Jako spojení mezi motorem a převodovkou je spojka zodpovědná mimo jiné i za přenos točivého momentu motoru na silnici. Životnost tohoto opotřebitelného dílu závisí na mnoha faktorech – například i na tom, jak řidič řadí. Opotřebovaná nebo poškozená spojka se nedá opravit, měla by se vyměnit v odborném servisu. Značka SACHS přináší pár tipů, na co si u výměny dávat pozor.
Montáž nové spojky
Vyměnit spojku u manuální převodovky tak profesionálním způsobem, aby šly rychlostní stupně opět perfektně řadit, je pro automobilového technika nebo mechanika čistá rutina.
Jak však ukazují analýzy některých výrobců spojek, existuje několik výjimek. V těchto případech typ poškození dokazuje, že při výměně spojky stačí dodržovat některé důležité detaily, a tím ušetřit spoustu času a vysoké náklady a také se vyhnout nespokojenosti zákazníka.
Při výměně spojky se musí očistit a zkontrolovat všechny důležité části
Před montáží nové spojky je nutné vyčistit vnitřek spojkového zvonu a všechny součásti systému ovládání spojky, např. vypínací vidlici, případně i její uložení, vodicí pouzdro spojkového ložiska a vstupního hřídele převodovky, včetně tisícihranu. To je jediný způsob, jak odhalit možné známky opotřebení těchto částí, které významně ovlivňují charakteristiky vypínání spojky. V případě zjištění poškození těchto dílů, je nutné je také vyměnit.
Nezapomeňte provést kontrolu házivosti lamely
Náhradní díly od výrobců těch nejkvalitnějších dílů jsou vyráběny v souladu s nejnovějšími výrobními postupy. Precizní díly, jako například spojky, však mohou být poškozeny v důsledku nesprávné manipulace při přepravě do servisu. Stav obalu je první ukazatel, že něco nemusí být v pořádku.
Proto by se před každou montáží spojky měl provést test házivosti lamely, přestože to není doporučeno v servisním plánu. Vzhledem k tomu, že vypínání spojky je vysoce přesný proces, axiální házivost obložení nemůže být větší než 0,5 mm. Jinak bude řazení velmi obtížné nebo dokonce nemožné.
Pečlivě vystřeďte spojkovou lamelu
Přesné vycentrování spojkové lamely před jejím přitlačením přítlačným talířem značně usnadňuje montáž převodovky. Riziko poškození profilu náboje se tak minimalizuje.
Tolerance mezi vstupním hřídelem převodovky a profilem náboje je pouze několik setin milimetru. Dokonce i drobná nepřesnost při vkládání vstupního hřídele převodovky snižuje pohyblivost potřebnou pro správnou funkci spojky.
Udržujte čisté spojkové obložení
Dokonce i speciálně povrchově upravené profily nábojů by měly být před montáží namazány lehkou vrstvou vysoce výkonného maziva SACHS. Zajistí to bezproblémovou funkci spojky. Pro tento účel jsou vhodné například kartáčky na zuby. Aby nedocházelo k cukání spojky, vždy odstraňte přebytečný tuk a udržujte obložení spojky dokonale čisté. Ze stejného důvodu se doporučuje dodatečně vyčistit třecí plochu setrvačníku a přítlačného talíře.
Podobně jako v mnoha jiných oblastech, tak i při výměně spojky přinese trochu větší úsilí na začátku hmatatelné výhody později.
Petr, 23. července 2019, 18:22 3 0
Dobrý den, na ložisku je takový plíšek ,ten se nechává nebo se sundavá ? Děkuji za odpověď
Odpověď
Ferko, 13. května 2020, 11:32 0 -1
Sundava
Odpověď