Význam topení a vnitřního ventilátoru

22. listopadu 2023, 15:18

Mechanici často při běžné údržbě nebo opravě přehlížejí dvě části systému HVAC: topení a vnitřní ventilátor. Vzhledem k tomu, že jsou umístěny v modulu HVAC za přístrojovou deskou, jsou méně viditelné než jiné komponenty. I tak by neměli být opomíjeny. Topení a vnitřní ventilátor nejsou rozhodující pouze pro optimální výkon HVAC modulu, ale také pro pohodlí a bezpečnost cestujících.

Nissens topení a vnitřní ventilátor

Topení a vnitřní ventilátory mohou ve srovnání s jinými součástmi vypadat jako jednoduché díly, ale nenechte se zmást. Oprava obou může být časově náročná a nákladná. Nezapomeňte do své každoroční kontroly zahrnout topení a vnitřní ventilátory, zejména před začátkem zimní sezóny.

Zjistěte více o tom, jak topení a vnitřní ventilátory fungují a proč je důležité používat pouze produkty prvotřídní kvality, když je čas je vyměnit.

Topení

Topení jako integrální součást chladícího systému, řídí pohodlí v kabině tím, že do ní dodává teplý vzduch. Ve většině vozidel je umístěn za palubní deskou nebo v modulu HVAC. Horká chladící kapalina z bloku motoru prochází topením, ohřívá nasávaný vzduch vháněný na jeho povrch vnitřním ventilátorem, který pokračuje do kabiny. Kromě vyhřívání kabiny pomáhá také odstraňovat kondenzaci na sklech vozidla, čímž výrazně zlepšuje viditelnost a bezpečnost při jízdě.

Topení Nissens

Důležité vědět o topeních a vnitřních ventilátorech

  • Nečistoty ve středu nebo trubkách výměníku topení se mohou hromadit a případně blokovat průtok chladící kapaliny a snižovat účinnost topení. Mezi běžné zdroje nečistot patří:
    • Minerální usazeniny z vody používané místo chladící kapaliny
    • Sediment z nekvalitních chladících kapalin
    • Nesprávné směsi chladící kapaliny
    • Zbytky z utěsňovačů jako nouzové opravy chladícího systému
  • Opotřebený nebo rozbitý termostatický ventil může omezit průtok chladící kapaliny a zabránit správnému fungování topení
  • Koroze z vlhkého prostředí může vést k netěsnosti jádra topení
  • Netěsnosti mohou způsobit pokles hladiny chladící kapaliny, což vede ke špatnému výkonu topení a případnému rozsáhlejšímu poškození ostatních součástí motoru

V závislosti na modelu vozu se typická doba výměny topení pohybuje mezi dvěma až třemi hodinami. V ojedinělých případech to může trvat i dvojnásobný čas.

Silné vnitřní znečištění trubek středu topení. Nahromadění maziva drasticky omezilo správný průtok chladící kapaliny v systému. Doporučené řešení je odstranění hlavní příčiny problému a propláchnutí systému.

Vnitřní ventilátory

Vnitřní ventilátory zajišťují proudění vzduchu přes sání do výměníků tepla jako je topení a výparník. Když vzduch prochází výměníky tepla, tak ventilátor může distribuovat teplý nebo studený vzduch po celé kabině. Vnitřní ventilátor je obvykle umístěn v HVAC modulu mezi kabinou a motorovým prostorem.

Vnitřní ventilátor je potenciálně náchylný k poruše kvůli svým plastovým prvkům, které jsou křehké. Navíc jako elektrické zařízení je citlivý na poruchy v elektrickém systému vozidla. 

Ventilátor Nissens

Důležité vědět

  • Ucpaný nebo vadný kabinový vzduchový filtr může výrazně snížit životnost ventilátoru.
  • Nejčastější příčiny problémů s vnitřním ventilátorem pocházejí z poruch v elektrickém systému vozidla, omezeného průtoku v systému sání vzduchu a nesprávné montáži.
  • Vnitřní ventilátory ve vozidlech používaných pro komerční činnosti – taxíky, nákladní automobily a autobusy se opotřebovávají výrazněji kvůli počtu najetých kilometrů a pracovní době, kdy jsou provozovány.

V závislosti na modelu auta může obvyklá doba výměny ventilátoru trvat dvě až tři hodiny. V ojedinělých případech to může trvat i dvojnásobný čas.

Správná směs materiálů uhlíkových kartáčů je zásadní pro životnost vnitřního ventilátoru. U užitkových vozidel dochází k rychlejšímu opotřebení nekvalitních kartáčů.

 Kvalita versus cena

Levný produkt se může na první pohled zdát lákavý, proto pozor. Vyberte si kvalitní díly, abyste si udrželi pověst kvalitního mechanika/obchodu a zajistili si spokojené zákazníky.

Nekvalitní vrtule vnitřního ventilátoru vyrobená z recyklovaných plastů se časem pravděpodobně zlomí, bude generovat hluk a sníží celkový výkon jednotky.

Pouze topení prémiové kvality může zaručit, že se vyhnete problémům s montáží způsobenými nekvalitní povrchovou úpravou, nedostatečnou kapacitou výměny tepla nebo v nejhorších případech netěsnostmi. Stejné pravidlo platí pro vnitřní ventilátory, kde je pro pohodlí v kabině zásadní tichý chod, účinnost a životnost. Nekvalitní vnitřní ventilátory mohou být hlučné popř. se navzájem rušit s elektronikou automobilu nebo rádia. Kromě toho může nefunkční nebo neefektivní vnitřní ventilátor rychle způsobit poruchy klimatizačního systému včetně přetížení a poruchy kompresoru. Bez dostatečného proudění vzduchu přes výparník nedojde k požadované změnu stavu chladiva, což vede ke špatnému výkonu systému a vystavuje klima kompresor k nasátí chladiva v kapalném stavu nebo přetížení.

Omezený průtok chladicí kapaliny v nekvalitním topení s nevhodnou konstrukcí – přepážky uvnitř nádrže.

Výměna topení nebo vnitřního ventilátoru znamená zásah do palubní desky, dokonce někdy je nutná její kompletní demontáž. Tato práce je časově náročná a nákladná, což není pro žádného majitele auta příjemná situace. Výměna originálního dílu za nekvalitní díl je velkým rizikem pro nekvalitní opravu, tím pádem nespokojeného zákazníka a pošramocenou pověst.

Sortiment Nissens pokrývá vozový park ve všech segmentech vozidel a zahrnuje dokonce 120 modelů ventilátorů a topení pro nová energetická vozidla (NEV). Sortiment topení Nissens zahrnuje více než 380 položek, které odpovídají 1.100 čísel originálních dílů a pokrývá 82 % vozového parku. Více než 360 modelů vnitřních ventilátorů Nissens odpovídá 1.190 číslům originálních dílů a pokrývá 75% vozového parku.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!