Společnost Cebia provedla pravidelnou analýzu vývoje trhu ojetých vozidel za první tři čtvrtletí roku 2019.
V prvních třech kvartálech letošního roku došlo meziročně jen k velice mírnému navýšení počtu dovezených ojetých osobních automobilů ze zahraničí (nárůst 0,5 %), oproti situaci v polovině roku jde však o výraznější nárůst, neboť v prvních šesti měsících došlo letos v případě dovozů ojetin naopak k meziročnímu poklesu o 2,7 %.
Alarmující však je kvalita dovážených ojetých aut, neboť každé páté je starší 15 let a podle analýzy, kterou Cebia zpracovala letos na podzim, je jen mezi dovezenými vozy ve stáří od 3 do 11 let každé dvacáté po totální havárii. Průměrné stáří letos dovážených ojetin je 10 let, průměrné stáří všech prodávaných ojetin dovezených letos či v dřívějších letech je 11 let, zatímco průměrné stáří prodávaných ojetin s českým původem je zhruba 7,5 roku. Ve třetím kvartálu navíc došlo k dalšímu zestárnutí českého vozového parku, který již téměř atakuje hranici 15 let (14,87 roku). Podíl prodávaných ojetých aut s tuzemským původem klesl o tři procentní body (na 50 %), o které posílily ojeté vozy dovezené z Německa.
Průměrná cena ojetých aut prodaných od letošního ledna do září činila 226.200 Kč. Zatímco meziročně stoupla o 0,5 %, mezikvartálně došlo k jejímu mírnému poklesu, který je způsoben především tím, že se na trhu přestaly ve větší míře vyskytovat zánovní a mladé ojetiny z ukončených krátkodobých operativních leasingů, které významně ovlivnily trh v druhé polovině loňského roku a v první polovině letošního. S klesající cenou, ale rovněž s menším množstvím zánovních ojetin souvisí i mírný nárůst podílu aut, která vykazují vyšší kilometrový nájezd než 100.000 km. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 156.000 km.
Kompletní zpráva k nahlédnutí nebo ke stažení ve formátu PDF.
Komentáře