Čištění DPF pomocí chemie BLUECHEM

, 2 března 2018, 10:51

Všechny novější dieselové auta mají filtr pevných částic. Filtr je dlouhodobě téměř bezúdržbový, ve víceméně pravidelných cyklech sám regeneruje. Počet regeneračních cyklů však není nekonečný a tak se po určité době filtr zanese. Můžete koupit nový filtr a nebo využít cenově výrazně výhodnější alternativu v podobě odborného servisního vyčištění.

 

Logo BluechemFiltr pevných částic, který je již několik let součástí každého moderního dieselového automobilu, zachycuje pevné nečistoty, saze a další jedovaté látky před vypuštěním z výfuku a pomáhá chránit životní prostředí. Filtr je dlouhodobě téměř bezúdržbový, čas od času se ale musí zbavit usazených nečistot a tak se ve víceméně pravidelných cyklech sám regeneruje. Řídící jednotka motoru díky snímačům rozpozná zanesený filtr a následně vyvolá proces regenerace, při kterém dochází k umělému zvýšení teploty výfukových plynů ve filtru tak, aby saze a nečistoty vyhořely.

Počet regeneračních cyklů však není nekonečný a tak po přibližně 100.000 ujetých kilometrech je filtr natolik znečištěn, že již není schopen automatické regenerace. Nastává problém, auto nejede tak jak by mělo a filtr je třeba vyměnit za nový. Anebo lze využít cenově výrazně výhodnější alternativu v podobě odborného servisního vyčištění…

Německá značka BLUECHEM, která se specializuje na moderní petrochemické výrobky pro údržbu a opravy motorových vozidel, nabízí čtyři možnosti na čištění filtrů pevných částic dieselových motorů.

Prevence

Víceméně preventivním prostředkem usnadňujícím regeneraci filtru pevných částic snížením teploty potřebné k vypálení sazí, je dieselové aditivum DPF Power Clean. Jeho jednoduchá aplikace nalitím do palivové nádrže umožní, že se saze vypalují již při teplotě výfukových plynů 300-350 °C (původně je potřebných cca 700 °C) a tedy i při městském provozu. Čistící aditivum je vhodné pro všechna vozidla s DPF i s AD modulem a výrobce doporučuje použití zhruba jednou za tři měsíce.

U tohoto produktu je potřeba dodržet dávkování 375ml na 60 až 80 l paliva. DPF Power clean není vhodné kombinovat s jinými čističi nebo aditivy.

Obj.č.produktu: 33450.

Výhody:
• Žádná montáž nebo demontáž, šetříte čas.
• Snižuje teplotu vznícení sazí nashromážděných ve filtru pevných částic.
• Bez vzniku sekundárních emisí.

Aktivní pěna

Servisně jednodušší a tedy rychlejší metodou je pěnové čištění DPF bez potřeby jeho demontáže. Pro tento účel jsou k dispozici dva produkty, které efektivně a rychle rozpouští usazené saze a přitom jsou šetrné vůči materiálům používaným na výrobu filtrů (hliník, hořčík, zinek, kadmium). Jsou tedy vhodné jak pro všechny DPF (i nejnovější generace), tak pro čištění katalyzátorů. V obou případech je doporučeno ještě před samotným čištěním zkontrolovat hladinu oleje.

DPF Top Gun Cleaner je určený pro aplikaci speciální pistolí na vychladlém vozidle. Čistící DPF Top Gun Cleaner od Bluechemprostředek DPF Top Gun Cleaner se nalije do aplikační pistole a připojí ke zdroji stlačeného vzduchu. Tlak by měl být v rozmezí 2.5-4.0 bar (nastavení tlaku vzduchu je možné pomocí otočných ventilů na zařízení). Pomocí regulace vzduchu je nutné nastavit dávkování chemie tak, aby přes aplikační hadičku vycházel produkt ve formě pěny. Aplikace pěny se provádí přes otvor po demontovaném teplotním nebo tlakovém senzoru stříkáním čističe v pětivteřinových intervalech, až je filtr zcela naplněný pěnou. Pěnu aplikovanou pistolí je třeba před jízdou nechat cca 20 minut působit. Pak se senzor může namontovat zpět a s autem vyrazit na zkušební jízdu dlouhou 30-40 km.

Pro lepší účinek čištění je vhodné přidat do nádrže DPF Power Clean (33450). Na dokonalé vyčištění FAP/DPF filtru potřebujete 500–1.000 ml produktu. Záleží na velikosti samotného filtru pevných částic.

Obj.č. produktu: BCHDPF1 – 1 x DPF GUN FLUSH aplikační pistole, 3 x DPF TOP GUN CLEANER, 3xDPF POWER CLEAN.

DPF Catalyst Cleaner od BluechemNovinkou je sprej DPF Catalyst Cleaner, který se aplikuje do DPF zahřátého na provozní teplotu, aby pěna expandovala. Aplikace pěny je stejná jako u DPF Top Gun Cleaner. Před použitím produkt dobře protřepte (cca 1 min). Aplikace pěny se provádí přes otvor po demontovaném teplotním nebo tlakovém senzoru stříkáním čističe v pětivteřinových intervalech, až je filtr zcela naplněný pěnou. Pak se senzor může namontovat zpět a následně se může spustit regenerační proces filtru pevných částic přes diagnostiku.

Nakonec odstraňte chybovou položku z paměti nebo odstraňte existující chyby pomocí diagnostiky. Potom proveďte zkušební jízdu přibližně 20 minut. Produkt je vhodný pro všechny uzavřené systémy filtrace pevných částic. Po čištění se doporučuje vykonat výměnu oleje. Pro ještě lepší výsledek se taky doporučuje přidat produkt DPF Power Clean (33450) do palivové nádrže. Při čištění katalyzátoru na benzínových motorech se doporučuje přidat produkt Oxicat (33230). 400 ml produktu DPF Catalyst Cleaner postačuje na jeden čistící proces.

Obj.č. produktu: 33151.

Výhody:
• Žádná montáž nebo demontáž filtru pevných částic.
• Vhodný pro všechny filtry pevných částic a katalyzátorů.
• Produkt je také ideální pro čištění ventilu EGR.

Výplach

Pokud je ale už DPF zcela znečištěné a není možné spustit regeneraci filtru přes diagnostiku (vozidlo je v nouzovém režimu), nabízí se efektivnější možnost čištění. Toto DPF Flushing Liquid od Bluechemčištění je technicky náročnější, protože jde o vypláchnutí demontovaného filtru. K tomu je určen tekutý čistič DPF Flushing Liquid, jímž je třeba filtr zcela naplnit a pak jej nechat cca 8-10 hodin působit. Je důležité, aby byl zaplněn celý filtr, proto je vhodné filtr občas protřepat, aby se čistící kapalina dostala i do těch nejmenších koutů. Pokud hladina klesne, je opět nutné produkt dolít do plna. Produkt velmi účinně postupně změkčuje, uvolňuje a následně i rozpouští a odstraňuje všechny pozůstatky sazí, přičemž vzniká ve filtru kašovitá hmota, která se nakonec jednoduše vypláchne teplou a čistou vodou.

Po důkladném vypláchnutí a vysušení stačí DPF namontovat zpět a vyresetovat chybu přes diagnostiku. Po čištění se doporučuje provést výměnu oleje. Celý proces pak zakončí testovací jízda po dobu alespoň 20 minut (ideálně i s použitím čistícího aditiva DPF Power Clean (33450) ). DPF Flushing Liquid je použitelný na všechny hliníkové, hořčíkové, zinkové a kadmiové části filtrů a je vhodný i na nejnovější generace DPF. Tato metoda regenerace DPF patří k nejúčinnějším, neboť jejím použitím klesají hodnoty znečištění až na úroveň pod 1 %, což v praxi znamená úplně čistý filtr. Na dokonalé vyčištění FAP/DPF filtru je potřeba DPF filtr doplna zalít přípravkem DPF Flushing Liquid. To znamená, že potřebujete minimálně 3-8 l produktu. Záleží to na velikosti samotného filtru pevných částic.

K dispozici jsou balení: 1 l obj.č. 33449, 5 l obj.č. 33440, 25 l obj.č. 33441.

Výhody:
• Patří k nejúčinnějším čištěním filtru pevných částic.
• Produkt je vhodný i na nejnovější generace DPF.
• DPF Flushing Liquid je použitelný na všechny hliníkové, hořčíkové, zinkové a kadmiové části filtrů.
• DPF Flushing Liquid je vhodný i na čištění katalyzátoru, EGR ventilu, demontovaného sacího traktu, ...

Poznámka: Důležité je zjistit a odstranit důvod ucpání DPF filtru. Na ucpání DPF filtru mají vliv: jízda autem, poškozené snímače, chybné turbo, EGR ventil, vstřikovače, nesprávný typ oleje, hladina oleje...

Ukázky DPF filtrů před čištěním přípravkem BLUECHEM DPF Flushing Liquid:

Ukázky DPF filtrů po čištění přípravkem BLUECHEM DPF Flushing Liquid:

Všechny produkty na čištění filtrů pevných částic od BLUECHEM jsou nyní v akcii v aktuálním MAXI katalogu (03/2018) v síti APM.

Akce APM údržba DPF filtrů od Bluechem

Leták společnosti APM o přípravcích na údržbu DPF filtrů firmy BLUECHEM ke stažení ve formátu PDF.

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!