Zaujala nás zpráva, že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zahájila správní řízení s českým zastoupením automobilky Hyundai, společností Hyundai Motor Czech, na základě reklamního spotu na automobil Hyundai i30.
„I soutěžní jezdci už to vědí, přichází vůz, jaký tu ještě nebyl.
Atraktivní, sebejistý, bezpečný, prostorný, luxusně vybavený.
Prostě nejlepší český liftback všech dob.
A teď ujedu všem.
Nový Hundai i30“.
Reklama běžela na všech televizích a nám utkvěla v paměti prezentace tohoto vozu jako liftback. Což rozhodně není. Svým tvarem karosérie je klasickým hatchbackem a tak je uváděn i na stránkách automobilky. Je to opět příklad jak zacílit na zákazníky Škody Octavia. Můžeme to označení označit za klamavou reklamu? Zřejmě ne, protože rada zahájila správní řízení z jiného důvodu.
Výňatek z Tisková zprávy z 3. zasedání 2017, konaného dne 7. 2. 2017: „Rada v rámci své kompetence dané § 7 písm. a) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění platných předpisů (dále jen „zákon č. 40/1995 Sb.“), v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád (dále jen „zákon č. 500/2004 Sb.“) rozhodla zahájit se zadavatelem reklamy Hyundai Motor Czech s.r.o., 7 sídlem Siemensova 2717/4, Praha, PSČ 155 00, IČO 28399757, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 2 odst. 4 zákona č. 40/1995 Sb., kterým se stanoví, že reklama nesmí podporovat chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost osob nebo majetku, jakož i jednání poškozující zájmy na ochranu životního prostředí, ke kterému mohlo dojít zadáním reklamy propagující automobil Hyundai i30, odvysílané na programu O („Óčko“) dne 9. ledna 2017 v čase 6.17.02 hod., neboť ztvárnění reklamy může vyvolat pocit, že automobil umožňuje svými vlastnostmi typ jízdy, který je bezpečný i na samotné hraně dodržování dopravních předpisů. Spojení propagace se závodními jezdci, kteří svůj styl jízdy přenášejí právě do tohoto typu vozidla a do běžného silničního provozu (a kteří uvedený vůz fakticky doporučují: „I soutěžní jezdci už to vědí, přichází vůz, jaký tu ještě nebyl“), evokuje, že rychlý způsob jízdy je v daném vozidle zcela legitimní co do bezpečnosti jezdce (řidiče), resp. že vůz poskytuje jakousi mimořádnou ochranu. Apelativní vyjádření „A teď ujedu všem!“, byť by bylo v reklamní nadsázce, utvrzuje možnost užití vozidla ve vyšší rychlosti, než je v běžném silničním provozu standardem. Takové ztvárnění reklamy může podporovat chování ohrožující bezpečnost osob nebo majetku.“
Komentáře