Až se automatizovaná jízda stane skutečností, budou mít řidiči k dispozici flexibilní polohy sedadel. Aby byla zajištěna co nejlepší ochrana v případě nárazu, a to i v pohodlných polohách sezení, jsou zapotřebí nové koncepce airbagů, které přizpůsobí hloubku svého účinku příslušné poloze sezení. Společnost ZF LIFETEC vyvinula dvojitý obrysový airbag pro stranu spolujezdce, který se může nafouknout ve dvou různých velikostech v závislosti na poloze sezení.
Vysoce automatizované řízení úrovně 3 je možné ve více vozidlech a je schvalováno ve více zemích. Řidiči mohou po aktivaci systému odbočit z cesty – za předpokladu, že mohou kdykoli převzít zpět kontrolu nad vozidlem, pokud jsou o to požádáni. U plně automatizovaného řízení na úrovni 4 by toto omezení mohlo být odstraněno, pokud vozidlo absolvuje určité úseky trasy zcela samostatně. Řidiči budou mít rovněž možnost změnit polohu sedadla a sklon opěradla tak, aby se posadili do o něco pohodlnější polohy, pokud automatický řídicí systém převezme řízení.
„Na straně řidiče i spolujezdce je ochrana cestujících zaručena pouze pro standardní vzpřímenou polohu sedadla. „Naším cílem je zajistit, aby i cestující v komfortních polohách sezení měli k dispozici přinejmenším stejné bezpečnostní standardy, na jaké jsou zvyklí při automatizovaném řízení,“ řekl Harald Lutz, vedoucí vývoje společnosti ZF LIFETEC.
Jeden airbag, dvě velikosti
Nárazové testy ukázaly, že pokud dojde k čelnímu nárazu, když jsou cestující vpředu v komfortní poloze sedadla – úhel opěradla přibližně 40 stupňů – klasická kombinace bezpečnostních pásů a airbagu již nemusí poskytovat optimální ochranu cestujících. V této poloze je vzdálenost mezi nafouknutým airbagem a cestujícím příliš velká na to, aby optimálně tlumila a zadržovala cestujícího. Je důležité si uvědomit, že úhel 90 stupňů od opěradla k ploše sedadla je v této specifikaci sklápění definován jako 0 – to znamená, že normální poloha sezení je přibližně 20 stupňů. S ohledem na automatizovanou jízdu je zapotřebí řešení, které nabízí vysokou úroveň bezpečnosti pro obě polohy. To je myšlenka, která stojí za dvojitým obrysovým airbagem. Zjednodušeně řečeno, řešení se skládá z airbagu, který je určen pro standardní polohu sezení a který lze zvětšit i v případě, že cestující sedí v komfortní poloze.
Při vývoji využila společnost ZF LIFETEC zkušenosti získané při vývoji dvouobrysového airbagu pro spolujezdce, který bude připraven k použití v letošním roce. Nový airbag řidiče nabízí rovněž dva stupně, které se odpovídajícím způsobem rozšiřují v závislosti na tom, zda je osoba za volantem ve vzpřímené nebo komfortní poloze sezení. Dvoustupňovou funkci lze regulovat pomocí řídicí jednotky, která přepíná systém vak – polštář – úchyty. Tyto úchyty jsou připojeny k aktivní uvolňovací jednotce, která je podle potřeby uvolňuje.
Nafukovací zařízení pro větší objem
Aby se dvouobrysový airbag řidiče plně rozvinul, je nutné zvýšit objem plynové náplně. To vyžaduje dvoustupňový generátor plynu, který společnost ZF LIFETEC vyvinula pro airbagy s obzvláště velkým objemem. Dokáže naplnit obě velikosti objemu airbagu řidiče integrovaného ve volantu během milisekund. Lutz zdůrazňuje, že tento typ airbagu dokáže zajistit hloubkovou přizpůsobivost přibližně 200 mm na straně řidiče.
„Maximální celkový objem nafouknutí dvoukonturního airbagu je v současné době dosahován na straně spolujezdce a činí až 190 litrů, což je na trhu unikátní. Jedná se o absolutní měřítko v této oblasti,“ poznamenal Lutz. Zdůraznil: „ZF LIFETEC tak nabízí vysokou úroveň bezpečnosti a pokrývá všechny budoucí požadavky na adaptabilitu.“
Nastavený plnicí tlak
Jelikož je systém řízení airbagu integrován do elektroniky vozidla, dokáže vozidlo rozpoznat, v jaké poloze sedadla se řidič v okamžiku nárazu nachází a který stupeň generátoru plynu je třeba spustit. Kromě snímačů náklonu sedadla a hmotnosti mohou být do systému integrovány i další snímače, například kamery v interiéru, které umožňují přesnější vyhodnocení scénáře v interiéru.
Další úpravu je možné implementovat do dvouobrysového airbagu. To umožňuje měnit tlak nafouknutí airbagu v závislosti na velikosti, hmotnosti a postavě cestujících. Pokud senzory nebo kamery v interiéru poskytnou příslušné informace a zjistí například vysokou a těžkou osobu za volantem, lze otevřít ventilační otvory a modulovat tlak nafouknutí, a tím optimalizovat zádržný systém pro cestující.
„Díky tomuto adaptivnímu systému, který společnost ZF LIFETEC již nabízí v jiných sériových airbazích, je již dnes zádržná funkce airbagu v mnoha vozidlech efektivnější a zároveň zohledňuje přístup reálné bezpečnosti‘,“ shrnul Lutz.
Komentáře