Aftermarket ve Velké Británii – rozhovor s prezidentem IAAF

25. února 2013, 22:01

Brian Spratt je prezidentem sdružení IAAF, které reprezentuje nezávislý trh ve Velké Británii. V rozhovoru nám řekl o situaci neznačkových servisů na německém trhu.

Čím se liší motoristický trh ve Velké Británii od jiných trhů v Evropě?
Brian Spratt: Nezávislý trh má asi 60-65% podílu na trhu, zbytek jsou dealeři automobilek. Na každý servis dealera připadá přibližně 10 nezávislých servisů nebo rychloservisů. Nejsem si jistý, jak to vypadá ve srovnání s ostatními evropskými trhy.

Jaká je současná situace na trhu a jakým problémům dnes čelí britské sdružení zastupující nezávislý trh?
Prodej náhradních dílů není tak vysoký jako v předchozích letech a marže jsou mnohem nižší. Konkurence ze strany autorizovaných servisů roste, stejně jako frekvence neoprávněných rušení záruk od dealerů – s kterými stále válčíme, ale máme na tomto poli úspěchy. Máme problémy týkající servisních informací, s katalogizací informací o náhradních dílech, cenou práce u nezávislých servisů (příliš nízké), technickými prohlídkami (nejen těch, které souvisejí s právními předpisy EU), vnímáním automobilovém trhu a kvalifikací.

Jak silný je rozvoj internetového prodeje v motoristické branži a jaký to má vliv na firmy (distributoři a servisy), které prodávají klasickým způsobem?
Mnoho členů IAAF prodává přes internet, ale jsou některé dlouhodobé aspekty internetového prodeje, které mohou ohrozit distributory prodávající tradičním způsobem. Nezávislé servisy mají rovněž problém – často jsou žádáni o montáž dílů zakoupených zákazníky na internetu, bez možnosti kontroly dílů a jejich kvality. Radíme servisům, aby upustily od těchto služeb, protože montáží takového dílu na sebe berou odpovědnost za tento montovaný díl. Tímto způsobem také servis přichází o část svého zisku.

V České republice je problém s tím, že řidiči nedbají o technický stav svých vozidel. Jak je to u řidičů ve Velké Británii a co je motivuje ke kontrole technického stavu svých vozidel?
Současná ekonomická situace zvyšuje přirozenou tendenci řidičů ignorovat technický stav vozidel. Obecně platí, že řidič čeká, až se objeví závažnější porucha, kterou jsou pak již nuceni opravit. Počet řidičů, kteří vykonávají technické prohlídky svého vozu (jako já!) velmi malá!

 

Srovnání českého a britského trhu: Velká Británie Česká republika
Počet osobních a dodávkových vozidel 29 miliónů   4,6 miliónů  
Počet nákladních vozidel 3 miliónů   688 tisíc  
Průměrný věk osobních automobilů 8 let   13,9 let  
Počet autorizovaných servisů 3.500 až 4.000   990  
Počet neznačkových servisů 25.000   6.400  

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!