Možná si ještě pamatujete dobu, kdy bylo nutné staré diesely žhavit 10 sekund, a to nejlépe dvakrát po sobě. Od těch chvil už uteklo mnoho vody a spousta věcí už je jinak. Například žhavicí svíčky už dávno nepomáhají pouze u startu, ale jejich využití je mnohem širší. Z čeho se moderní svíčky skládají, jak je správně měnit nebo k čemu jsou vlastně dobré, vám dopodrobna vysvětlí společnost HIDRIA, inovativní výrobce žhavících svíček.
Konstrukce žhavicí svíčky
1. Kolík nebo závitový konektor – Kolík nebo závitový konektor je chráněn speciální ochrannou úpravou materiálu, tak aby odolával korozi a zajistil spolehlivé připojení na napětí.
2. Izolátor – Izolátor žhavicí svíčky má vynikající odolnost, izolaci, tepelnou vodivost, aby se zabránilo případnému zkratu.
3. Těleso žhavicí svíčky – Pro zabudování svíček do motorů jsou důležité její rozměry. Funkcí tělesa je ale také zajistit tepelnou odolnost a chránit vnitřní části žhavicí svíčky.
4. Těsnění – Gumové těsnění zabraňuje jakémukoli dalšímu kontaktu se vzduchem, jenž by mohl vést ke korozi spirály.
5. Izolace – Prachové částice oxidu hořečnatého se používají jako izolační materiál, který má také vynikající vlastnosti jako tepelný vodič.
6. Elektroda – Uvnitř žhavicí svíčky zajišťuje elektroda dodávku elektrické energie do spirál.
7. Regulační spirála – Hlavní funkcí regulační spirály je efektivní odběr elektrického proudu pro rychlé zahřátí žhavicí spirály.
8. Spojení spirál – Technologie laserového svařování zajišťuje spolehlivé spojení mezi žhavicími a regulačními cívkami, čímž se neustále udržuje jejich poloha a zajišťuje konzistentní odporové vlastnosti.
9. Žhavicí spirála – Kratší spirála na konci žhavicí svíčky, umožňuje bleskový start i ve velmi chladných podmínkách. Teplotu dožhavení lze zvýšit i po studeném startu, což má za následek výrazně nižší emise motoru.
10. Tepelná trubice – Zmenšený průměr žhavicího kolíku zajišťuje lepší účinnost žhavení, a celkově jeho vynikající výkon.
Proč jsou potřeba žhavicí svíčky pro naftový motor?
- redukce kouřových emisí
- ohřát nasávaný vzduch
- redukovat hluk a vibrace motoru
- zlepšit jízdní vlastnosti za studena
Fáze předžhavení
Předžhavovací systém dodává dodatečnou tepelnou energii potřebnou pro studený start. Těsně před spuštěním motoru je do žhavicí svíčky přivedeno napětí, které protéká spirálami uvnitř žhavicího kolíku. Spirály uvnitř žhavicího kolíku se velmi rychle zahřívají, čímž je teplota přenášena do ochranných vrstev žhavicího kolíku, a ten tak začne žhnout. Doba, která je potřebná k dosažení dostatečné teploty, kde je dosažitelné stabilní spalování, se liší dle různých koncepcí motoru.
Fáze dožhavení
Žhavicí svíčky po spuštění motoru nadále žhnou, aby se snížilo množství vyprodukovaného bílého či modrého kouře. Stejně tak žhnou kvůli případnému odstranění jakýchkoli potíží při startování při nízkých teplotách. Fáze dožhavení se určuje podle teploty motoru, protože studený vznětový motor produkuje více hluku a škodlivých emisí.
Správný postup při výměně žhavicích svíček
Důležité: Při výměně je potřeba dodržet správný utahovací moment žhavicích svíček a připojovacích matic!
Při výměně žhavicích svíček doporučujeme věnovat zvláštní pozornost těmto hlavním aspektům:
- Použijte správný klíč pro žhavicí svíčku a závitový konektor.
- Dávejte pozor, aby do válců nepadaly nečistoty.
- Ujistěte se, že žhavicí svíčka je ve správné poloze vůči závitu v hlavě válců.
- Dotáhněte žhavicí svíčku na správný utahovací moment.
- Dotáhněte připojovací matici na správný utahovací moment.
Žhavicí svíčka může být poškozena při nadměrném utažení. To může mít za následek neopravitelné poškození otvoru pro žhavicí svíčku či poškození motoru.
Montáž žhavicí svíčky pomocí momentového klíče
Dodržujte prosím specifikace dané výrobcem vozidla. Na závity nenanášejte maziva či oleje!
- závit M8: 8-14 Nm
- závit M10: 15-18 Nm
- závit M12: 20-25 Nm
Montáž žhavicí svíčky bez momentového klíče
Zašroubujte žhavicí svíčku nejprve pomocí ruky. Poté použijte vhodný očkový klíč a dotáhněte žhavicí svíčku cca o 300 stupňů. Na závity nenanášejte maziva či oleje!
Utažení matice pro připojení napájení
Maximální utahovací moment připojovací matice nesmí přesahovat tyto hodnoty:
- závit M4: max. 2 Nm
- závit M5: max. 4 Nm
Pokud má žhavicí svíčka kolíkové připojení napájení, zkontrolujte ji prosím také na případnou korozi.
Více o žhavicích svíčkách naleznete v novém katalogu nebo na stránkách společnosti HIDRIA. Pro více informací o cenách a dostupnosti svíček HIDRIA kontaktujte svého distributora. Pokud máte zájem se také stát distributorem produktů HIDRIA, kontaktujte zástupce pro Českou republiku.
Komentáře