Měření a seřizování geometrie podvozku je z hlediska autoservisu specifickou záležitostí. K práci autoopraváře patří vlastně už od samotných počátků tohoto oboru. Dalo by se říci, že patří k pilířům této profese. Jen málokde bychom mohli tak názorně pozorovat vývoj moderních technologií. Snad žádný jiný obor se z hlediska nutného vybavení tolik nezměnil. Společnost Bosch nyní přináší další výrazný zlom v oblasti koncepce těchto přístrojů.
Centrem zájmu odborníků v této oblasti se stalo v posledních letech takzvané 3D měření. Výhody jsou jasné: rychlost a jednoduchost bez nutnosti manipulace s nákladnou a citlivou měřící technikou. Ta je místo toho bezpečně uložena ve stacionárním sloupu jen několik metrů před měřeným vozidlem. Postupem času se podařilo odbourat i poslední nedostatky, ke kterým patřila například výrazně vyšší cena oproti běžným konvečním systémům s měřícími hlavami přímo na kolech.
Koncepce nového přístroje Bosch FWA 4630 však skýtá další výhody. Umožňuje totiž měřit geometrii na jakémkoliv typu pracoviště. Tedy nejen na libovolném, dostatečně robustním a vybaveném zvedáku. Samozřejmostí je možnost měřit i na pracovní jámě, nebo prostě a jednoduše na rovné podlaze. Měřicí technika přitom servisní techniky nijak neomezuje. V okamžiku, kdy práci na geometrii vozidla ukončí, veškeré části měřícího systému se snadno odpojí a uloží stranou tak, aby nepřekážely. Velkou předností je možnost využívat jedno zařízení na několika místech v servisu. Jediné, co je k tomu třeba, je instalace kabeláže. Vše ostatní je snadno mobilní díky robustnímu vozíku. Samotná instalace měřícího systému je pak otázkou zhruba 30 sekund. Není zapotřebí ani kontrola přesnosti umístění nebo kalibrace.
Jak to funguje?
Hlavním a jediným nosičem měřící techniky je právě zvedák, na kterém je měření prováděno. „Křídla“ s kamerami jsou jednoduše nasazena na předinstalovaných úchytech a připojena na počítač, který je umístěn ve vozíku. Opět platí, že montáž i demontáž těchto „křídel“ je otázkou 30 sekund. Podstatný je fakt, že každá odrazová deska je snímána nikoliv jednou (jak je tomu u ostatních systémů), ale dvěma kamerami (tzv. stereoskopické snímání). To umožňuje vytvořit reálný 3D model vozidla a na jeho základě poté přesně propočítat jednotlivé měřené hodnoty.
To vše s sebou nese především maximální urychlení a zjednodušení obsluhy. Například samotnou pojezdovou kompenzaci házivosti ráfků lze zvládnout během necelé minuty. Dvacetistupňová rutina trvá asi 2 minuty. Další výhoda je maximální odolnost proti vnějším vlivům, které mohou zasáhnout do měření. Typicky například náraz do měřící hlavy, přizvednutí oproti její původní poloze nebo její natočení (např. pokud je jen položena na zemi). Referenční systém, který neustále vyhodnocuje vzájemnou polohu měřících hlav, dokáže všechny tyto vlivy eliminovat a ty se pak neodrazí ani v přesnosti, ani ve stabilitě měření. Můžeme tak konstatovat, že v provnání s jakýmkoliv jiným dosavadní systémem tento vysoce sofistikovaný a komplexní měřící systém zase o pořádný kus zjednodušuje a zpřesňuje měření a seřizovaní geometrie.
Základní charakteristika Bosch FWA 4630:
– stereoskopické snímání polohy odrazných desek
– frekvence snímání polohy až 30 snímků za vteřinu
– měřící kamery jsou uloženy v ochranných pouzdrech ze vstřikovaného vypěněného polypropylenu
– jednoduchá a rychlá montáž i demontáž systému
– jednoduchá a rychlá kompenzace pojezdem (± 30´)
– kompletní databanka hodnot i seřizovacích postupů
– celkové proměření vozidla do 7 minut (včetně přípravy systému a kompenzace)
Zdroj: bosch.cz
Komentáře