Loňský rok byl pro trh ojetých automobilů z mnoha pohledů nakonec úspěšným rokem. Ačkoli to tak ještě v lednu a v únoru nevypadalo, po skončení uzavření prodejních míst z důvodu pandemie koronaviru došlo k výraznému oživení trhu. Postupně se začaly zvyšovat dovozy ojetých aut, které byly celkově nejvyšší za posledních třináct let.
Oproti předpandemickým letům i tak ale na trhu chyběla velká část vozidel, a to kvůli snížené výrobě nových aut, která vedla k tomu, že si firmy i lidé ponechávali svá auta déle než dříve, případně se prodlužovaly operativní leasingy. Nejvíce se to projevilo ve snížené nabídce zánovních a mladých ojetin. I přes to však prodeje aut meziročně vzrostly o 4,4 % ze 707.000 na 738.000 aut. Doba prodeje vozidla se urychlila a prodejci tak „doslova prodávali, co se dalo“. Omezená nabídka vedla i k rychlejším prodejům vozidel, o něž by v minulých letech nebyl příliš vysoký zájem.
Průměrná cena ojetého vozidla se meziročně vyšplhala o 13 % výše na
259.000 Kč. Ceny ojetých aut se tak v průměru navýšily o zhruba 30.000 Kč, a to i navzdory skutečnosti, že z trhu postupně vymizela část mladých a zánovních ojetin. Některé modely přitom zdražovaly více a jiné pomaleji. K nárůstu cen však došlo prakticky u všech. U některých modelů dokonce došlo k situaci, kdy jejich cena meziročně vzrostla. Například kdo si koupil loni pětiletou Škodu Octavii, mohl ji letos jako šestiletou prodat dráže, než za kolik ji koupil. Koupi ojetého vozu v loňském roce šlo díky vysokému nárůstu cen považovat za investici. Zdražování aut probíhalo až do konce roku a očekává se, že bude v letošním roce pokračovat.
V loňském roce došlo také ke zvýšení průměrného stáří prodávaných ojetých aut s českým původem, a to ze 7,1 roku na 7,7 roku. Bylo to dáno především menší nabídkou mladých a zánovních vozů. Průměrné stáří všech ojetých aut však zůstalo na 9,5 letech, neboť došlo k mírnému snížení průměrného stáří všech prodávaných vozů se zahraničním původem (z 11,5 na 11,3 let) – tedy bez ohledu na rok dovozu.
V uplynulém roce se k nám navíc dovážely v průměru mladší vozidla než v předchozím roce. Zatímco předloni činilo průměrné stáří dovezených aut 10,7 roku, loni kleslo na 10,4 roku. Výrazně klesl podíl aut starších 10 let, a to z 54,01 % na 50,78 %. Podíl aut starších 15 let klesl velice mírně z 22,11 % na 21,22 %. Do Česka se přitom loni dovezlo 185.663 ojetých osobních aut, což bylo nejvíce od roku 2008. V meziročním porovnání jde o nárůst o 23,2 %.
V loňském roce došlo k výraznému úbytku ojetých vozů s českým původem. Zatímco v předloňském roce tvořily ještě 51 % nabídky, loni klesl jejich podíl na 47,4 % a většina aut, která se prodávala, měla zahraniční původ. Na úrok českých aut se na trhu prodávala více auta především z Německa. Jejich podíl vyrostl meziročně z 21,7 % na 26,2 %, což byl nárůst prakticky o pětinu.
Kompletní tiskovou zprávu naleznete ve formátu PDF.
Komentáře