Brzdová poradna Federal-Mogul: 4. část – Páry v brzdovém systému I

30. července 2012, 0:00

Ztráta brzdového účinku má mnoho podob. Řidiči se mohou se ztrátou brzdného účinku setkat z mnoha různých důvodů: přehřívání, slábnutí brzdného účinku provozem a opotřebení brzdových destiček je jen několik z nich. Výskyt bublinek par v brzdovém systému je jednou z nejděsivějších a nejnebezpečnějších příčin. Tento článek přináší vysvětlení tohoto problému a nabízí několik způsobů, jak mu předcházet.

CO JE TO BRZDOVÁ KAPALINA?
Abychom pochopili problém výskytu bublinek par v brzdovém systému (tzv. vapour lock), je nezbytnépochopit funkci brzdové kapaliny. Brzdová kapalina – směs syntetických organických chemických látek – přenáší hydraulický tlak z brzdového pedálu prostřednictvím hydraulického vedení na brzdný mechanismus kola. Aby to bylo možné, brzdová kapalina musí být nestlačitelná. Vzhledem k důležitosti bezpečnostní role brzdové kapaliny je nutné kontrolovat její kvalitu a specifikace.

JAK BRZDOVÁ KAPALINA SOUVISÍ S VÝSKYTEM PAR?
Při brzdění se uvolňuje značné teplo. Aby mohla brzdová kapalina těmto vysokým teplotám odolávat bez varu, je nutné ji navrhnout s vysokým bodem varu. Brzdová kapalina však je také hygroskopická, což znamená, že absorbuje vodu. V jakémkoliv hydraulickém brzdovém systému brzdová kapalina postupně absorbuje vlhkost ze vzduchu přes pružné brzdové hadice nebo odvětrání nádrže. Tato vlhkost snižuje bod varu brzdové kapaliny.

Jakmile tato absorpce vlhkosti dosáhne určité úrovně – při dlouhodobějším, prudkém brzdění, zejména v horkém počasí, nebo pokud je vozidlo silně zatíženo – generované teplo může způsobit, že brzdová kapalina začne vřít, a tím se vytvářejí plynové bubliny. Vzhledem k tomu, že plyn je daleko více stlačitelný než kapalina, řidič na brzdovém pedálu neucítí vůbec žádný tlak, což povede k úplné ztrátě brzdného výkonu. Tento jev se anglicky nazývá „vapour lock“.

JAK SE VYHNOUT VÝSKYTU BUBLIN PAR V BRZDOVÉM SYSTÉMU

1. VYBERTE SPRÁVNOU BRZDOVOU KAPALINU:
Druh brzdové kapaliny použitý v hydraulickém systému má zásadní význam. Výrobci vozidel vždy doporučují konkrétní typ kapaliny; toto by se vždy mělo dodržovat. Samozřejmě, kvalita brzdové kapaliny je klíčová.

DOBRÁ KAPALINA BY MĚLA MÍT NÁSLEDUJÍCÍ VLASTNOSTI:
– musí být nestlačitelná, aby při brzdění měl pedál potřebnou tvrdost
– musí mít vysoký bod varu
– musí si udržet své parametry i při absorpci vlhkosti
– její viskozita se nesmí vychýlit mimo přesně definované meze
– musí mít správnou mazací schopnost
– musí mít antikorozní účinky
– její vliv na bobtnání pryžových směsí musí být pod kontrolou tak, aby nedocházelo k jejich poškození

Kromě toho je nutné ověřit suchý a mokrý bod varu brzdové kapaliny, zda splňují minimální požadavky zákonných předpisů. Brzdové kapaliny Ferodo překračují zákonné požadavky v celém rozsahu.

2. TEST BRZDOVÉ KAPALINY:
Brzdovou kapalinu je nutné pravidelně testovat z hlediska skutečného bodu varu.

3. VÝMĚNA BRZDOVÉ KAPALINY:
V případě poklesu bodu varu je nutné brzdovou kapalinu vyměnit.

POZNÁMKA: Více podrobností o těchto tématech se dozvíte z našeho technického letáku o výskytu par v brzdovém systému (část 2).

Připravila společnost Federal-Mogul.
www.myferodo.com

 

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!