Dunlop, jeden z předních světových výrobců pneumatik v segmentech HP a UHP, prohlásil, že se během svých 125. narozenin nebude pouze ohlížet zpět na to, co dokázaly pneumatiky této značky v závodech i v běžném provozu. Tento významný rok chce rovněž věnovat výhledům a plánům, jichž chce dosáhnout v dalších 125 letech.
Výrobce pneumatik nesoucí jméno vynálezce pneumatiky plněné vzduchem a zároveň přední světový dodavatel pneumatik pro motoristický sport nedávno přesměroval část své pozornosti do oblastí podpory úsporného hospodaření s palivem a alternativních zdrojů energie – a to jak na závodní dráze, tak i na silnici. Vysoká výkonnost bez kompromisů je však i nadále hlavním cílem značky Dunlop.
„Vývoj v motoristickém sportu se nezastavil během více než posledních 100 let a neděje se tomu ani dnes,“ říká Jean-Felix Bazelin, General Manager, Dunlop Motorsport. „Rovněž nelze očekávat, že by se vývoj nových automobilových technologií zastavil v následujících letech, a to jak v prostředí závodů, tak v běžné dopravě – éra úsporného hospodaření s palivem a alternativních zdrojů pohonných hmot je totiž v současnosti velkým trendem. Jak je v poslední době vidět, na závodních okruzích roste počet závodů a vozidel s alternativními pohonnými látkami, a proto i Dunlop přichází neustále s novými technologiemi, aby splňoval nové standardy. Nechceme čekat na zítřek. Dnes sice slavíme 125 let, ale už nyní se těšíme na dalších 125.“
Ačkoli značka Dunlop vyvíjí technologie pro vozidla na hybridní, elektrický či alternativní pohon už mnoho let, její motoristická divize nedávno tuto aktivitu ještě posílila, když oficiálně oznámila, že bude dodavatelem pneumatik pro GreenGT H2, první vozidlo s vodíkovým palivovým článkem závodící v Le Mans. Tímto prohlášením značka Dunlop fakticky vstupuje do speciálního vývojového programu, který se má postarat o budoucí generace závodních vozů poháněných elektrickou energií a vodíkem.
Jak vysvětluje Sebastien Montet, Race Design & Development manager, Dunlop Motorsport – existují tři hlavní problémové oblasti, se kterými se konstruktéři pneumatik musí vyrovnat a které budou zásadní pro konstrukci motoristických pneumatik do budoucna: „U vozidel jako je GreenGT H2 musíme brát v úvahu hmotnost vozidla, odlišnou charakteristiku motoru a úspornější hospodaření s palivem. Změna hmotnosti vozidla znamená zvýšení sil nesených pneumatikou, rozdílná charakteristika točivého momentu motoru znamená, že pneumatiky budou vyžadovat zvýšení podélné tuhosti, a lepší hospodaření s palivem bude optimalizováno pomocí nižšího valivého odporu námi navržených pneumatik.“
Vozidlo GreenGT H2, které bude závodit v 24hodinovém závodě Le Mans v roce 2013, je první závodní vozidlo s vodíkovým palivovým článkem a elektrickým pohonem na světě. Vodíkový palivový článek je potenciálním pohonem motoristického sportu budoucnosti, a aby pneumatika maximalizovala přilnavost a hospodaření s energií vozidla, musí být zkonstruována speciálně pro svůj účel.
Dunlop se nebrání ani tomu, aby v závodech byla využita silniční pneumatika. „S vývojem technologií pneumatik můžeme stále častěji pozorovat, že technologie využívané u silničních pneumatik se dostávají do závodů. Důvodem k tomu je, že za vývojem těchto pneumatik často stojí velké konstrukční úsilí a jejich kvalita je tak vysoká, že dokážou obstát,“ dodává Sanjay Khanna, Managing Director, Dunlop Brand. Aby toto stanovisko potvrdil, oznámil nedávno výrobce pneumatik Dunlop smlouvu se společností Nissan a jejím týmem Eco Racing ve Španělsku na dodávkách pneumatik BluResponse AA. Nové pneumatiky označené AA značky Dunlop obují Nissan Juke 1.5 dCi, Nissan Micra 1.2 DIG-S a dva elektrické modely Nissan LEAF, které se účastní série ekologických závodů ve Španělsku.
„Tento typ závodů ukazuje, jak důležité je úsporné hospodaření s palivem, aby mohl závodní tým zvítězit,“ říká Sanjay Khanna, Managing Director, Dunlop Brand. „Palivo je koneckonců pro vozidlo zátěž, která jeho výkonnost snižuje. Zároveň však čím lépe umí vozidlo s palivem hospodařit, tím více kol je schopno ujet, aniž by potřebovalo palivo doplnit – a ztrácelo čas. Zde hraje Dunlop klíčovou roli, protože poskytuje nejlepší valivý odpor – v rovnováze s výkoností – napomáhá tak k dosažení vítězství tím, že snižuje spotřebu paliva a tedy i celkové potřebné množství paliva. Je to obrovská výzva, ale během 125 let jsme prošli již několika generacemi technologií!“
Značka Dunlop poprvé v Evropě představila pneumatiky s označením AA 31. května, pod názvem BluResponse AA. Označení pneumatiky AA znamená, že pneumatika BluResponse AA dosahuje nejlepšího možného hodnocení v oblasti vlivu na spotřebu pohonných hmot a v přilnavosti na mokru podle nového evropského nařízení o označování pneumatik. Pneumatiky Dunlop Sport BluResponse BA, které byly představeny v Dubaji, na této technologii staví.
„Technologie pneumatik se vyvíjí. V oblasti automobilů se pohybujeme 125 let a jejich neustálý rozvoj nás ovlivňuje,“ uzavírá Khanna. „Společně jsme sehráli klíčovou roli při dosahování nových standardů a vytvořili jsme nová očekávání. V tomto přístupu budeme i nadále pokračovat a uvedení naší pneumatiky Dunlop Sport BluResponse není jiné – dokážeme dosáhnout velkých věcí – vysokých hodnocení na štítku – ale současně poskytovat i mnohem více než to. Proto říkáme „výkon bez kompromisu“.
Dunlop
Dunlop je jedním z předních světových výrobců výkonných a vysoce výkonných pneumatik s impozantní historií plnou úspěchů v motoristickém sportu. Značné zkušenosti ze závodů vedou značku Dunlop k zavádění inovativních technologií také do pneumatik určených pro běžný provoz. Se zaměřením na potěšení z jízdy, pneumatiky Dunlop nabízí všem motoristům nejnovější technologie, včetně technologie RunOnFlat, použité v pneumatikách, jimiž jsou vybaveny vozy ověnčené cenami, jako jsou Mini, BMW 1, BMW 5/6, BMW X5/X6 a další. Mnohé z předních světových automobilek standardně opatřují své vozy pneumatikami Dunlop. Řadí se mezi ně Alfa Romeo, AMG, Audi, Bentley, BMW, Jaguar, Lexus, Mercedes-Benz, Volkswagen a Porsche.
John Boyd Dunlop
Více informací naleznete na stránkách www.dunlop.cz.
Komentáře