Bosch Mahle Turbo Systems – dodavatelské smlouvy na jeden milion turbodmychadel ročně již před vstupem na trh

14. září 2011, 0:00

Vývoj spalovacího motoru směřuje k downsizingu, což znamená zmenšování počtu válců a zdvihového objemu při současném zachování nebo vylepšení točivého momentu a výkonu motoru.

Je to rozhodující krok ke splnění stále přísnějších požadavků na zvyšování hospodárnosti a snižování emisí. Turbodmychadlo hraje v tomto procesu klíčovou roli, a to jak u vznětových, tak i u zážehových motorů.

Tržní analytici počítají do roku 2016 se zdvojnásobením počtu dvouválcových a tříválcových motorů přeplňovaných turbodmychadlem. Výroba vysoce účinných čtyřválců se pravděpodobně zvýší o 20 procent na více než 20 milionů agregátů. Zatímco turbodmychadlo je již standardem u vznětových motorů pro osobní a lehké i těžké užitkové vozy, u zážehových motorů ještě existuje velký prostor pro další rozvoj. Ale i zde hovoří prognózy jednoznačně: v blízké budoucnosti bude přeplňované zážehové motory nabízet každý výrobce automobilů a poptávka po turbodmychadlech vzroste v této oblasti o více než 130 procent na 12 milionů.

V tomto dynamickém prostředí má Bosch Mahle Turbo Systems nejlepší předpoklady pro úspěch. Mladá společnost uzavřela již před vstupem na trh dodavatelské smlouvy s šesti proslulými výrobci automobilů v celkovém objemu více než milion turbodmychadel za rok. „Tato důvěra zákazníků je oceněním naší snahy o uvedení vysoce kvalitního produktu, který splní nejvyšší očekávání za konkurenceschopnou cenu,“ neskrývá radost Dr. Andreas Prang, ředitel společnosti Bosch Mahle Turbo Systems zodpovědný za výrobu, nákup a kvalitu.

Portfolio produktů zahrnuje jak turbodmychadla s obtokovým ventilem pro zážehové motory o výkonu 45 až 220 kW, tak i turbodmychadla VTG s variabilní geometrií rozváděcích lopatek. Paleta turbodmychadel pro vznětové motory určené pro kompletní škálu vozidel od osobních vozů až po těžká užitková vozidla pokrývá rozpětí výkonů od 30 do 530 kW. Nabídka zahrnuje rovněž mimořádně kompaktní systémy, u nichž je sběrné výfukové potrubí integrováno do skříně turbíny. „Vývoj našich produktů, od výkresů přes první prototypy až po turbodmychadlo připravené k sériové výrobě, je založen na přesně definovaných procesech, které zaručují nejvyšší kvalitu,“ popisuje Dr. Martin Knopf, ředitel odpovědný za vývoj, prodej a finance. „Díky tomuto přístupu dokážeme rychle realizovat individuální přání zákazníků a zároveň garantovat vysoký standard kvality.“

Bosch Mahle Turbo Systems posouvá laťku extrémně vysoko v disciplínách účinnosti, životnosti a akustiky, ať se jedná o extrémní koncepci downsizingu v podobě zážehového dvouválce, hospodárný a výkonný vznětový čtyřválec pro osobní vozy nebo velkoobjemový turbodiesel pro nákladní vozidla.

Turbodmychadlo pro zmenšené motory musí vykazovat dokonalou dynamickou charakteristiku při změně zatížení. Hřídel s oběžným kolem kompresoru a turbínou poháněnou výfukovými plyny se proto musí vyznačovat co nejmenším momentem setrvačnosti. Bosch Mahle Turbo Systems dosahuje tohoto cíle snížením hmotnosti a tření v ložiskách. Tato drobná práce má také pozitivní vliv na spontánní reakci turbodmychadla. Tento parametr je základním předpokladem pro nízkou spotřebu a dobré hodnoty „pružného“ zrychlení za jízdy. Tyto charakteristické vlastnosti jsou však rozhodujícím způsobem určovány celkovou konstrukcí a optimálním průtokem, který je předem vypočítáván pomocí simulačních nástrojů zdokonalených vlastním vývojem. Výsledná turbodmychadla Bosch Mahle Turbo Systems se vyznačují vynikající účinností.

Turbodmychadla stanovují nová měřítka také z hlediska životnosti a akustických vlastností díky novému vysoce preciznímu procesu výroby klíčových komponentů, jako je rotor a ložisko. K tomu významně přispívá také oběžné kolo kompresoru, které je s minimální tolerancí vyfrézované kompletně z prutu odlévaného z hliníkové slitiny. Díky vysoké kvalitě výroby je objem vzduchu rozdělován mezi lopatky kola kompresoru obzvlášť rovnoměrně, čímž nedochází ke vzniku rušivého pulzačního hluku.

Oba výrobní závody Blaichach v Allgäu a St. Michael v Rakousku jsou vybaveny vysoce moderním výrobním zařízením, které si vyžádalo investice ve výši desítek milionů eur. V současnosti se v nich rozbíhá předsériová výroba. Turbodmychadla pro první velkosériové produkty se budou vyrábět od začátku roku 2012. Bosch Mahle Turbo Systems v současnosti zaměstnává již více než 200 zaměstnanců a jejich počet překročí v roce 2013 hranici 300. „Chceme dále růst a ještě hledáme velký počet kvalifikovaných pracovníků. Kreativní lidé mají u nás vynikající šance,“ říká Dr. Martin Knopf.

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!