Představujeme Koyo Bearings ČR – výrobce ložisek pro automobilový průmysl

15. června 2017, 12:19

Společnost Koyo Bearings Česká republika s.r.o. sídlí v Olomouci a je součástí japonské nadnárodní korporace JTEKT Corporation. Ta se řadí mezi přední světové dodavatele pro automobilový průmysl v oblasti řízení, výroby ložisek, komponent do automobilů a výrobě strojů a zařízení.  Výrobní závod Koyo zaměstnává 500 kmenových zaměstnanců.  Během své existence obdržel řadu významných ocenění včetně pětinásobného titulu Zaměstnavatel Olomouckého kraje.  Dvakrát se stal Dodavatelem pro Auto roku v ČR, v roce 2015 obdržel ocenění Společnost přátelská rodině, v roce 2016 národní cenu Odpovědné firmy České republiky.

Ložiska LN, LNT a LF jsou charakteristická minimem použitého materiálu a mají tak velmi nízkou výslednou hmotnost. Spolu s tím mají také min. o 15% delší životnost, která je dána přesností zpracování v jednotkách mikrometru na nových automatizovaných linkách. V konečné aplikaci (v motoru nebo převodovce) se díky nižšímu tření snižuje výsledná hlučnost a cestování je tak pro pasažéry tišší a komfortnější. O nově vyvinutá ložiska je ze strany výrobců automobilů velký zájem a společnost plánuje nákup dalších výrobních linek. Těsně před realizací je momentálně nová linka za 40 mil. Kč, která bude produkovat válečková ložiska pro zákazníka ZF. Ten je namontuje do převodovek pro Porsche 911. „Poptávka po nových ložiscích roste velkým tempem. Překážku v další expanzi pro nás představuje současná výrobní hala. Je na hranici svých kapacit a nové výrobní linky už do ní bohužel nemáme kam dát. Mezi lety 2019 a 2020 tak plánujeme výstavbu nové haly vedle té stávající. Pozemek už jsme odkoupili a v současnosti jsme v přípravné fázi. V plánu je také velká modernizace kalírny, která také už kapacitně nedostačuje,“ dodal k plánům společnosti Novák.

foto: Koyo

V automobilovém průmyslu je významný také trend downsizingu. Ten se netýká jen nahrazování atmosférických motorů malými přeplňovanými, ale také celkovým snižováním hmotnosti automobilů primárně za účelem snížení produkovaných emisí, aby byli výrobci schopni splnit přísné EURO normy a normy emisí CO2. Honba za nižší hmotností se týká i odvětví výroby ložisek. V Koyo Bearings snížili tloušťku vnějšího kroužku ložiska až na 1,5mm, což u některých typů ložisek představuje snížení o 300%. Výroba užších kroužků přináší extrémní nároky na přesnost zpracování a na tvrdost vstupního materiálu. „Ve spolupráci s VUT v Brně a s našim Vývojovým centrem v Brně jsme vyvinuli nové řady ložisek typu LN (Low Noise), LNT (Low Noise Transmission) a LF (Low Friction) a nakoupili jsme automatické linky na jejich výrobu. Tato ložiska putují do aut značek jako Mercedes-Benz, Jaguar, Land Rover nebo Porsche,“ vysvětluje vývoj průmyslu a související investice Novák. Do modernizace výroby firma v posledních pěti letech investovala 550 mil. Kč a do roku 2021 plánuje proinvestovat další téměř miliardu.

Společnost zažívá v současnosti velmi příznivé období růstu. Od roku 2012 navýšila tržby o více než 100% a tento rok plánuje překročit hranici 1 miliardy korun v tržbách. Jako výzvu v závodě vnímají nové trendy jako je Průmysl 4.0 nebo elektromobilita. Elektromobilita představuje pro rozvoj společnosti velký potenciál. Ložiska jsou potřebná nejen v tradičních spalovacích motorech, ale i v elektromotorech. „Prodej elektromobilů vzrostl za posledních 5 let o 1450 %. To je číslo, které nemůžeme ignorovat. Trend je jasně dán a my se nechceme jen svézt na jeho růstu. Vyvíjíme vlastní technologické inovace, spolupracujeme s výrobci a celou problematiku pozorně sledujeme,“ dodává k současným aktivitám společnosti Novák.

Související články

Boj s nízkou nezaměstnaností v Koyo Bearings – školení, automatizace a inovace
Boj s nízkou nezaměstnaností v Koyo Bearings – školení, automatizace a inovace

Podobně jako v jiných firmách, i v olomouckém závodě na výrobu ložisek Koyo Bearings je patrný nedostatek zaměstnanců na českém trhu. Firma v minulých letech vyvinula nástroje, kterými se snaží s tímto trendem bojovat, a které by mohly být v některých ohledech inspirací pro ostatní firmy v České republice.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!