Bez odstranění vůlí v odpružení není možné správně nastavit geometrii, připomíná značka MOOG. To je třeba mít na paměti zejména nyní, kdy ještě stále přezouváme zimní pneumatiky na letní.
Při výměně pneumatik je nejlepší čas na důkladnou kontrolu zavěšení. Zimní provoz vždy zanechává stopy na podvozku a jakákoli vůle nebo jiné mechanické poškození brání správnému seřízení geometrie. V závislosti na modelu vozu se nastavují všechny nebo vybrané parametry, jako je příklon, odklon a sbíhavost. Samozřejmě to funguje i obráceně. Všechny opravy zavěšení by měly být zakončeny kontrolou geometrie. Společnost Moog připomíná, že nastavení geometrie není jen o problémech s řízením. Ovlivňuje to také rychlejší opotřebení pneumatik.
Drobný problém s tyčkami stabilizátoru
V zásadě nelze polemizovat o tom, které vůle na podvozku jsou nebezpečnější a které méně. Nejbanálnějším problémem se zdá být opotřebení tyček stabilizátorů. Pokud jsou opotřebované třeba jen v malé míře, obtěžují cestující specifickým klepáním. Naštěstí je lze obvykle rychle a levně vyměnit.
Rada společnosti Moog: před výměnou se vždy ujistěte, že máte na obou stranách vozu stejný typ ocelové/hliníkové/plastové tyčky. Kombinování v páru je samozřejmě chyba.
Vůle v systému řízení
Je třeba zkontrolovat čepy řízení, spojovací tyčky a převodku řízení. Ve všech případech je nutné po výměně některého z těchto dílů zkontrolovat geometrii. Při výměně se ujistěte, že jsou volant a kola v poloze pro přímý směr jízdy, změřte délku starých a nových dílů a porovnejte je, případně je znovu upravte. Pokud se tato rada ignoruje, řidič si po opravě (a dokonce i po seřízení) stěžuje, že “má volant ze šikma”.
Vůle v čepech ramene a silentblocích
Výměna těchto součástek nemá zpravidla zásadní vliv na geometrii, nicméně i zde existují výjimky. U některých typů zavěšení je možné nastavit úhel odklonu například otáčením excentrických silentbloků nebo excentrických šroubů uchycující ramena. Ostražitost je proto namístě, zejména u neoblíbených modelů automobilů.
Všichni výrobci odpružení zpravidla doporučují, aby se po výměně nebo repasi ramen zkontrolovala také geometrie. Dokonce i u běžného zavěšení totiž může výměna čepu nebo silentbloku ovlivnit nastavení.
Vůle v ložiscích kol
Pro ty, kteří chtějí seřídit geometrii kol, bude samozřejmě problémem také vůle v ložiscích. Způsobuje to změny odklonu i sbíhavosti.
Komplexní výměna
U některých typů zavěšení, zejména u víceprvkových náprav, doporučují výrobci výměnu všech spolupracujících součástí. Na jedné straně je to způsobeno problematickou diagnostikou takového zavěšení, na druhé straně skutečností, že výměna pouze jedné součástky může odhalit nedostatky jiných nebo urychlit jejich opotřebení.
„Nejdůležitějším argumentem pro co nejrychlejší odstranění případných závad na zavěšení je samozřejmě bezpečnost jízdy. Dalším je péče o stav pneumatik. To však není vše. Dílenská praxe ukazuje, že při opomenutí vůlí v zavěšení se urychluje opotřebení ostatních spolupracujících dílů podvozku. Je vhodné na to upozornit zákazníky, kteří si toho nejsou vždy vědomi. Ekonomické hledisko se může ukázat jako další dobrý podnět k větší péči o technický stav vozidla,“ říká Jerzy Dziamski, expert Garage Gurus Moog.
Komentáře