Stáčení kilometrů je celoevropský problém, říká europoslanec Tomáš Zdechovský

30. dubna 2018, 20:04

Europoslanci z Výboru pro dopravu (TRAN) jednoznačnou většinou přijali zprávu o boji proti stáčení kilometrů, která vyzývá Evropskou komisi k přijetí celoevropského řešení problematiky. To by mělo být ve formě využití z Belgie známého systému car-pass a také speciálního nástroje umístěného v automobilu, který by přetáčení znemožnil. Pokud budou opatření přijata, zvýší se tak nejen ochrana nakupujících, ale i bezpečnost na silnicích.

Výbor jednal o zprávě z vlastní iniciativy, protože Komise byla doteď přesvědčená, že stačí národní řešení. Studie ale ukazují, že největší problém je s auty z dovozu a je proto nutná spolupráce a vzájemná výměna dat mezi všemi státy,“  –  přibližuje podrobnosti k přijaté zprávě europoslanec Tomáš Zdechovský  (KDU-ČSL), který problematiku stáčení dlouhodobě řeší a v minulosti k tématu také uspořádal několik mezinárodních konferencí, ať už v České republice, Belgii nebo v Polsku.

Ve zprávě jsou navržena dvě hlavní řešení, a to systém car-pass, kdy se při každé návštěvě servisu a při technických prohlídkách opisuje stav odometru do speciální průkazky a historie vozidla je tak lehce dohledatelná. Dále pak jde o lepší ochranu počitadel proti manipulaci přímo od výrobců automobilů. Nutnost přijetí těchto opatření je zdůvodněna předně ochranou zákazníků, kteří kvůli těmto podvodům přicházejí odhadem o 5,6 – 9,6 miliard € ročně.

Zdechovský však upozorňuje také na bezpečnostní rozměr nutnosti boje proti stáčení. „Ne všichni nakupujících kontrolují celkový stav vozidla a zásadním údajem je nezřídka kromě ceny právě počet najetých kilometrů, protože méně ojeté auto bývá bezpečnější. Proto budu návrh ještě připomínkovat a budu chtít, aby se do průkazek neopisoval jen počet najetých kilometrů, ale zaznamenávaly se i všechny vážnější nehody a výměny komponent,“ uzavírá europoslanec.

Nejdůležitější informace ze zprávy:

  • neoprávněné zásahy do počítadel ujetých kilometrů, tj. praktiky, kdy je úmyslně a bez povolení měněn skutečný počet kilometrů ujetých vozidlem, který se zobrazuje na jeho počítadle kilometrů, představují vážný a rozšířený problém v celé Evropské unii, zejména při přeshraničním obchodování;
  • ekonomický zisk z těchto neoprávněných zásahů do počítadel ujetých kilometrů může být značný s ohledem na nízké ceny potřebného vybavení a umělý nárůst hodnoty ojetých vozidel; vzhledem k tomu, že studie odhadují podíl vozidel, u nichž byl proveden tento neoprávněný zásah, na 5 % až 12 % ojetých vozidel v rámci vnitrostátního prodeje a 30 % až 50 % v rámci přeshraničního prodeje, což v celé Unii představuje celkovou hospodářskou škodu v rozmezí 5,6 až 9,6 miliardy EUR
  • vozidla s upravenými počítadly mohou vykazovat vyšší spotřebu a vyšší emise znečišťujících látek, než se očekává, čímž porušují požadavky na životnost v právních předpisech o schvalování typu
  • Evropský informační systém vozidel a řidičských oprávnění (EUCARIS) již poskytuje infrastrukturu a organizační strukturu pro výměnu harmonizovaných údajů souvisejících s dopravou mezi orgány členských států a všechny členské státy jej používají k plnění povinností podle směrnice 2011/82/EU, přičemž mezi jeho funkce již patří záznamy o počtu ujetých kilometrů
  • existují i technická řešení, z hlediska hardware i software, která by mohli výrobci zabudovat do vozidel, a tím od počátku předejít manipulacím s počítadly ujetých kilometrů, vzhledem k tomu, že se ve vozidlech již používají nástroje jako „Hardware Security Modules“ a „Secure Hardware Extensions“ na ochranu elektronických řídicích jednotek před neoprávněným přístupem, manipulací nebo krádeží vozidla a jejich náklady na jedno vozidlo se odhadují na jedno euro

Vzorem by se pro nás mohlo stát Německo, Rakousko a Mexiko a jejich přístup státních orgánů.

Zvukový záznam tiskové konference:
Tomáš Zdechovský – poslanec Evropského parlamentu
Petr Vomáčka – odborník na ekologii provozu, spolek Čistá mobilita
Josef Pokorný – tajemník SDA (Sdružení dovozů automobilů)
Josef Förster – SDA


Témata:
– stáčení km
– evropská a slovenská legislativa proti stáčení + oprava aut po nehodě
– emise ve městech se musí dělat jinak
– situace s DPF filtry

Související články

Problematika vozidel bez DPF
Problematika vozidel bez DPF

První náznaky poškozování a demontáží DPF filtrů se objevili před sedmi roky. Důvodů bylo několik. Drahé DPF, neznalost technologie emisí, cílený výkup DPF, pro obsah vzácných kovů a v neposlední řadě také nízká životnost první generace.

Záznam konference o stočených tachometrech a DPF filtrech
Záznam konference o stočených tachometrech a DPF filtrech

Podívejte se na záznam tiskové konference o problematice stáčení tachometrů, měření emisí a především o nefunkčních filtrech pevných částic. Konference proběhla 30.4. od 10:00 za účasti europoslance Tomáše Zdechovského a dalších expertů.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!