Porucha snímače polohy klikové hřídele může být pro řidiče velmi nepříjemná. Snímač může selhat v důsledku řady faktorů. Poruchu může způsobit také impulzní kolo nebo montáž nesprávného setrvačníku. Jak zkontrolovat snímač klikové hřídele?
Mechanici by měli být připraveni na to, že porucha jednoho snímače může způsobit celou řadu velmi vážných problémů s vozidlem. To je případ snímače polohy klikové hřídele. Problémem tohoto snímače je, že příznaky jeho poruchy jsou nejednoznačné. Mohou také indikovat zcela jiné problémy. Příčinu závady lze přesněji určit pouze pomocí diagnostického zařízení.
Snímač polohy klikové hřídele se někdy označuje jako snímač CKP (z anglického CKP Sensor neboli Crankshaft Position Sensor). Používá se také název snímač otáček a polohy klikové hřídele.
Jaká je úloha snímače polohy klikové hřídele?
Snímač polohy klikové hřídele je nezbytný pro řízení vstřikování paliva (u zážehových a vznětových motorů) a časování zapalování (u zážehových motorů). Přenáší do řídicí jednotky motoru informace o otáčkách klikové hřídele a úhlové poloze hřídele. Snímač polohy klikové hřídele má malé rozměry a skládá se ze tří součástí: měřicí hlavy/feromagnetického jádra, malého těla s montážním otvorem (pro jeden nebo dva šrouby) a připojovací zásuvky pro signální kabel.
Montuje se do blízkosti setrvačníku. Senzor spolupracuje s impulzátorem, který se také nazývá impulzní nebo signální kolo. Poslední použitý název nejlépe odráží konstrukci této součástky.
Impulzátor je kovové kolo. Jak vypadá? Může mít obdélníkové zářezy. Jeden ze zářezů je větší a označuje polohu klikového hřídele. Může mít také kruhové zářezy. Jeden dodatečný označuje polohu klikového hřídele. Signální kolo může být namontováno přímo na klikové hřídeli nebo může být namontováno na setrvačníku.
Používají se dva typy snímačů: indukční a Hallovy snímače.
Jak funguje snímač polohy klikové hřídele? Otáčení signálního kola s obdélníkovými zářezy způsobuje změny magnetického pole.
Změny magnetického pole vyvolávají v senzoru napěťové signály. Větší zářez na signálním kole způsobí větší napěťový signál. Tyto signály jsou přenášeny do řídicí jednotky motoru prostřednictvím signálního kabelu.
Snímač polohy klikové hřídele: příznaky poruchy
Jaké jsou příznaky vadného snímače polohy klikového hřídele? Nejvíce jsou patrné při startování pohonné jednotky. Jedná se o:
- Problémy se startováním motoru.
- Někdy je úplně nemožné nastartovat motor.
Vadný snímač polohy klikového hřídele způsobuje za jízdy následující:
- Přechod motoru do nouzového režimu.
- Omezení otáček motoru na max. 3500 otáček za minutu.
Příznakem poruchy je také uložení chybového kódu do paměti řídicí jednotky a rozsvícení kontrolky check engine.
Porucha snímače polohy klikové hřídele – jaký chybový kód se objeví?
Co lze přečíst po připojení diagnostického přístroje? Většinou chybový kód PO335. Neznamená to však vždy poruchu snímače polohy klikové hřídele.
Chybový kód PO335 může také indikovat problémy se signálním kolem, poškození rozvodového řemene nebo problémy se signálním kabelem snímače. Kabel může být odpojený, přerušený nebo mohlo dojít ke zkratu.
Proč se porouchá snímač polohy klikové hřídele?
Roman Wierzbowski, Category Manager společnosti Hella, vysvětluje: „Existuje několik důvodů, proč může dojít k poruše snímače klikového hřídele. Vnitřní zkrat ve snímači, poškození signálního vodiče nebo mechanické poškození impulzního kola. Snímač může také selhat, pokud je jeho jádro znečištěno kovovými otřepy nebo jinými nečistotami. U indukčních snímačů mohou být zdrojem poruchy problémy se stíněním kabelu. Snímač však může být také mechanicky poškozen. K tomu dochází, když se oslabí jeho upevnění a měřicí prvek začne narážet na signální kolo apod. Vyskytly se také případy, kdy byl do vozu namontován nový setrvačník se signálním kroužkem. Setrvačník se do vozu vešel, ale signální kroužek byl jiný. V důsledku toho nefungoval snímač klikového hřídele a motor nebylo možné vůbec nastartovat. Je třeba na to brát zřetel při montáži nového setrvačníku.“
Snímač polohy klikové hřídele: kontrola
Jak popořadě zkontrolovat snímač polohy klikové hřídele?
- Připojte diagnostické zařízení a odečtěte chybový kód.
- Zkontrolujte typ použitého snímače. Pokud má snímač dvoukontaktní připojení, jedná se obvykle o indukční snímač. Zkontrolujte typ snímače podle technických informací výrobce vozidla.
- Zkontrolujte stav elektrických konektorů a signálního kabelu, zda nejsou mechanicky poškozeny (oděrky, přerušení).
- Zkontrolujte, zda není znečištěno jádro snímače (měřicí prvek).
- Zkontrolujte stav impulzního kola (kroužku) – nemělo by být znečištěné. Příčinou selhání jsou obvykle ulomené obdélníkové zuby. Nebo špatný výběr kola pro konkrétní model motoru (po výměně).
- Dbejte na upevnění snímače.
- Pokud se příčinu poruchy dosud nepodařilo zjistit, zkontrolujte snímač ohmmetrem. U dvoukontaktního snímače zkontrolujte vnitřní odpor, zkrat na zem (mezi jedním z kontaktů a karoserií) a signál (měl by být sinusový).
- V případě Hallova snímače zkontrolujte napájecí napětí a obdélníkový signál. V případě Hallova senzoru nepoužívejte ohmmetr!
Výměna snímače polohy klikové hřídele
- Vypnutí zapalování.
- Demontáž dílů, které brání přístupu ke snímači.
- Odpojení zástrčky, odstranění šroubu, vyjmutí snímače.
- (v případě potřeby) Demontáž starého signálního kola
- (v případě potřeby) Nainstalujte nové signální kolo.
- (v případě potřeby) Vyčistěte místo instalace snímače.
- Instalace nového snímače a jeho nastavení do polohy určené montážním šroubem nebo aretací. Utáhněte montážní šroub správným utahovacím momentem. Dbejte na správnou vzdálenost od impulzního kola.
- Připojení signálního kabelu.
- Instalace všech ostatních součástí.
- Odstranění chyb z paměti řídicí jednotky.
Anonym, 16. června 2022, 19:06 0 0
Již 9 let chodím s Thalii do servisu. Opravy:šestkrát výměna snímače, dvakrát čistění. Poslední "nápad" - výměna startéru. Za dva dny se porucha vrátila - točí ale nenastartuje - až po několikáté. Servis nechce slyšet o reklamaci a bude znovu měnit snímač.
Odpověď
Mijanboy, 3. srpna 2022, 16:12 7 -2
Vlastní signál snímače kliky a jeho průběh se kontroluje pomocí osciloskopu. Signál má obdélníkový. Z průběhu signálu je možné rozpoznat, zda snímač je funkční a v jakém stavu je snímaná clona. Pokud je shledána závada měří se referenční napětí čidla (zpravidla 5 V, dle údajů výrobce), které zajišťuje řídicí jednotka. Jednou jsem měl lahůdku přes kamarády.. Závada snímač vačky. Snímač vačky 3x vyměněný a závada zůstala. Pokud je snímač správný tak jsou pouze 2 možnosti 1. kabelový svazek, 2. řídící jednotka. Byl jsem překvapený, že osciloskop nic neodhalil, žádné zkreslení signálu nic. Tak jsem zkontroloval snímač kliky a ejhle zkreslení signálu vždy po ukončení vstřiku všech vstřikovačů. Co to je za rušení mi bylo jasné - elektromagnetická indukce v cívkách vstřikovačů po ukončení vstřiku, akorát jsem nechápal, proč ruší signál od kliky. Když jsem chtěl zkontrolovat kabel snímače kliky, tak to bylo jasné. Kutil Tim ho krásně zamotal do svazku od vstřikovačů a na každých 5 cm velmi silně stáhl stahovacím páskem. Řídící jednotka to zapsala jako závadu snímače VAČKY, protože jí „neseděla“ vzájemná poloha (fázování) signálu snímače kliky a vačky uložená v datovém poli. Po osvobození kabelu došlo k vymazání závady a bylo po problému. Bohužel jezdíte k pitomcům co umí načíst DTC (chyby) vyměnit co funguje špatně jak píše diag a vymazat chyby. Ale ještě nepochopili, že diag sice napíše závadu, ale to nemusí být příčina - pouze projev. Je to stejné jako kdyby jste na někoho celý den řval a druhý den šel k lékaři, že nemůžete mluvit a on vám napsal acylpyrin, + nějaký sirup, do postele a vypotit a pít čaj s medem, protože jste někdy hezky prochladl. Nezlobte se na mě, ale 6x měnit snímač protože to píše diagnostika bych toleroval max. u své dcery která v září jde do 3. třídy. Předpokládám, že už nechcete asi moc investovat = taky bych nechtěl další snímač. Nejlevnější řešení - vyndejte ŘJ z auta a najděte někoho kdo Vám ji napíchne na stole - zdali půjdou vymazat chyby. Pokud ne, tak umírá a shánějte jinou. Pokud ano, bude zkrat ve svazku co k ní vede - osciloskop nutný. Než někoho seženete, dejte ŘJ přes noc na mrazák. Ráno ji vyndejte, zapojte a zkuste auto projet. Večer vyndejte ŘJ a vemte ji domů. Ráno předehřejte troubu na 50 ˘C a jednotku tam dejte na půl hodiny, potom ji dejte do auta (POZOR aby Vás nepřekvapila teplota 50°C a ŘJ neletěla z úleku z okna) a zase projet. Pokud byl nějaký rozdíl v chování auta mezi mrazák-trouba tak už shánějte rovnou novou ŘJ. Umírající jednotce se často jedna teplota nelíbí a dá to najevo. Není to ale pravidlem. Z vlastní zkušenosti mrazák - ráno auto nešlo nastartovat a z trouby volnoběh držel . Pokud byla řj normálně v autě, šlo nastartovat, ale vzápětí motor zhasl. Vyměnil jsem 2 kondenzátory na desce ŘJ a auto které trávilo rok po různých servisech začalo zase žít (2x 16,- kč). Odkud jste?
Odpověď
Micha, 20. srpna 2022, 13:23 0 0
Dobry den, odkud jste prosím? Diky
Odpověď
Anonym, 16. června 2022, 19:14 0 -1
Devět let chodím do servisu se stejnou poruchou :motor točí ale nenastartuje. Diagnóza servisu:porucha snímače polohy klikového hřídele. Výsledek : 6x výměna, 2x vyčištění. Předposlední oprava - prý je nutno vyměnit startér. Za dva dny se porucha objevila znovu. Servis nechce slyšet o reklamaci a hodlá znovu vyměnit snímač.
Odpověď
jonny, 26. července 2022, 12:17 0 0
1.2 16v Thalia odcházela jednotka..
Odpověď
Anonym, 16. srpna 2022, 11:29 1 0
Zdravím!
Mám obrovský problém. Naše BMW E46, 2Lt., benzín, kód motoru N42, čtyřválec nelze nastartovat. Diagnostika hlásí chybu snímače vačkového hřídele - výfuk a otáčky klikového hřídele. Vyměnili jsme všechny možné snímače a zkontrolovali časování vačkových hřídelů a kliky - zaaretováním. Zkontrolovali polohu signalizační plechy Vanosů . Zkrátka vše co šlo zkontrolovat - prozváněl jsem i kabely od snímačů do řídící jednotky. Jenom na základě vaší zkušenosti myslíte, že může být chyba v řídící jednotce? Ta však žádnou chybu nesignalizovala. Děkuji - ivan.blazek@synthesia.cz
Odpověď
Jenda, 15. ledna 2023, 0:29 1 0
Dobrý den, změřil bych v první řadě tlaky, buď Vanos, nebo Valvetronic už budou po smrti
Odpověď
David, 23. ledna 2023, 14:03 0 0
dobrý den mám problém s VW Golf IV 74kw pd 2003 má špatné starty jako kdyby řj nevěděla kdy má hazet jiskru a kdy vstřikovta naftu je asi spíš určite problem v elektronice (snímč natáčení vačky + snímač klikové hřídele) potřeboval bych vědět schéma zapojení ze snímače do řj u obou snímaču
Odpověď
Danis, 24. ledna 2023, 0:23 1 0
Dobrý den.
Mám podobný oříšek.Seat Leon 1,6 16V 77 Kw kód motoru AZD.Za studena motor drží otáčky 1000-1100 ot/min.Po zahřátí motoru začnou kolísat směrem nahoru.1100-1300-1100-1700- atd atd.Na motoru vyměněná klapka,MAP senzor,EGR ventil,přetěsněno sání,nové lambda sondy.Nastaveno přes diagnostiku a stále to takhle kolísá.Už si nevíme rady.Děkuji za odpověď
Odpověď
Daxxxx, 8. července 2023, 20:19 0 0
Mám stejnou závadu úplně na stejném motoru AZD, ale na Golf IV 1,6 16V. Závada už se řeší 3 roky. Vyměněno na motoru snad vše co tam je a problém se stále opakuje. Má na to vliv venkovní teplota. Někdy když je teplo/chlad tak jeto lepší a jindy teplo/chlad je to horší.
Odpověď
Kuba Chrudim, 16. dubna 2023, 13:26 0 0
Zdravím.Tak se pokouším na Favoritu 135LX jednobod,vyndat snímač otáček klikové hřídele a nejde ven.Protáčí se sice po uvolnění šroubu,ale nechce se mu ven.(za studena start ok,pak ale zdechne a už nejde natočit).Prostřík jsem ho WD 40kou a nejde vyndat.
Odpověď
M.Ř., 6. června 2023, 13:46 0 0
Dobrý den
Chci se zeptat ohledně snímače otáček.
Popis problému na motorce Bmw F 650 gs . Při zahřátí motoru cca 7km jízdy začnou kolísat otáčky a vynechává zapalování . Nakonec motor zhasne a nejde nastartovat - startér točí ale nechytne. Po zchlazení motoru cca 30min opět jde nastartovat. A průběh se opakuje.
Při kontrole a měření snímače vykazuje hodnotu odporu 234ohm . Předepsaná hodnota má být v rozmezí 120 do 210 ohm.
Má otázka zní - má teplota a naměřená hodnota vliv na uváděný problém se startováním.
Děkuji za názor a odpověď.
S pozdravem M.Ř.
Odpověď