Mýtus o „nestáčení“ v Německu padl

, 15. března 2017, 17:38

Velmi častým argumentem pro dovoz ojetiny z Německa bývá tvrzení, že v SRN se auta nestáčejí, protože je to tam trestné. Po dvanácti letech od zavedení trestnosti manipulace s tachometrem se německý automobilový klub ADAC rozhodl zjistit, zda zákon opravdu pomohl. Výsledky průzkumu jsou alarmující. Počet prodaných stočených ojetin není daleko od katastrofálního stavu, jaký známe z České republiky: každé třetí ojeté auto prodané v Německu je stočené.

Podle policejních statistik je v Německu takto stočené každé třetí prodané auto. Stočení počtu najetých kilometrů tímto ilegálním způsobem v průměru zvýší hodnotu vozu o 3000 EUR. To znamená, že v samotném Německu se jedná o roční ztrátu ve výši téměř šest miliard EUR. Nejvíce na to doplácejí lidé, kteří kupují ojetý vůz od soukromého inzerenta,“ uvádí ADAC. „Stočení trvá obvykle jen několik vteřin, a i když je ze zákona zakázáno, nabízí jej mnoho ‚poskytovatelů služeb‘. Ceny začínají na zhruba 50 EUR za vůz. Cílem je zvýšit hodnotu ojetého automobilu při prodeji nebo se vyhnout penalizacím v rámci leasingu,“ dodává největší německý autoklub. V Německu je přetáčení zakázáno zákonem od roku 2005. Pachatelům za ně hrozí vysoké pokuty nebo trest odnětí svobody až na 1 rok. Zákon však „stáčecí mafii“ od podvádění řidičů neodradil.

Podle provozního ředitele největšího prodejce ojetých aut v České republice jsou to další argumenty proti dovozu ojetých vozů od našich západních sousedů: „Často nám lidé říkají, že si z obav před manipulacemi s tachometry na tuzemském trhu chtějí raději dovézt auto z Německa. Mají pocit, že když tam je přetáčení trestné, nedochází k němu. Naše zkušenosti však hovoří o opaku a nyní to potvrdil i německý ADAC. Většina ‚stočenek‘ se z Německa exportuje směrem na východ a podle našich odhadů jich je mezi importy do České republiky až devadesát procent,“ uvedl provozní ředitel AAA AUTO International Petr Vaněček.

Podle AAA AUTO je potřeba vytvořit prostředí, ve kterém nebude stáčení tachometrů možné utajit. „Jedině pokud samotné stáčení nebude možné nebo nebude možné ho utajit, dokážeme se tohoto nejčastějšího podvodu, který provází zejména mezinárodní obchod s ojetinami, zbavit,“ zdůraznil Vaněček.

Také německý ADAC je přesvědčen, že nejúčinnějším prostředkem proti stáčení je technická bariéra, kterou by měli vytvořit výrobci aut. Ti podle autoklubu proti manipulacím s tachometry nedělají dost a někteří dokonce vůbec nic. Jakékoliv databáze považuje ADAC za neúčinné. „Údaje v nich jsou nespolehlivé – auto mohlo být manipulováno předtím, než ho jakákoliv databáze zachytila. Pokud lidem hrozí zachycení kilometrů v databázi, budou svědomitě manipulovat například před každou kontrolou. Přístroje k tomu jsou totiž extrémně jednoduše dostupné a například aplikace v telefonu vás může před každou kontrolou upozornit, abyste si dali tachometr tzv. ‚do pořádku‘,“ uvádí ADAC.

Související články

Citroen Jumper byl stočen nejméně o 518 500 km – to je dosavadní rekord
Citroen Jumper byl stočen nejméně o 518 500 km – to je dosavadní rekord

V únoru 2016 Cebia odhalila auto, který bylo stočené minimálně o 518.500 kilometrů. Jedná se o Citroen Jumper, rok výroby 2007, VIN: VF7YDDMFC11117725. Vozidlo bylo v roce 2011 individuálně dovezeno do ČR a právě v té době bylo stočeno z 663.500 km (stav z května 2011), na 145.000 km (další stav z listopadu 2011). Toto vozidlo tak pokořilo dosavadního držitele rekordu, jímž […]

Nejvyšší soud: Stáčení tachometru je podvod
Nejvyšší soud: Stáčení tachometru je podvod

Nejvyšší soud vydal v rámci své sjednocující rozhodovací praxe právní názor, který (zjednodušeně řečeno) říká, jak posuzovat jednání pachatele, který prodává vozidlo se stočeným počtem najetých kilometrů a poškozuje tak nové kupce, na nichž získává majetkový prospěch. Právní věta: Přečin podvodu podle § 209 tr. zákoníku Jestliže pachatel prodává motorové vozidlo, u kterého upravil (tzv. […]

Cebia: V Německu je 30% ojetin stočených (+video)
Cebia: V Německu je 30% ojetin stočených (+video)

Společnost Cebia upozorňuje, že podle německého automobilového klubu ADAC má v Německu 30 procent ojetých vozidel stočený tachometr. Celková škoda způsobená běžným motoristům při pořízení ojetého auta se tak ročně odhaduje na 6 miliard eur (téměř 164 miliardy korun). Lidé se domnívají, že stáčení tachometrů je ryze českým fenoménem a dovážejí si neprověřená ojetá vozidla […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!