Situace na trhu ojetých aut: Cebia summary 2/2020

, 20. července 2020, 9:13

Trh prodeje osobních ojetých vozidel letos výrazně ovlivnila opatření spojená s koronavirem. Dovozy ojetých aut ze zahraničí klesly v prvním pololetí meziročně o téměř 23 %, což znamená, že se do Česka dovezlo o 20.133 aut méně než loni. Celkově se během šesti měsíců dovezlo 69.026 ojetých vozidel, což bylo nejméně od roku 2014. Alarmující je však především to, že se o 2 procentní body zvýšil podíl dovezených aut starších 10 let, a to na 53,2 %.

Vlivem oslabení koruny došlo ke zdražení dovozů, řada domácností čelí finanční nejistotě či dokonce snížení rodinného rozpočtu, což přesunulo jejich zájem na levnější auta, a proto se do Česka začaly více dovážet starší vozy, což může mít negativní dopad na zestárnutí a zhoršení technického stavu českého vozového parku, jehož stáří letos poprvé překročilo hranici 15 let.

K největšímu propadu dovozů došlo v dubnu, kdy se do Česka dovezlo o 53 % méně aut než ve stejné době před rokem. Od dubna se však počet dovezených ojetin navyšuje, i tak byl ale v červnu ještě 6,5 % za loňským rokem. Ačkoli se zájem kupujících postupně vrací zpět, stále se nedostal na úroveň minulého roku. Odpovídá tomu také nabídka ojetých vozů, která byla na konci pololetí zhruba o 5 % menší než v loňském roce. Průměrná doba prodeje se meziročně prodloužila o 22 dní na 106 dní, kvůli čemuž stoupl podíl vozů s propadlou STK o 3 procentní body na 21 %.

Cebia summary 2/2020

V nabídce ojetých vozů se v prvních šesti měsících více než před rokem vyskytovala auta
dovezená ze zahraničí, ať už v letošním roce nebo minulých letech. Podíl vozidel
s tuzemským původem se meziročně snížil o 2 procentní body na 51 %, stejnou měrou
naopak narostl podíl aut z Německa. Auta ze zahraničí se prodávala v průměru 11 let stará,
zatímco tuzemská byla v průměru 7 let od výroby. Dovezené ojeté vozy tedy vykazovaly o 4
roky vyšší průměrné stáří než česká auta.

Vyšší podíl aut s deklarovaným německým původem lze přisoudit skutečnosti, že taková
auta mají na českém trhu větší cenu a rychleji se prodávají, což je v době útlumu trhu pro
prodejce obzvláště důležité. Jak ukázal nedávný průzkum Cebia, pětina kupujících je
přesvědčena, že u aut z Německa mohou očekávat lepší cenu i lepší technický stav zároveň.

Bohužel to ale nahrává nekalým praktikám, jako je stočení tachometru, zatajení havárií či
nelegální předělání vozidla, díky čemuž může zákazník získat rádoby zajímavý vůz za
zajímavou cenu, přičemž prodejce získá zajímavou marži. Navíc každé páté dovezené
osobní ojeté auto pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. Falešně se uvádí
nejčastěji právě německý, nebo český původ, což znamená, že tuzemských vozidel může
být v nabídce ve skutečnosti ještě méně, než oněch 51 %. V době útlumu zájmu a prodeje
lze navíc očekávat, že se všechny podvodné praktiky s ojetými vozy budou postupně
vyskytovat ve větší míře než před zavedením koronavirových opatření.

Další podrobnosti a ukazatele trhu s ojetými vozidly jsou uvedeny v tiskové zprávě. 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!