První náznaky poškozování a demontáží DPF filtrů se objevili před sedmi roky. Důvodů bylo několik. Drahé DPF, neznalost technologie emisí, cílený výkup DPF, pro obsah vzácných kovů a v neposlední řadě také nízká životnost první generace.
Podle zjištění automobilek není poškozený DPF filtr převládajícím důvodem pro jeho odstranění. Některá „poškození“ souvisí s technickým stavem vozidla a zanedbané údržbě.
Před čtyřmi léty automobilka Ford poukázala na své tiskové konferenci na tento nešvar. Její aktivity převzalo ÚAMK a provedlo rozsáhlou, mediálně známou, kontrolu vozidel na různých parkovištích v ČR (České Budějovice, Kladno, Praha). Poté se přidala státní správa (MŽP, MD, Hl. m. Praha, MČ Praha 7 a Ostrava).
Počet vozidel
Po prvotním zpochybňování celkového počtu vozidel s DPF v ČR (první kusy od roku 2000) se ustálilo množství vozů vybavených DPF okolo 1.200.000 ks vozů.
Propočet: www.uamk.cz/dpf-1-milion
Měření v terénu
Byla provedena řada měření poletavého prachu v Praze: www.uamk.cz/dpf-mereni a na podzim 2017 se Hl. m. Praha rozhodla uskutečnit reálné měření projíždějících vozidel, které provedlo ČVUT s ÚAMK. Konečné výsledky nejsou zatím známy, ale z předběžných víme, že se podařilo změřit okolo 25.000 vozidel a zhruba 10% jich má emisní problémy.
Aktuální stav
Po mediální kampani, která v minulých měsících proběhla, téměř zmizely z webu nabídky na nelegální odstranění DPF filtrů (3 provozovny zavřelo na podnět přímo ÚAMK). Je zastaven výkup barevných kovů z nich a objevují se (3x) nezávislé testy (ASEM, Svět motorů a ÚAMK) DPF filtrů prodávaných na českém trhu. Mnohé nevalné kvality. Výsledky testů nechávají klidnými ČOI a dotčené orgány. Jako v případě polského výrobce JMJ, který si homologace nechává provádět v Irsku.
Problémy s legislativou
Celou problematiku limituje metodika měření emisí na STK, která je nastavena tak, že i vozidlo bez DPF je schopno za určitých podmínek projít nastaveným, velmi benevolentním, limitem. Viz dnešní ukázka protokolů z STK. Jedná se o Evropský předpis platný v celé EU, který je třeba změnit nebo vhodně doplnit.
Problematikovou se intezivně zabývá europoslanec za EPP Tomáš Zdechovský, který zaslal Evropské komisi otázky k zodpovězení:
Otázka k písemnému zodpovězení Komisi
článek 130 jednacího řádu
Tomáš Zdechovský (EPP)Předmět: Automobily bez DPF filtrů v České republice
Na českých silnicích v posledních letech přibývá stále více vozů, které mají nefunkční nebo odstraněný filtr pevných částic (DPF). Podle posledních odhadů ÚAMK se jedná o více než jeden milion vozů. Důvodů k odstranění těchto filtrů je několik – jsou drahé, dochází k jejich cílenému výkupu, je zde často neznalost technologií emisí. Největším problém je, že v České republice není v současné době možné efektivně postihovat tento nešvar, neboť metodika měření emisí na STK je nastavena tak, že i vozidlo bez DPF je schopno za určitých podmínek projít benevolentním limitem. Stejně tak není při běžné kontrole zcela možné provozovat pravidelné a důsledné kontroly ze strany dopravní policie.
Ptám se Evropské komise, zda tento problém monitoruje? Zda plánuje v tomto ohledu nějaké kroky, jak problém řešit na celoevropské úrovni, aby zabránila nelegálnímu pohybu automobilů bez filtrů pevných částic?
Komentáře