Společnost Bosch vyrobila od zahájení sériové výroby v roce 1995 již 75 milionů systémů ESP® – a díky tomu významně přispěla k vyšší bezpečnosti silničního provozu.
Elektronický program stability udržuje vozidlo bezpečně na vozovce, když je kluzká či když vozidlo vjede příliš rychle do zatáčky. Takto se předejde smyku, který může mít velmi neblahé následky. Gerhard Steiger, prezident divize Podvozkové systémy shrnuje výsledky mnoha studií efektivnosti ESP®: „ESP® je po bezpečnostním pásu ve vozidle nejdůležitějším bezpečnostním systémem a zachránil a zachraňuje mnoho životů.“ Protiskluzový systém, který společnost Bosch vyvinula, začala sériově vyrábět v roce 1995 jako první vůbec. „Od roku 2012 vyrábí společnost Bosch více jednotek systému ESP® než ABS,“ řekl Steiger , aby dokázal celosvětový trend – snahu o vyšší bezpečnost na vozovce.
Systém ESP® se stává základním vybavením
OSN považuje ESP® za účinný způsob, jak čelit očekávanému zvýšení smrtelných dopravních nehod v následujících letech. Podle studií lze tímto systémem aktivní bezpečnosti zabránit až 80 procentům všech nehod následkem smyku. Proto stále více a více zemí vyžaduje, aby nová vozidla měla tento systém jako součást základního vybavení. V Evropě to již platí pro všechna vozidla, jimž bylo schválení výroby uděleno po říjnu 2011. A od listopadu 2014 již nebude třeba vyhledávat ESP® na seznamu nadstandardního vybavení, protože od tohoto data bude systém součástí základního vybavení v celé EU. Již dnes 72 procent nově registrovaných aut a malých užitkových vozidel v Evropě je vybaveno systémem ESP®. Ve Spojných Státech je systém již povinný ve všech vozidlech nad 4,5 tun. Podobná nařízení vejdou v platnost během následujících let v Austrálii, Japonsku, Koreji a Rusku. Už teď je po celém světě tímto systémem vybaveno 48 procent nových osobních aut a malých užitkových vozidel; v Číně je téměř každý pátý automobil opouštějící výrobní linku vybaven ESP®.
Bosch postupně systém zlepšoval směrem k aktivní bezpečnosti již od počátku sériové výroby v roce 1995 a přidával mu další funkce. Zatímco první generace systému vážila 4,3 kilogramů, tak základní verze nejnovější generace (Generation 9) je se svými pouhými 1,6 kilogramy výrazně lehčí a kompaktnější. Společnosti Bosch se rovněž podařilo snížit cenu, a tudíž tím významně pomohl rozšíření tohoto klíčového bezpečnostního systému i do malých aut.
Asistenční systémy jsou založeny na ESP®
Nové asistenční systémy umožní ještě bezpečnější a pohodlnější jízdu. Bosch například vyvíjí funkce automatického udržování bezpečné vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi, navádění vozidla do těch nejtěsnější parkovacích míst, varující řidiče v kritických situacích. Mnohé z těchto funkcí mají jedno společné: brzdy fungují nezávisle na řidiči. Je to ESP®, kdo brzdí. To znamená, že vozidla, která již tento systémem mají, mohou být snadněji dovybavena dalšími funkcemi pro bezpečnost a komfort jízdy. Nezbytným předpokladem je propojení s čidly, které monitorují okolí vozidla, rozpoznávají další účastníky silničního provozu a odhadují jejich vzdálenost, rychlost a směr. Společnost Bosch nabízí široké portfolio systémů pro podporu řízení založených na ultrazvukových, video a radarových senzorech jako je například adaptivní tempomat (ACC) a prediktivní systémem nouzového brzdění.
Zdroj + foto: bosch.cz
Komentáře