Proč je výběr správné chladicí kapaliny tak důležitý? Rozdíly mezi typy chladicí kapaliny

11. září 2023, 15:12

Mnoho výrobců vozidel definovalo své vlastní požadavky na chladicí kapalinu, což vedlo ke vzniku různých norem. Velmi důležitým faktem je, že se tyto kapaliny nesmí vzájemně míchat! V nejhorším případě může míchání různých chladicích kapalin vést k vážnému poškození motoru. V tomto článku odborníci společnosti febi popisují nejdůležitější používané technologie a věnují se dalším aspektům chladicích kapalin.

Technologie OAT („Organic Acid Technology“) Chladicí kapaliny vyráběné technologií OAT neobsahují křemičitany a jsou obvykle v růžové barvě. Tyto kapaliny se používají především pro hliníkové chladiče. K výrobě se používá ethylenglykol a soli organických kyselin.

Technologie IAT („Inorganic Acid Technology“) Tato chladicí kapalina je založena na anorganických solích, na křemičitanové bázi, což znamená, že se jedná o chladicí kapalinu obsahující křemičitany a lze ji poznat podle modré nebo modrozelené barvy.

Technologie HOAT („Hybrid Organic Acid Technology“) Chladicí kapalina HOAT je hybridní nemrznoucí směs pro chladiče a je zbarvena oranžově nebo žlutě. Hybridní nemrznoucí směs obsahuje křemičitany nebo fosfáty a kombinuje výhody ostatních dvou technologií.

Vývoj norem pro chladicí kapaliny

Velkou měrou se na vývoji chladicích kapalin a jejich norem podílela zejména skupina Volkswagen (ve spolupráci s německou společností Haertol Chemie z Magdeburgu). Proto se názvy kapalin uvádějí podle této společnosti. Normy VW jsou následující: G11, G12, G12+, G12++, G13 a G12evo. Další společností, která se podílela na vývoji, byla skupina BASF (Glysanit), jejíž normy jsou: G05, G30, G33, G34, G40, GG40, G48, G64 a G65. V minulosti typická chladicí kapalina obsahovala pouze křemičitany (G11 nebo G48). Křemičitany sice chrání hliník před korozí (na hliníkových součástech se vytváří ochranná hlinitokřemičitanová vrstva), ale rychle degradují a musí se často vyměňovat. Proto VW a další společnosti začaly místo křemičitanů používat na ochranu proti korozi organické inhibitory koroze, protože ty mají delší životnost.

Chladicí kapaliny by se většinou neměly míchat

Vzhledem k tomu, že tyto dva standardy nejsou kompatibilní, docházelo k mnoha nedorozuměním v důsledku neznalosti a ignorování doporučení. Při smíchání G11 a G12 na jedné straně může dojít ke zhoršení inhibiční ochrany, na druhé straně může dojít ke srážení chladicí kapaliny, k ucpání a poškození chladicího systému.

Z tohoto důvodu byl vyvinut koncentrát G12+ (ekvivalent G30), který neobsahuje křemičitany. Poté přišel G12++ (ekvivalent Glysantinu G40), který se používal ve všech vozidlech koncernu VW. Oproti G12+ měl mít následující výhody: lepší ochranu proti korozi, doživotní použití v litinových a hliníkových motorech. Mezitím skupina VW nahradila kapalinu G12++ produktem G13, který je tvořen směsí glykolu a glycerinu, čímž je šetrnější k životnímu prostředí. Nejnovější verze G12evo nahradila v roce 2018 verzi G13. Norma 18 LC je podobná jako G12evo. Byla vyvinuta podle speciálních požadavků některých výrobců automobilů a je určena pro moderní hybridní a elektrická vozidla.

Kdy je třeba doplňovat chladicí kapalinu?

Požadované množství chladicí kapaliny pro konkrétní vozidlo obvykle najdete v návodu k obsluze. Dokonce ani barvy chladicích kapalin různých výrobců nejsou jednoznačným ukazatelem použitých složek. V případě pochybností se raději obraťte na odborníky v autoservise. Pokud nemáte k dispozici správnou chladicí kapalinu, je lepším řešením přidání čisté vody (alespoň při teplotách nad bodem mrazu). V takovém případě je třeba poté chladicí kapalinu co nejdříve doplnit nebo vyměnit.

Také se nedoporučuje jezdit na čistý koncentrát chladicí kapaliny, protože příliš brzy zamrzá a má omezený odvod tepla. Chladicí kapalina by se neměla opomíjet ani v létě, protože chrání před korozí a znečištěním chladicího systému. U většiny chladicích kapalin by se proto poměr vody a koncentrátu měl pohybovat v rozmezí 40:60 až 60:40.

Jak často by se měla měnit chladicí kapalina?

Chladicí kapalina podléhá opotřebení. Některé inhibitory se časem vyčerpají. Chladicí kapalina proto ztrácí své antikorozní, mazací a tepelně vodivé vlastnosti. Může také docházet k tvorbě pěny a usazenin. Životnost chladicí kapaliny závisí na její kvalitě a čistotě celého chladicího systému. Opotřebení se urychluje zejména v případě netěsností systému nebo pronikáním výfukových plynů do chladicího systému (např. v důsledku poškození těsnění hlavy). Proto je třeba pravidelně kontrolovat stav a kvalitu chladicí kapaliny a v případě potřeby ji vyměnit.

Doporučení: Dbejte na dodržování specifikací výrobce vozidla, doporučených intervalů výměny, mísitelnosti a směšovacích poměrů. Pamatujte také na výměnu filtru chladicí kapaliny, pokud je ve voze použit, v souladu s doporučeními výrobce.

Spolehněte se na náhradní díly febi v kvalitě odpovídající OE. Kompletní sortiment společnosti bilstein group a více technických informací najdete v online katalogu na adrese: www.partsfinder.bilsteingroup.com.

Značka febi je součástí skupiny bilstein, která zastřešuje několik dalších silných značek. Více informací je k dispozici na adrese: www.bilsteingroup.com.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!