Podle APPAA nemá množství tuzemských prodejců ojetin jinde v Evropě obdoby. “Je to dáno ohromným rozmachem podnikání v této oblasti hned po roce 1989, kdy naši občané, doposud jezdící v trabantech a moskvičích, chtěli vlastnit zahraniční vůz. Dovozem aut ze zahraničí se pak živilo až několik desítek tisíc subjektů,” uvedl předseda asociace Petr Přikryl.
Asociace sdružuje 50 členů. Během prázdninových měsíců jednala o členství s více než 80 autobazary, ale tři čtvrtiny musela odmítnout. Důvodem bylo především nesplnění základních pravidel férového obchodu. Velká část autobazarů nemá například vyvážené smlouvy, prodává vědomě vozy se stočeným tachometrem, případně uvádí zákazníka v omyl například nedostatečným nebo nepravdivým technickým popisem prodávaných vozidel.
Největším problémem trhu s ojetinami není podle Přikryla mediálně vděčné stáčení tachometrů, ale nedostatečná možnost získat příslušná data o vozidle. APPAA chce docílit takového stavu, kdy neosobní data o vozidle budou veřejně přístupná. Jde o výpis z historie vozu, především kontrola VIN, kontrola, zda není vozidlo odcizeno a také stav ujetých kilometrů.
Prodej ojetých osobních vozů v Česku se loni podle údajů firmy Cebia zvýšil o osm procent na 562.000. Jejich hodnota byla téměř 90 miliard korun. Celkem 436.000 vozů Češi koupili v tuzemsku a zbytek dovezli.
Komentáře