Hlavním úkolem homokinetického kloubu je přenést točivý moment z převodovky na kola, kompenzovat průhyb podvozku a zároveň umožnit pohyby řízení u vozidel s pohonem předních kol. Servisní životnost tohoto komponentu závisí na mnoha faktorech, jako je obecná údržba a způsob, jakým je vozidlo provozováno.
Jako klíčový komponent systému podvozku může mít poškození homokinetických kloubů vážné následky, přičemž v nejlepším případě dojde ke ztrátě trakce. V nejhorším případě se může zablokovat kolo nebo se uvolní samotná boční hřídel. V určitých situacích může také dojít k poškození dalších okolních komponentů, jako je převodovka, olejová vana a další související součásti. Nyní probereme nejčastější závady ovlivňující tento komponent, analyzujeme jejich příčiny a příznaky. Díky informacím, které shromáždili technici společnosti Schaeffler, se nyní podíváme na nejčastější závady ovlivňující tento komponent a zároveň analyzujeme jejich příčiny a příznaky.
Další informace naleznete v brožuře Diagnostika poruch pro homokinetické klouby, která je k dispozici v části s technickými informacemi o podvozku na portálu Schaeffler REPXPERT.
Příznaky a původ poruch
Porucha homokinetických kloubů často vede k vibracím a hluku při jízdě. 80 % problémů u homokinetických kloubů je způsobeno změnou pracovní vzdálenosti bočního hřídele, 8 % chybami nebo nedbalostí během montáže. 8 % pochází z prasklých manžet náprav, což vede ke ztrátě maziva a má za následek znečištění kloubu.Pouze zbývající 4 % všech poruch kloubů byla způsobena běžným opotřebením dílů.
Proto se zdá být jasné, že cesta k dosažení dlouhé životnosti homokinetických kloubů a bočních hřídelí spočívá ve správném ustavení dílů motoru, převodovky a zavěšení při pravidelné kontrole a údržbě manžet náprav, které zajistí, že těsní a že svorky jsou těsné a pevně uchycené.
Pracovní vzdálenost boční hřídele
Pamatujte si, že pracovní vzdálenost boční hřídele je dána konstrukcí. Jakékoli změny způsobené vnějšími vlivy, jako je montáž motoru/převodovky nebo změny zavěšení podvozku mohou mít za následek vážné poškození.
Poškození pevných kloubů
Zpravidla je to kloub na straně převodovky, který se přetížením na boční hřídeli poškodí jako první. Nadměrné vibrace a otřesy se také přenášejí na vnější kloub, což způsobuje praskliny na vnitřních komponentech kloubu. Většina poruch kloubů je způsobena vadnými nebo roztrženými manžetami náprav. V tomto případě je často postižen vnější kloub, protože větší úhel ohybu více zatěžuje manžetu nápravy.
Poškození posuvných kulových kloubů
Zvětšená vzdálenost u posuvných kulových kloubů způsobuje, že jádro vyčnívá příliš daleko, takže pohon probíhá pouze na jednom konci kloubu. Na koncích oběžných drah dochází k nadměrnému pnutí, přičemž vnitřní součásti kloubu (klec, jádro a kuličky) jsou vystaveny většímu opotřebení nebo jsou poškozeny. Zmenšená vzdálenost tlačí jádro kloubu proti přírubě převodovky, čímž vytváří další namáhání samotného spoje a vnitřních komponentů převodovky, což v nejhorším případě způsobuje jejich poškození. Příznaky se projevují extrémním hlukem, ztrátou výkonu převodovky a nakonec zničeným kloubem.
Poškození kuličkových posuvných tripoidních kloubů
U kuličkových posuvných tripoidních kloubů, obvykle montovaných na straně převodovky, posouvá jakákoli změna délky boční hřídele tripoidní kloub tam a zpět kvůli vychýlení a řízení ve vnitřních oběžných drahách skříně. Nesrovnalosti v celé sestavě mezi pohonnou jednotkou a tělesem nápravy mohou prodloužit nebo zkrátit pracovní vzdálenost. Pokud se pracovní vzdálenost příliš prodlouží, dojde k vysunutí tripoidního kloubu z držáku a ztrátě pohonu kol. V nejhorším případě dojde také k poškození okolních komponentů. Pokud se vzdálenost zkrátí, narazí tripoidní kloub na základnu skříně a poškodí vnitřní komponenty převodovky.
Poškození posuvných kuličkových kloubů DO (Double Offset joint – dvojitý kompenzační kloub)
Častá neznalost a/nebo nedbalost při demontáži a montáži těchto komponentů způsobí zbytečné poškození s předčasným opotřebením, které může vést k úplnému selhání. Poškození klece způsobené přirozeným opotřebením je extrémně vzácné. Častějšími příčinami jsou nárazy, nesprávná montáž, nedostatečné mazání nebo nadměrné pnutí způsobené změnou pracovní vzdálenosti.
Poškození manžet nápravy
Nejčastější příčinou poškození jsou problémy s manžetami náprav, zejména u řízených náprav. V mnoha případech je to způsobeno špatně utaženými svorkami, které mohou způsobit sklouznutí manžety nápravy z kloubu.
Pro dosažení delší životnosti musí být manžety nápravy pevně a těsně utěsněny – ale přesto musí být vybaveny potřebnou flexibilitou, aby umožňovaly pohyb. Jakékoli praskliny v kloubu nebo netěsnosti v manžetách nápravy budou mít za následek ztrátu maziva, což umožní pronikání nečistot do kloubu. Nedostatečné nebo nadměrné mazání nebo dokonce nevhodná maziva mohou způsobit předčasné opotřebení vnitřních komponentů.
Komentáře