Výměnu xenonů přenechejme profesionálům

, 21. dubna 2017, 9:34

I když na internetu najdeme spoustu dobrých tipů, jak vlastními silami vyměnit xenonové svítidlo, v praxi bude pro řidiče i automobil mnohem bezpečnější, pokud zákazník svěří výměnu profesionálnímu servisu.

Výměna obvykle začíná výběrem vhodných svítidel pro daný automobil. Všechna jsou označená písmenem D (z angl. discharge – výboj). Číslo označuje nejenom typ, ale také zda má svítidlo roznětku zabudovanou (liché číslo) nebo potřebuje samostatnou (sudé číslo). Na druhé straně, označení S a R poukazují na určení pro čočkové (S) a reflexní světlomety (R). Tato označení jsou velmi důležitá, protože tvary pouzder svítidel jsou si natolik podobné, že se často stává, že se do světlometů vkládají silou nevhodná svítidla. Tedy např. D1S znamená, že svítidlo má zabudovanou roznětku (což je vidět kvůli robustnější základně) a je určeno pro čočkové světlomety.

Samozřejmě, pokud daný model disponuje „bi-xenony“, neznamená to, že budete k výměně potřebovat čtyři svítidla – zkrátka potkávací i silniční světla využívají jednoho světelného zdroje (xenonového svítidla) s pohyblivou clonou.

Navzdory obecně rozšířenému mínění ohledně „vysokého napětí“ k napájení xenonových svítidel (25-30 kV při zapalování a 85 V k udržení elektrického oblouku), je jejich výměna bezpečná a nevyžaduje odpojení akumulátoru vozidla. Postačí vypnout zapalování a vyjmout klíček ze spínací skřínky. Vyplatí se prostudovat si, jaký je postup výměny v návodu k obsluze automobilu nebo v databázi softwaru servisu. „Za žádných okolností se nedotýkejte prsty skleněné baňky svítidla, protože zamaštění skla může zkrátit životnost lampy. Abyste zabránili této situaci, v balení svítidel Philips najdete speciální krabičku umožňující bezpečné vyjmutí svítidla,“ radí Tarek Hamed, marketingový manažer pro Střední Evropu společnosti Lumileds, která vyrábí xenonová svítidla Philips.

Součástí procedury výměny svítidel by měla být také kontrola řádného fungování tohoto systému. Profesionální mechanik zákazníkovi servisu vždy doporučí výměnu obou svítidel, dokonce i tehdy, pokud přestalo fungovat pouze jedno z nich. Vyplývá to ze specifik xenonových svítidel, jejichž světlo mění barvu při postupujícím opotřebování. Výměna pouze jednoho svítidla by vyvolala na první pohled postřehnutelný rozdíl mezi světlomety. Na druhé straně, lehce fialové zabarvení světel je jasným signálem, že je nutné vyměnit obě svítidla za nová raději ve vhodném termínu pro vás, než hledat servis v situaci, kdy se jedno z nich vypálí.

Související články

Technické rozdělení xenonových světlometů
Technické rozdělení xenonových světlometů

Xenonové světlomety tvoří součást základního vybavení mnoha automobilů, starších, novějších, luxusních i běžných. Pojem xenonové svítidlo, ačkoli se běžně používá, je tak trochu nesourodý. Slouží k pojmenování rozmanitých technických řešení i druhů světelného záření, a také pro různé typy konstrukce světlometů.

Xenony – už více než čtvrt století ve službách motorismu
Xenony – už více než čtvrt století ve službách motorismu

Technologie xenonového osvětlení, donedávna vyhrazena pouze pro luxusní automobily, se stále častěji používá i u běžných modelů. Xenonové světlomety jsou synonymem lepší viditelnosti na silnici, jednoznačného snížení spotřeby energie v automobilu a – co je velmi důležité pro mnoho uživatelů – jedinečného stylu a vzhledu.

Světlomety jako nové – za půl hodiny
Světlomety jako nové – za půl hodiny

První umytí a navoskování automobilu po zimě: na lesklý lak je hrdý každý majitel auta, ale co dělat s matnými a zažloutlými skly předních světlometů, které prozrazují stáří a minulost vozu? Philips přináší řešení – renovační sadu.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!