Češi před prázdninami vykupují všechno, co má kola. Úbytek inzerovaných automobilů je patrný nejen mezi rodinnými kombíky, SUV nebo obytnými vozy. V průběhu druhého čtvrtletí klesla také nabídka hybridů a ojetých elektromobilů o přibližně 10 %. Naopak nových BEV je v inzerci o 5 % více. Nejčastěji inzerovanou elektrickou ojetinou je BMW i3, mezi novými je to Volvo EX30. Hybridům plošně dominují modely značky Toyota. Vyplývá to ze statistik webu TipCars.com.
„Pohledem trhu ojetin jsou Češi ekonomičtí optimisté. Před letošními prázdninami je patrný jejich hlad po všem, co má kola,“ říká Ing. Marek Knieža z webu TipCars.com.
Řídnoucí nabídka v důsledku zvýšeného zájmu kupujících byla patrná u výběru ojetin, který pravidelně sleduje tři desítky nejoblíbenějších kombíků, SUV, hatchbacků a malých aut. Dokonce i tak specifická kategorie, jako jsou obytná auta, vykázala oproti květnu pokles o 22 %.
„Nejnovější čísla ukazují, že nákupní horečka Čechů se nezastavila ani před elektrifikovanými modely. Inzerce za druhé čtvrtletí prořídla nejen v porovnání s prvním kvartálem, ale také meziročně. V průměru se jedná o 10% pokles.“
Výběr v Praze a okolí, cena na Vysočině a středních Čechách
Nejvíce zákazníků se zaměřilo na kategorii ojetých hybridů. Inzerovaných automobilů zde mezikvartálně ubylo téměř 14 %. Nejvíce šly na odbyt hybridy ve středních Čechách (- 27 %), Olomoucku (- 23 %) a Plzeňsku (- 22 %). Naopak o 2 % vzrostla nabídka na Pardubicku.
Shodných 10 % měl hodnotu pokles nabízených ojetých elektromobilů a nových hybridů. Rekordmanem byl Karlovarský kraj (- 46 %) u BEV, resp. Olomoucko (- 31 %) u PHEV.
Jedinou kategorií s plošným růstem nabídky byla nová elektroauta. Ve druhém čtvrtletí se jejich nabídka zvedla o 5 %. Průměrná cena přitom zůstala na hodnotě 1,4 milionu korun.
„Obecně platí, že největší výběr je v Praze a okolí,“ upřesňuje Ing. Marek Knieža. Hlavní město a střední Čechy agregují nadpoloviční většinu všech inzerátů. „Kdo hledá zajímavé ceny, měl by se podívat na Vysočinu a po Středočeském kraji. Právě tam jsou nejnižší průměrné ceny nových, respektive ojetých elektrifikovaných aut.“
Elektroautům vládne BMW a Volvo
Nabídce nových elektroaut s přehledem dominovalo Volvo EX30 s podílem přibližně 10 %. S necelými 4 % následovala Škoda Enyaq a Kia EV6. Nejvíce hledaným vozem na čistě elektrický pohon byl ovšem Citroën Berlingo.
Pomyslným vítězem mezi ojetými bateriovými auty bylo BMW i3. Jednalo se nejen o nejčastěji nabízený elektromobil, ale také o nejvíce vyhledávanou elektroojetinu. Dvojkou byla Škoda Enyaq, třetí místo s velkým odstupem obsadila Tesla Model 3.
„Mezi daty elektrických ojetin zaujaly vysoké počty vyhledávání užitkových vozů. Například bateriové Vito bylo celkově čtvrtým nejčastěji hledaným modelem, byl o něj dvakrát větší zájem než o Teslu Model 3,“ říká Ing. Marek Knieža.
Americkou značku předběhlo i elektrické Berlingo, které obsadilo pátou pozici ve vyhledávání.
Toyota bez hybridní konkurence
„S trochou nadsázky je nabídka hybridů přehlídkou značky Toyota,“ říká Ing. Marek Knieža.
Japonský výrobce dominuje nabídce i poptávce. Mezi ojetinami jeho modely s odstupem sledují Škoda Superb a Volvo XC90. U nových aut je to pro změnu dvojice Fordů Kuga a Puma.
„Co se týče vyhledávání, nejúspěšnější Toyoty, tj. Corolla a RAV-4, mají na kontě více než dvojnásobek hledání než třetí Škoda Superb a čtvrté Volvo XC60, resp. trojnásobek toho, co pátá Škoda Octavia,“ dodává Ing. Marek Knieža. „U hybridů i elektromobilů platí, že lidé obecně vyhledávají auta v hladině kolem půl milionu a stáří pěti let.“
Komentáře