Ročník 2013 závoru 24 hodin Le Mans poskytl MICHELINu mimořádnou sklizeň nejlepších výsledků. Několik čísel, která ilustrují důvody tohoto úspechu…
– Až 5 stintů na stejné sadě pneumatik ve třídě LMP1 u týmu AUDI Sport Team Joest (jeden stint má 10 nebo 11 kol). Auta, na kterých jel tým TOYOTA Motorsport GmbH, pravidelně dokončovala 4 stinty o 12 kolech na stejné sadě pneumatik;
– 3 stinty na stejných pneumatikách ve třídách GTE Pro a AM (všichni 4 partneři). Poprvé na Le Mans dokončil vůz Type 991 PORSCHE 911 GT3 RSRs úspěšně trojstint (každý stint má 14 kol) v průběhu různých fází závodu;
– 2 různé pneumatikové strategie pro týmy AUDI Sport Team Joest (SOFT- směs do vysokých teplot přes den a SOFT-směs pro nízké teploty pneumatik v noci) a TOYOTA Motorsport GmbH (SOFT- směs pro nízkou teplotu pneumatik v průběhu celého závodu);
– 4 týmy … Všichni LMP1 partneři MICHELINU využili výhody, které nabízí pneumatika MICHELIN „Hybrid‟: N°1 AUDI R18 e-tron quattro, N°7 TOYOTA TS030-Hybrid, N°12 REBELLION Racing LOLA-TOYOTA a STRAKKA Racing HPD ARX 03A – všechny týmy použily tuto pneumatiku několikrát na mokré trati;
– MICHELIN má nyní na kontě 16 vítězství v závodu Le Mans v řadě od roku 1998, a dostal se tak na celkových vítězství od prvního úspěchu v roce 1923;
– Letos MICHELIN oslavil stý závod vozu CORVETTE na pneumatikách své značky;
– Společně partnerské týmy MICHELINU najely na pneumatikách značky při závodu Le Mans od roku 1998 více než
1.000.000 mil;
– 300 km za hodinu: nejvyšší rychlost v modu „nulové“ emise prototypu NISSAN ZEOD RC, kterému byla na Le Mans 2014 přidělena „Garage 56‟. MICHELIN je pneumatikovým partnerem projektu;
– 25 metrů: výška nové MICHELIN Ranking Tower, která byla inaugurována během oficiální předzávodního testovacího dne letos v červnu. Díky věži měli diváci možnost sledovat nejaktuálnější klasifikace při tréninku i v závodech.
Serge GRISIN, ředitel MICHELIN programů pro čtyřkolový motosport, zdůrazňuje komplexnost a význam letošního ročníku 24 hodin Le Mans, který se konal ve velmi náročných povětrnostních podmínkách: “Naše kompletní řada vytrvalostních závodních pneumatik byla k dispozici právě pro tento závod. Ten se vyznačoval širokým spektrem teplot a úrovní vlhkosti na závodní trati. Příležitostně byly k vidění v různých částech trati i velmi protikladné povětrnostní podmínky, což pro naše partnerské týmy bylo poměrně náročné na nervy! Proto budou zkušenosti, které jsme získali při tomto závodu, velmi cenné. Využijeme je okamžitě při vývoji naší nové řady pneumatik pro ročník 2014, zejména pro třídu LMP1.”
Mění se řidič, nemění se pneumatiky…
Ano, je to možné, jak bylo možné vidět na Le Mans ve třídě LMGTE Am! Nicolas GOUBERT, technický ředitel MICHELIN Motorsport potvrzuje, že výměna řidiče neznamená vždy osazení vozu čerstvými pneumatikami: “ Ujetí 4 neb 5 stintů je pro řidiče fyzicky i psychicky náročné. Proto je maximální doba, kterou mohou strávit na trati v průběhu jednoho závodu, omezena na 4 hodiny. Pro Michelin je bezpečnost řidiče prioritou, takže musíme být schopni nabídnout pneumatiky, na kterých je možné najet 5 stintů, což se rovná maximální povolené době jízdy 1 jezdce.“Abychom byli schopni posunout naše technologie ještě dále, mohli bychom v budoucnu vyvíjet pneumatiky, které budou stejně konkurence schopné jako dnes, ale vydrží mnohem díle. V takovém případě by týmy mohly měnit jezdce, aniž by bylo třeba vybavit vozidlo novými pneumatikami.
“Znamenalo by to velký krok kupředu ve smyslu odpovědnosti motosportu, ale zároveň by to byla skvělá ilustrace plánu MICHELIN Total Performance, který se skládá z paralelní práce na všech faktorech, které mají vliv na celkový výkon a vlastnosti pneumatiky, včetně těch, které se někomu mohou zdát nezměnitelné. Je to případ snahy dostat do jednoho výrobku více silných stránek.”
Kombinace zábavy a technologie …
Pascal COUASNON, ředitel MICHELIN Motorsport, zdůraznil kvalitu show, kterou partneři Michelinu připravili divákům v průběhu letošního ročníku závodu 24 hodin Le Mans: “Rád bych pogratuloval všem našim partnerům ve všech třídách. Bylo to opravdu představení mimořádně vysoké kvality!” Ve třídě LMP1 týmy AUDI Sport Team Joest a TOYOTA Motorsport GmbH na trati předvedly skutečně vzrušující závod včetně velkolepého předjíždění. Strategie v oblasti pneumatik byla jedním z faktorů, který k této bitvě přispěl. Závod vyhrál tým N°2 AUDI Sport Team Joest R18 e-tron quattro v rukou jezdců DUVAL/KRISTENSEN/McNISH před týmem N°8 TOYOTA TS030-Hybrid, za který jeli jezdci BUEMI/DAVIDSON/SARRAZIN.
Ve třídě LMGTE Pro zvítězil tým PORSCHE AG Team Manthey, který získal první i druhé místo s novým Typem 991 911 GT3 RSR. Pro německý tým, který celý letošní závod 24 hodin Le Mans těžce bojoval s vynikajícím ASTON MARTIN Racing, to byl výborný výsledek. “Letošní ročník 24 hodin Le Mans ukázal, jak jsou vytrvalostní závody schopné propojit pokrokovou technologii s velmi vzrušující zábavou. Byl to opravdu velmi vydařený 90.ročník tohoto francouzského závodu a velmi solidní základ, na který budeme navazovat v roce 2014. Příští ročník bude ještě více přizpůsoben k propagaci mobility,” dodal Pascal COUASNON.
Komentáře