Společnost Continental uvádí první plně automatizované interiérové zařízen&iacu

, 26. listopadu 2012, 0:00

Díky novému zařízení AIBA (automatický interiérový brzdný analyzátor) udělala společnost Continental obrovský pokrok v oblasti testovací technologie pro zimní i letní pneumatiky určené pro osobní automobily, dodávky a vozy s pohonem 4×4.

AIBA se nachází na testovacím okruhu Contidrom poblíž Hanoveru a je umístěna v hale, která je 300 m dlouhá a 30 m široká. Testovací vozidlo bez řidiče se v ní může pohybovat rychlostí až 120 km/h a následně může uskutečnit brzdné manévry na různých površích za použití standardních brzdových destiček. Testy lze provádět na suchém i mokrém povrchu, měření probíhá i na samostatném ledovém kluzišti za použití běžných zkušebních metod. Společnost Continental je tak prvním výrobcem pneumatik na světě, který může po celý rok testovat pneumatiky bez ohledu na povětrnostní podmínky. Je-li v plném provozu, dokáže ročně provést přibližně 100.000 brzdných operací. Výstavba probíhala od loňského podzimu. Testy probíhají na několika vozovkách s různými povrchy, které jsou hydraulicky ovládány, a za přesně daných a neměnných teplotních podmínek.

 

Nejpřesnější testy brzdění na světě pouze na okruhu Contidrom
Odborníci se domnívají, že AIBA přinese revoluci do oblasti moderního testování pneumatik. „S tímto novým zařízením na našem zkušebním okruhu máme k dispozici všechny výhody nejpřesnějších brzdových testů na světě,“ vysvětluje David O Donnell, ředitel výzkumu a vývoje pneumatik pro osobní a lehká užitková vozidla ve společnosti Continental. „Tady můžeme zkombinovat výhody laboratorního testování se zkouškami venku. To nám umožnilo zlepšit opakovatelnost testů na současných 70%, což znamená, že dokážeme změřit pokrok ve vývoji s optimální přesností. Dříve musely testy pneumatik probíhat za velmi proměnlivých okolních podmínek, na některých místech zkušebního okruhu Contidrom se měnila teplota i rychlost a směr větru. AIBA nám umožní provádět tyto testy po celý rok za neměnných zkušebních podmínek, v klimatizovaných prostorách a na různých površích s konstantními koeficienty tření.“ U staré metody byla vozidla vedena podél kolejnic a pracovníci provádějící testy pneumatik museli sami aktivovat brzdy na konkrétních místech, dokonce i v rozsahu působení ABS. Kvůli nízkým teplotám dříve nebylo možné provádět testy na Contidromu v zimě. Kromě určitých chyb v měření způsobených reakční dobou a vynaloženými silami se na odchylkách ve výsledcích testů odrážely zejména proměnlivé teploty vzduchu i povrchu zkušební trati. „Tomuto systémovému rušení se nyní můžeme zcela vyhnout,“ říká pan O Donnell. „Dalším pozitivem je výrazně nižší zátěž našich zkušebních jezdců a samozřejmě také možnost provádět tyto testy 24 hodin denně, 365 dní v roce.“ Tento podstatný nárůst efektivity je naprostou nutností – poptávka po testech pneumatik ostatně neustále roste. Důvodem je zejména významná diverzifikace na trhu s pneumatikami za posledních několik let. Kromě našich standardních modelů letních a zimních pneumatik Continental pro osobní vozy, vozy typu SUV, lehká užitková vozidla a dodávky jsou nyní vyžadovány i pneumatiky určené pro různé typy vozidel, různá použití a oblasti uplatnění. A to navíc k objednávkám pneumatik první výbavy pro automobilový průmysl. „Otestovat všechny tyto modely dá spoustu práce,“ vysvětluje pan O Donnell. „Vyšší kapacita, kterou nabízí zařízení AIBA, proto představuje vítané snížení našeho pracovního vytížení. Díky této technologii jsme navíc schopni dělat další vylepšení, která ještě více zkrátí brzdnou dráhu.“

Testy brzdění na vzdálenosti stejné jako dvě a půl fotbalového hřiště
Odhlédneme-li od vysoce složité technologie zařízení AIBA, zjistíme, že už konstrukce samotné zkušební haly je velmi pozoruhodná. Její délka 300 metrů odpovídá délce dvou a půl fotbalových hřišť. Klimatizované prostory nabízejí až pět tratí s různými povrchy, které lze snadno přemisťovat. Testovací vozidla se mohou pohybovat rychlostí až 120 km/h díky lineárnímu pohonu, který pracuje na podobném principu jako nejmodernější horské dráhy. Této rychlosti vozidla dosáhnou na trati dlouhé pouhých 100 metrů. Běžné brzdové testy na suché vozovce probíhají v rychlosti 100 km/h, standardní brzdové testy na mokré vozovce pak v rychlosti 80 km/h. V případě systému ABS jsou brzdy aktivovány s naprostou přesností v závislosti na povrchu vozovky za sucha i za mokra. Okolní teplota „letní trati“ se pohybuje mezi 10 a 25°C, na ledovém kluzišti pak lze nastavit teploty v rozmezí -10 až -1°C, přičemž teplota vzduchu činí 5 až 12°C. Požadovaná data jsou snímána pomocí řady různých senzorů umístěných na vozidle i pneumatice. Celý proces měření od počátku montáže pneumatik až po zrychlení a úplné zastavení vozu netrvá déle než čtyři minuty. Teoreticky lze provádět 15 testů za hodinu, 24 hodin denně. „Díky našemu novému zařízení nyní můžeme provádět přesnější a všestrannější testování s více než dvojnásobnou kapacitou,“ zdůrazňuje pan O Donnell.

 

Zdroj: Tisková zpráva Continental

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!