Porušuje Hyundai ustanovení blokové výjimky?

2. dubna 2013, 22:36

Na náš portál MotoFocus.cz se obrátil čtenář s dotazem, že při koupi nového vozu má v servisní knížce uvedenu „podmínku“ provedení záruční opravy pouze v případě, pokud předchozí plánovanou údržbu provedl autorizovaný servis Hyundai.

Citujeme – „Hyundai si vyhrazuje právo odmítnout záruční opravu, jestliže poskytovatel předchozí plánované údržby není autorizovaný opravce Hyundai“.

Dle nás je tato část v rozporu Nařízení Komise (EU) čís. 461/2010 – o použití čl.101 odst. 3 Smlouvy o fungování Evropské unie na kategorie vertikálních dohod a jednání ve vzájemné shodě v odvětví motorových vozidel, tzn. Bloková výjimka.

Kde se mimo jiné říká – „Porušením hospodářské soutěže je, pokud výrobce vozidel podmíní zákonnou či prodlouženou záruku tím, že konečný uživatel nechá provést veškeré opravárenské a údržbářské práce, na něž se nevztahuje záruka, pouze v rámci své autorizované sítě. Spotřebitel má právo používat jakoukoliv opravnu pro nezáruční opravy, a to jak v průběhu zákonné záruční doby nebo prodloužené záruční doby”.

Výrobce nemůže podmiňovat záruku na vozidlo servisem ve svém autorizovaném servisu. Má právo odmítnout záruku na díly a práci, kterou tento nezávislý servis na vozidle vykonal v rámci údržby po dobu záruky. Za tuto práci ručí ten, kdo práci provedl. Ale záruku na ostatní díly a agregáty nadále drží výrobce. Nebo by musela vzniknout závada, která je v přímé souvislosti s prací vykonanou v nezávislém servise. Takto to však formulováno v příručce není. V servisní knížce je to napsáno obecně a to je dle nás porušením ustanovení „Blokové výjimky“.

Požádali jsme české zastoupení automobilky firmu Hyundai Motor Czech o vyjádření. Dle vyjádření pana Miloše Adámka – Senior PR Managera se uvedená formulace vztahuje na odmítnutí záruční opravy v případě, že oprava byla provedena nesprávně a následná záruční oprava by se měla vztahovat na dříve provedenou práci (viz. náš odstaven výše). Což je samozřejmě v pořádku, ale dle nás uvedená formulace může uvést zákazníka v omyl a může nabýt dojmu, že svůj vůz musí servisovat jen v autorizovaném servisu. Firma Hyundai Motor Czech přislíbila úpravu formulace v blízké době, tak aby nebyl zákazník uveden v omyl. 

Související články

Bloková výjimka: Toyota prohrála soud ve Francii
Bloková výjimka: Toyota prohrála soud ve Francii

Francouzská federace spotřebitelů „ UFC Que Choisir “vyhrála soudní spor proti francouzské Toyotě. Spor se týkal protiprávnosti všeobecných obchodních podmínek prodeje a záruky japonského výrobce. 20. března 2013 francouzský odvolací soud vydal konečné rozhodnutí (rozsudek č. 272), čímž potvrdil ustanovení všeobecných obchodních podmínek prodeje a záruky nabízených firmou Toyota Francie za nezákonné. Dle všeobecných podmínek […]

Bloková výjimka: Španělská Mazda potrestána za monopolní jednání
Bloková výjimka: Španělská Mazda potrestána za monopolní jednání

CNC, španělský úřad pro hospodářskou soutěž, uložil pokutu společnosti Mazda ve výši 181.856 euro. Je to trest za omezování přístupu nezávislých servisů k technickým informacím nezbytných pro servisování a opravy vozidel japonské značky. Oddělení španělského úřadu pro hospodářskou soutěž (CNC) 11. dubna 2011 zahájilo formální šetření proti společnosti Mazda v případě pravděpodobnosti protikonkurenčního chování. To […]

Blokový výjimka: Kia potrestána za záruční podmínky
Blokový výjimka: Kia potrestána za záruční podmínky

Švédský obchodní soud rozhodl, že klauzule obsažená v záručních podmínkách Kia porušuje práva hospodářské soutěže a nařizuje společnosti, aby dala svým zákazníkům možnost výběru mezi neznačkovými a autorizovanými servisy. Záruka automobilky KIA porušuje evropské právo Soud rozhodl, že Kia porušuje zásady spravedlivé hospodářské soutěže. Korejská značka použila obchodní model, který omezuje klientům výběr servisu. Podle […]

Společné prohlášení profesních organizací SAČR a SISA k diskreditaci nezávislých servisů
Společné prohlášení profesních organizací SAČR a SISA k diskreditaci nezávislých servisů

Jak jsme Vám v minulých týdnech informovali, vzrůstá intenzita lživých reklam, reportáží na segment nezávislých servisů. V následujících řádcích Vám přinášíme společné prohlášení Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel (SAČR) a Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA). “Se znepokojením jsme v poslední době zaznamenali několik nevhodných reklam či reportáží, které se […]

O reportáži v pořadu Autosalon ještě jednou. Aneb, asi vše v pořádku nebylo
O reportáži v pořadu Autosalon ještě jednou. Aneb, asi vše v pořádku nebylo

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se rozhodla zahájit s provozovatelem FTV Prima, spol. s r.o. správní řízení ve vztahu s výše uvedenou reportáží. O reportáži „Jak ušetřit na servisu“, který odvysílala stanice Prima Family 23.02.2013 v pořadu Autosalon jsme se již věnovali detailně, včetně názorů mnoha stran. K obsahu se tentokrát vracet nebudeme, názory […]

Porušuje FIAT ustanovení Blokové výjimky? (doplněno)
Porušuje FIAT ustanovení Blokové výjimky? (doplněno)

Na náš portál MotoFocus.cz se před měsícem obrátil čtenář s prosbou o pomoc. Zakoupil si vůz FIAT Tipo a dle podmínek rozšířené záruky je nucen provádět garanční prohlídky jen v autorizovaném servisu. My se na tento případ podíváme blíže. A bohužel se tento případ netýká jen automobilky FIAT. Zaslaný dotaz do naší redakce: Dobrý den, […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 3. dubna 2013, 21:16 0 0

Dělají to všechny automobilky, ale stejně s tím nikdo nic neudělá. Kdo by měl tu odvahu jít do soudního procesu?

Odpověď

Anonym, 3. dubna 2013, 21:18 0 0

Až Hyundai jednou tuto formulaci využije, tak ten "odvážný zákazník" má určitě šanci se bránit.

Odpověď