Technika Bosch umožňuje také parkování napříč

, 14. září 2011, 0:00

Parkování a s ním spojené manévrování patří i nadále mezi jízdní manévry, které jsou častou příčinou nehod. Podle výsledků výzkumu prováděného odborníky společnosti Bosch na základě záznamů o nehodách pořízených „Technickým střediskem Allianz“ tvoří v Německu kolize při parkování přibližně polovinu nehod s věcnými škodami.

A skutečnost, že moderní automobily mají stále aerodynamičtější tvary, které omezují výhled řidiče z vozidla, k omezení výše uvedených rizik rozhodně nepřispívá. Pomoci mohou ultrazvukové systémy nebo parkovací asistenční systémy. Bosch je předním poskytovatelem techniky v této oblasti.

Druhá generace parkovacího asistenta
Bosch nyní představuje druhou generaci parkovacího asistenta s novými funkcemi, která je inteligentnější, bezpečnější a rychlejší.Technici Bosch dále vylepšili již známou funkci parkování na podélně orientovaná parkovací místa. Systém dokáže poloautomaticky nasměrovat vůz do mezery, jejíž délka musí samotný automobil přesahovat už jen o 80 centimetrů – asistent řídí a řidič sleduje dopravu, přidává plyn, brzdí a řadí.

Nové elektronické řízení systému podporuje nyní řidiče i při vyjíždění z parkovacího místa. Parkovací asistent nastaví v tomto případě vůz otáčením volantu a popojížděním dopředu a dozadu do takové pozice uvnitř parkovací mezery, z níž lze ihned bezpečně vyjet. Řidič opět jen sleduje dopravu okolo něj a přidává plyn nebo brzdí podle pokynů systému.

Novinkou je také funkce asistenta pro příčné parkování, který umí zaparkovat vůz na plochy svírající s vozovkou pravý úhel. Při průjezdu kolem parkovacích míst snímají ultrazvukové senzory umístěné na bočních stranách vozidla okolí a řídicí jednotka vyhledává vhodnou mezeru pro zaparkování. Elektronika pak vypočte nejvýhodnější řídicí manévr, jehož prostřednictvím dopraví vozidlo na volné parkovací místo. Řidič kontroluje průběh parkování přidáváním plynu, brzděním a řazením.

Drahým poškozením karoserie, například v podzemních garážích, pomáhá předcházet funkce Side Distance Warning. Elektronika rozpoznává pomocí bočních ultrazvukových senzorů parkovacího asistenta překážky jako zábradlí, sloupy, zdi nebo dopravní značky. Elektronika si ukládá polohu překážek do paměti. Systém zároveň sleduje jízdní dráhu vozidla. Pokud ve vypočtené jízdní dráze hrozí kolize s dříve zaznamenanou překážkou, upozorní systém řidiče, a to i v případech, kdy již překážka není v oblasti snímání ultrazvukových senzorů.

Druhá generace parkovacího asistenta Bosch nalezne první uplatnění v sériových vozech pravděpodobně koncem roku 2012.

Dalším krokem bude automatické parkování
Vývojáři společnosti Bosch mají kromě toho celou řadu dalších nápadů pro realizaci ještě bezpečnějšího, pohodlnějšího a inteligentnějšího parkování. Pracují na plně automatickém parkování, během něhož se řidič soustředí výhradně na kontrolu probíhajícího procesu. Řízení, přidávání plynu, brzdění a řazení pak převezme elektronika. Budoucí systémy budou ovládat také diagonální parkování. A pokud se podíváme do ještě vzdálenější budoucnosti, pak lze pomýšlet na asistenta, u něhož řidič vystoupí, stiskne tlačítko a vůz zcela automaticky zajede do sebeužší mezery.

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!