Vzduchové pružiny – podrobnější informace

9. května 2022, 11:35

Se vzduchovým odpružením se automechanici potkávají stále častěji. Proto společnost Arnott, která je inovátorem a světovým lídrem ve výrobě vysoce kvalitních náhradních dílů pneumatického odpružení a příslušenství, přináší odborníkům z branže bližší informace o tomto zajímavém sortimentu.

Princip fungování

Vzduchová pružina se skládá z prostoru naplněného stlačeným vzduchem a valivého pístu, který je připojen k nápravě vozidla nebo je integrován do vzpěry zavěšení.

Pryžová objímka je bezpečně upevněna mezi oběma komponenty pomocí lisovacích kroužků z vysoce kvalitní oceli, které zajišťují odolnou a vzduchotěsnou konstrukci. Společně tvoří „aktivní prostor“ pro stlačený vzduch. ECU (elektronická řídicí jednotka) využívá několik vstupů (např. snímače výšky, rychlosti vozidla, snímač zrychlení) k výpočtu, zda má vzduchová pružina napustit nebo vypustit vzduch, aby se dosáhlo předem stanovené výšky pro jízdu.

Elastomer (odolný gumový povrch)

Přestože je vzduchová pružina součástí, která se opotřebovává, zvládá vysoké i nízké teploty a je vysoce odolná vůči neustálému odírání nečistotami. Společnost Arnott používá elastomery od renomovaných výrobců OEM, jako jsou Continental ContiTech, Vibracoustic a Goodyear. Konstrukce objímky je vyrobena z vysoce kvalitního elastomerového materiálu a skládá se z pětivrstvé konstrukce, která zajišťuje dlouhodobou strukturální odolnost:

  • Vnější elastomerová vrstva
  • Vrstva z kordové tkaniny
  • Elastomerová mezivrstva
  • Vrstva z kordové tkaniny
  • Vnitřní elastomerová vrstva

Průřez vzduchová pružina

Charakteristika vzduchové pružiny

Běžná vinutá pružina má lineární tuhost. To znamená, že ke stlačení je během celého zdvihu potřeba stejná kompresní síla. Lze ji seřídit na progresivní chování změnou Charakteristika vzduchové pružinyvzdálenosti mezi závity a/nebo změnou tloušťky oceli.

Vzduchová pružina se chová jinak. Síla potřebná ke stlačení vzduchové pružiny v průběhu zdvihu exponenciálně roste. To znamená, že ke stlačení vzduchové pružiny ke konci zdvihu je zapotřebí větší síly, což vede k celkově pohodlnější jízdě.

Změnou úhlu valivého pístu lze chování pružiny přizpůsobit pro pohodlnější nebo sportovnější jízdu. To je jeden z důvodů, proč je sportovní (vzduchové) odpružení osobního automobilu obvykle vybaveno jinou vzduchovou pružinou než standardní (vzduchové) odpružení stejného modelu.

Výhody

Systémy pneumatického odpružení automaticky vyrovnávají vozidlo, takže zdvih pružin zůstává stejný. To je velmi výhodné při přepravě těžkého nákladu v zavazadlovém prostoru. Oproti tomu je systém vinutých pružin méně pohodlný, může být nestabilní a je u něj větší pravděpodobnost, že se na nerovných cestách nebo na nerovném povrchu (např. na výmolech) „propadne“.

Snížením množství vzduchu uvnitř vzduchové pružiny se při vysokých rychlostech sníží jízdní výška vozidla. Díky tomu je vozidlo blíže u země a sníží se součinitel odporu vzduchu a tím i spotřeba paliva.

Přirozenou výhodou vzduchového odpružení je, že přirozeně izoluje cestující od nerovností vozovky, což vede k plynulé a pohodlné jízdě. Většina majitelů vozů to označuje za největší výhodu jízdy ve vozidle s (továrním) vzduchovým odpružením.

vzduchové pružiny Arnott

Navrženo pro jízdu, vyrobeno pro dlouhou životnost

Ve fázi vývoje a testování nové vzduchové pružiny společnost Arnott důkladně zkoumá původní konstrukci a design a hledá možné technické nebo kvalitativní nedostatky. Pokud nějaké nalezne, návrh se upraví a zdokonalí tak, aby byly odstraněny. Konstrukce společnosti Arnott často umožňují snadnější a bezpečnou instalaci. Po dokončení fáze vývoje prochází výrobek rozsáhlým testováním na silnici (> 3.000 mil), testováním celkové odolnosti a zkouškami odolnosti proti prasknutí, aby se prokázalo, že splňuje nejvyšší standardy.

Ačkoli některé levné vzduchové pružiny dodávané jako náhradní díly mohou na první pohled vypadat stejně jako originální díl, rozdíly mohou být poměrně značné! Ústupky, jako je použití horší pryže, dílů nižší třídy a/nebo úpravy konstrukce pístu, mohou mít za následek prasknutí při nižším tlaku, obtížnou montáž, zhoršený komfort tlumení a vyšší NVH (hluk, vibrace a drsnost).

Tyto informace vám poskytuje společnost Arnott – výrobce vzduchového odpružení. Logo ArnottSpolečnost Arnott má více než 30 let zkušeností s konstrukcí, návrhem a výrobou vysoce kvalitních komponentů vzduchového odpružení pro trh s náhradními díly a je technickým expertem na systémy vzduchového odpružení. Produkty Arnott se vyrábějí z vysoce kvalitních originálních dílů, které nabízejí přesný tvar, uchycení a funkčnost. Každý produkt se před výrobou důkladně testuje v amerických a evropských závodech a upravuje se na míru konkrétní značce a modelu vozidla.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!