Je těžší chladič lepší než lehčí?

24. února 2025, 14:44

Lehčí nebo menší chladiče jsou často považovány za méně kvalitní nebo za méně výkonné než jiné odpovídající modely. Na funkci však váha nemusí mít vůbec vliv, rozdíly jsou v něčem jiném.

Rozhodující je výrobní proces. V závislosti na způsobu výroby se rozlišují chladiče pájené a mechanicky spojované. V případě pájených kapalinových chladičů jsou chladicí žebra a trubky, kterými proudí kapalina, navzájem pájeny a vytvářejí kompletní, pevnou sestavu. Naproti tomu u mechanicky spojovaných chladičů se na trubky nasazují lisovaná chladicí žebra. V důsledku toho mohou být u těchto chladičů žebra umístěna mnohem blíže k sobě než válcovaná vlnitá žebra, která se vyskytují u pájených modelů. Oba typy kapalinových chladičů pracují na stejném principu: vzduch proudící přes žebra (lamely) odvádí teplo z chladicí kapaliny. Na účinnost chlazení nemá vliv, zda chladicí kapaliny proudí ve svislém („downflow“) nebo vodorovném („crossflow“) směru.

Obrázek 1: Příčný řez pájeným (vlevo) a mechanicky spojovaným (vpravo) chladičem

Výhody mechanicky spojovaného chladiče

Díky menší vzdálenosti mezi žebry poskytují mechanicky spojované chladiče stejný chladicí výkon, ale zabírají méně místa. V důsledku toho lze při stejné šířce a délce chladiče dosáhnout menší hloubky mřížky. To je výhodné z několika důvodů. Na jedné straně to zajišťuje dokonalé přizpůsobení spojů chladiče. Na druhé straně menší hloubka mřížky v moderních vozidlech, kde se někdy používá více chladičů, šetří cenné místo v motorovém prostoru. Vzhledem k tomu, že lze eliminovat proces pájení, je výroba mechanicky spojovaných chladičů levnější a energeticky úspornější. Kromě toho mají tyto chladiče při stejném výkonu nižší hmotnost.

Obrázek 2: Rozdíly mezi mechanicky spojovanými a pájenými chladiči

Důležité!

Hmotnost a hloubka nejsou ukazateli kvality kapalinového chladiče. Mechanicky spojované chladiče s menší hloubkou a hmotností nabízejí přinejmenším stejný chladicí výkon jako srovnatelný pájený model.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!