Na FCD portálu se objevila žádost o diagnostickou pomoc s příběhem, se kterým si jeho autor, mimochodem zdatný opravář a velmi dobrý diagnostik, nevěděl tak docela rady. Příčina nebyla v jeho úvahách, ty šly naopak velmi správným směrem, ale jeho konkrétní poslední důkaz vyžadoval speciální měření, tak jak jej specificky umožňuje signální rekordér TEXVIK a jeho příslušenství pro měření tlaku ve válci za chodu motoru.
Vozidlo, kterému jinak na první pohled za jízdy nic nechybělo, se ve volnoběžných otáčkách chovalo, jakoby motor běžel jen na tři válce. Kompresní testy, výměny vstřikovacích ventilů a zapalovacích modulů mezi sebou nepřinesly žádný konkrétní výsledek, který by ukazoval na nějaký vadný díl. Až po prvním náznaku nezvyklého průběhu dynamické pulzace, byla právě měřením tlaku ve válci za chodu motoru objevena anomálie váznoucího rozvodového ventilu, který netěsnil jen za chodu motoru. Závada byla živě v praktické části odhalena na jednom z kurzů diagnostiky, které FCD v Evropě pořádá. Prohlédněte si detaily zajímavého hledání závad.
Výrobce: Peugeot
Model: 306
Rok výroby: 1998
Kód motoru: XU7JP4/L3 (LFY)
Typ motoru: 1.8i 16V Výkon: 81 kW
Systémy – Příznaky:
Motor
neklidný volnoběh
nerovnoměrný chod motoru
nevyhovující emise
špatný volnoběh
ztráta výkonu
Závady:
mechanická porucha
netěsnost
Řešení :
mechanická oprava
Popis problému:
Volnoběh je nepravidelný, jakoby na tři válce. Pokud odpojuji vstřiky na prvním a čtvrtém, je znatelný úbytek otáček, na druhem méně znatelný a na třetím beze změny. Jedná se o statickou závadu. V zátěži jede auto zdá se normálně nebo s těžko pozorovatelným úbytkem výkonu, ale nezdá se, že by válec vynechával.
Poznámka:
Vyčtení paměti závad (Bosch KTS), měření osciloscopem, sekundáru, primáru, a to jak napětově tak proudově, měření pulsací sání i výfuku, měření LS, měření trajektorie vstřiků, obstřikování sání sprejem pro zjištění netěsnosti, Záměna vstřikovačů (z vadného třetího na první). Závada se nepřesunula. Zrovna tak při záměně zapalovacích cívek.(DIS). Měření komprese za studena i za tepla.
Opravy… /Závěr:
Na školení LD4 dne 26.6.08 jsme pozvali pana Černého s problémovým vozem.
Provedli jsme nejprve:
1. měření relativní komprese proudovou metodou (v pořádku)
2. měření komprese pomocí tlakové sondy 20bar (v pořádku – 13,5bar)
3. měření komprese při běhu motoru – tlak pouze 3 bar !!! Nutná demontáž hydraulických zdvihátek a vizuální prověření činnosti ventilů.
Závěr:
Klasický test komprese ať už proudovou metodou nebo tlakovou metodou nepodává 100% výpověď o stavu komprese za chodu motoru. Pouze měřením kompresních tlaků za chodu motoru pomocí speciální tlakové sondy se dá ověřit i bezchybnost práce hydraulických zdvihátek a celková dynamická práce ventilů (podezření na ohnutí nebo váznutí ventilů). (FCD team)
vstřiky+sek
I v tomto záznamu byl projev patrný
komprese
měření za studena
naměřeno na LD4 – pulzace v sacím potrubí na MAP volnoběh
Svislé kurzory ukazují jisté nepravidelnosti na pulzacích MAP senzoru (snímač zobrazuje i jemné pulzace vzduchu v sacím potrubí od činnosti sacích ventilů). Situaci dokresluje nerovnoměrně běžící alternátor – o tom v některé z LD lekcí v sekci student (nechte se překvapit). Vyhodnocování pulzací na MAP je složité a poměrně zavádějící. Proto je nejsnadnější měřit prostě skutečný tlak v časovém průběhu.
na LD4 – tlaková sonda P20 v akci
naměřeno na LD4-komprese defektního 3.válce při startování
Komprese při startování tlakovou metodou je v pořádku.
naměřeno na LD4 – komprese defektního 3.válce při volnoběhu
Průběh je včetně počátečního startování (na počátku záznamu), kdy tlak byl ještě v pořádku. S nastartováním motoru tlak ihned klesl na minimální hodnotu – válec pracuje téměř bez tlaku (vstřikování bylo u měřeného válce odpojeno).
naměřeno na LD4-komprese bezchybného 1.válce při volnoběhu
Zde je vidět nárůst tlaku i po nastartování motoru.
Ventil
no comment
Článek je majetkem portálu www.fcd.eu.
Komentáře