Bosch: Chytrý zdroj úspor – 20 milionů mechanismů řízení s elektrickým posilovačem

14. září 2011, 0:00

Ekologické řízení Servolectric od společnosti ZF Lenksysteme se úspěšně prosazuje na trhu osobních vozů. Dosud bylo vyrobeno celkem více než 20 milionů exemplářů elektromechanického řízení.

S tímto řízením lze v porovnání s hydraulickým posilovačem ušetřit 0,4 l/100 km v kombinovaném cyklu EU a až 0,8 l/100 km v městském provozu. Další předností jsou rozšířené možnosti funkčního propojování s ostatními vozidlovými systémy. Pro koncové zákazníky to znamená ještě větší pohodlí a bezpečnost. Řízení s elektrickým posilovačem se dodává pro všechny kategorie vozidel ve třech různých provedeních.

Nižší spotřeba bez kompromisů
Řízení s elektrickým posilovačem Servolectric od společnosti ZF Lenksysteme, společného podniku společností Robert Bosch GmbH a ZF Friedrichshafen AG s podíly 50:50 %, odebírá energii pouze v případech, kdy řidič řídí. Podle nejnovějších měření ušetří elektrický posilovač v porovnání s hydraulickým posilovačem 0,4 litru paliva na 100 kilometrů, což u kompaktního vozidla s průměrnou spotřebou 7,7 l/100 km odpovídá snížení spotřeby paliva o 6 % jen v důsledku optimalizace řízení. Při 20 milionech dosud vyrobených exemplářů to znamená roční úsporu 800 milionů litrů paliva pouze použitím systému Servolectric. Roční emise CO2 se tak sníží o téměř 1,9 milionu tun (předpokladem je průměrný roční nájezd 10 000 kilometrů na vozidlo).

Podpora na základě skutečné potřeby
Systém Servolectric doplňuje hřebenové řízení o vysoce rozvinuté elektronické řízení a elektromotor. Jakmile začne řidič otáčet volantem, zaznamenají senzory příslušnou ovládací sílu a rychlost řízení. Z těchto dat vypočte řídicí jednotka během milisekund nezbytný účinek posilovače a elektromotor přenese optimální moment přes kolo se šroubovým ozubením nebo převodku s oběžnými kuličkami na sloupek řízení, druhý pastorek nebo hřebenovou tyč mechanického hřebenového řízení. Řízení s elektrickým posilovačem uvedené na trh v roce 2002 nabízí ale ještě další přednosti: odstranění hydraulického čerpadla a příslušného hydraulického vedení zmenšilo nároky na prostor, zjednodušilo montáž a zmenšilo zatížení životního prostředí. I to je jeden z důvodů, proč například koncern Volkswagen montuje toto řízení do všech typů postavených na platformě Golfu. Tři základní typy řízení ZF Servolectric pokrývají všechny třídy vozidel od nejmenších vozů přes střední a vyšší třídu až po lehká užitková vozidla. V závislosti na disponibilním prostoru, výkonu palubní sítě a potřebném řídicím momentu je jednotka posilovače umístěna na sloupku řízení, druhém pastorku nebo rovnoběžně s hřebenovou tyčí.

Systémové propojení zvyšuje úroveň bezpečnosti jízdy
Řízení Servolectric může být propojeno s různými externími systémy. Informace o úhlu natočení kol jsou poskytovány dalším systémům, jako je například ESP nebo adaptivní regulace podvozku.

Kromě toho umožňuje řízení Servolectric realizovat bezpečnostní asistenční funkce, jako je asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu nebo asistent pro změnu jízdního pruhu. Příslušný systém zasahuje v závislosti na jízdní situaci a doporučuje řidiči vizuálními, akustickými nebo hmatovými signály provést korekci řízení. Parkovací systém zbavuje řidiče náročné práce s volantem, neboť v tomto případě za něj kompletně převezme řízení systém Servolectric.

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!