývěvy. Po demontáži těchto částí se odhalily kabely voliče převodovky. Poté bylo možné odšroubovat držák kabelů a odpojit kabely od voličů.

Důležitou věcí, na kterou se nezapomnělo a nemělo by se zapomenout, je odpojení konektoru spínače zpětného světla. Ten by měl být také zajištěn, aby nepřekážel. (Obr. 2)

BMW MINI servis

Šrouby skříně převodovky umístěné v horní části převodovky je třeba povolit a odstranit, přičemž je třeba dbát na umístění jednotlivých šroubů. Poté bylo nutné motor a převodovku podepřít podpěrným nosníkem nebo zvedákem převodovky. Teprve pak je možné odstranit šrouby upevnění převodovky.

Když bylo vozidlo zvednuté, bylo třeba sundat obě přední kola a poté matice upevňovacího límce poloos. Pak se nabízí několik možností: za prvé, pokud se má vyjmout kompletní převodovka, je třeba odstranit přední pomocný rám s hřebenem řízení a přední ramena zavěšení. Případně je na práci dostatek místa, aby bylo možné oddělit převodovku od motoru a vyměnit spojku, aniž by bylo nutné převodovku zcela vyjmout. U tohoto vozidla MINI se použila tato možnost.

Nejprve se vyšrouboval vypouštěcí šroub na převodovce, aby bylo možné vypustit olej. Poté se z nábojů uvolnily oba spodní kulové čepy předního zavěšení, čímž vznikl dostatečný prostor pro vyjmutí obou předních poloos z převodovky pomocí vhodné páky. Po demontáži z převodovky bylo možné poloosy vyjmout také z nábojů.

Dále se vymontoval a dobře zajistil startér a spojkový válec. K tomu patří také hydraulické potrubí, které je připevněno k horní části převodovky. Před demontáží posledních šroubů převodovkové skříně je třeba odpojit konektor spínače neutrálu převodovky a rozpojit kabelovou lištu. (Obr. 3)

BMW MINI servis

Po podepření převodovky se odstranily upevňovací šrouby. Poté se vyšroubovaly i zbývající šrouby skříně převodovky. Převodovka se oddělila od motoru, čímž vznikl dostatečný prostor pro přístup ke spojce. Odšroubovalo se šest šroubů přítlačného talíře a spojka se vyjmula a zkontrolovala. Spojka toho asi opravdu zažila mnoho, protože na styčných plochách přítlačného kotouče i setrvačníku byly patrné vyhřátá místa a praskliny. Z tohoto důvodu bylo rozhodnuto vyměnit jak třídílnou spojkovou sadu, tak setrvačník. Po demontáži setrvačníku zůstal na místě kroužek spojky (obr. 4). Ten je uchycen pouze setrvačníkem.

BMW MINI servis

Demontovalo se spojkové ložisko a před montáží nového se zkontrolovala opotřebovanost kluzné plochy vodicího pouzdra, která se pak lehce namazala. Nový setrvačník byl osazen novými šrouby a dotažen podle údajů výrobce. Následovala montáž nové lamely a přítlačného talíře.

Převodovka se napasovala k motoru a přišroubovala zpět na místo, stejně jako všechny ostatní demontované součástky. Před opětovnou montáží poloos se zkontrolovalo jejich těsnění, včetně nových pojistných matic nábojů. Poté se převodovka naplnila čerstvým olejem přes hladinovou zátku umístěnou v zadní části převodovky, v blízkosti pravé poloosy.

Z preventivních důvodů byl vyměněn spojkový válec, který byl odvzdušněn tlakovým odvzdušňovačem.

Vozidlo se na zvedáku snížilo, dotáhly se nové matice nábojů a nasadila se zpět kola. Znovu se také namontovaly všechny díly na horní části převodovky a znovu připojila baterie.

Před předáním zpět majiteli se vozidlo podrobilo testovací jízdě. Spolehněte se na testované náhradní díly v kvalitě odpovídající OE od společnosti Blue Print. Celý sortiment dílů spojek naleznete na adrese: partsfinder.bilsteingroup.com.

Další informace jsou k dispozici na adrese: www.blue-print.com.

Kompletní materiály jsou k dispozici v angličtině ve formátu PDF.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!