APPAA: Jednání ve druhé vlně o členství s více než 80 autobazary – 63 z nich nebylo přijato

, 12. září 2014, 8:38

Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) během prázdninových měsíců jednala s 84 autobazary o členství – 63 z nich musela odmítnout. Důvodem odmítnutí bylo především nesplnění základních pravidel férového obchodu, resp. nesoulad obchodního modelu uchazeče s Etickým kodexem APPAA. Velká část autobazarů nemá například vyvážené smlouvy, prodává vědomě vozy se stočeným tachometrem, případně uvádí zákazníka v omyl například nedostatečným nebo nepravdivým technickým popisem prodávaných vozidel.

„Cílem naší asociace není maximalizovat počet členů a tím i celkovou výši členských příspěvků. Je to přesně naopak – jestliže v asociaci bude padesát, nebo i méně obchodníků a u všech bude dodržován etický kodex obchodníka, tak byl smysl asociace naplněn a trh s ojetými vozy bude směřovat správným směrem“. V České republice je evidováno přibližně 1200 obchodníků s ojetými vozy, z toho zhruba 900 autobazarů. Podle APPAA je to naprosto bezprecedentní číslo, které nemá v Evropě obdoby. „Je to dáno ohromným rozmachem podnikání v této oblasti hned po roce 1989, kdy naši občané, doposud jezdící v trabantech a moskvičích, chtěli vlastnit zahraniční vůz“, vysvětluje Petr Přikryl a pokračuje: „Dovozem aut ze zahraničí se pak živilo až několik desítek tisíc subjektů“. Ti méně úspěšní však v současné době kazí podle APPAA svými praktikami celý trh s ojetými vozy. Přitom je v České republice několik velkých prodejců, kteří se kvalitou nabízených služeb neliší od prodejců nových vozů. Podle Přikryla by takový stav měl být standardem u všech obchodníků s ojetinami, k čemuž bude tyto obchodníky stále více a více tlačit trh. Podle Přikryla se tak v nejbližších dvou letech ustálí počet obchodníků s ojetinami na přibližně pětistech (500). „Je to tak trochu o určité pokoře a nadhledu co se vlastně změnit dá, třeba i vlastním příkladem. Jsme rádi, že někteří prodejci chtějí úroveň nabízených služeb zvyšovat, o důvěru zákazníků stojí a přidají se k nám stejně jako – AUTO COM Brno s.r.o., Autobazar Finiš Pardubice, Autobazar Petr Špaček, Trotina Auto či MAMA CAR a.s. a padesát dalších do APPAA již přijatých prodejců.“

Asociace se proto nyní bude soustředit především na definování nejpalčivějších problémů v segmentu a návrhům na jejich řešení. „Největším problémem podle nás není tolik mediálně vděčné stáčení tachometrů“, říká Přikryl. Problémem je podle něj především naprosto nedostatečná možnost získat příslušná data o vozidle. Přitom například při koupi nemovitosti může občan běžně nahlédnout do katastru nemovitostí a prověřit, zda nabízený dům nebo byt nemá nějakou právní vadu. Cílem aktivit APPAA tak bude, mimo jiné, docílit takového stavu, kdy neosobní data o vozidle budou veřejně přístupná. Příkladem může být belgický projekt Car-Pass, který je tamější legislativou definován jako povinný doklad při nákupu/prodeji ojetého vozidla. Jde o výpis z historie vozu, tedy především kontrola VIN, kontrola, zda není vozidlo odcizeno a také stav ujetých kilometrů. „Pro naše občany by bylo velkým přínosem, kdyby podobný projekt existoval i v České republice. Naší snahou proto bude apelovat na příslušná místa, aby informace o vozidlech (nikoliv osobní data) byly pro občany běžně dostupné“, uzavírá Přikryl.

Související články

APPAA: Počet obchodníků s ojetinami by měl klesnout o 60 procent na 500
APPAA: Počet obchodníků s ojetinami by měl klesnout o 60 procent na 500

Podle APPAA nemá množství tuzemských prodejců ojetin jinde v Evropě obdoby. „Je to dáno ohromným rozmachem podnikání v této oblasti hned po roce 1989, kdy naši občané, doposud jezdící v trabantech a moskvičích, chtěli vlastnit zahraniční vůz. Dovozem aut ze zahraničí se pak živilo až několik desítek tisíc subjektů,“ uvedl předseda asociace Petr Přikryl. Asociace […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!