Navrhnout a vyrobit prvotřídní zimní pneumatiku, která bude výkonem na nové, vyšší úrovni, není lehký úkol. Skutečnost, že pneumatika je jediným kontaktním bodem auta s vozovkou, znamená, že společnosti jako Goodyear zpravidla pracují na vývoji nových výrobků mnoho let, než je představí na trhu. Kromě veškerých právních požadavků musí splnit také vlastní firemní normy, které jsou u společnosti Goodyear jedny z nejpřísnějších v tomto odvětví, což znamená, že techničtí inženýři musí při výrobě dodržet více než 50 interních kritérií, než uvedou pneumatiku na trh.
{uri:/gallery/88}
Mnoho spotřebitelů věnuje pneumatikám na svém voze jen malou pozornost. Zároveň však očekávají, že tyto pneumatiky budou mít správnou přilnavost k povrchu vozovky, zvládnou jakoukoli zatáčku, budou mít krátkou brzdnou dráhu, ujedou co nejvíce kilometrů, poradí si s rozmary počasí, včetně vysokých a nízkých teplot, pomohou snížit spotřebu benzínu, zajistí pohodlnější jízdu a mnoho dalšího. Tato očekávání se ještě zvýší, když dojde na zimní pneumatiky, které musí obstát v nepříznivých zimních podmínkách, kdy čelí sněhu, ledu, břečce, nízkým teplotám a nejistému povrchu vozovky. Výborné jízdní vlastnosti v těchto podmínkách pak mnozí přidávají k ostatním jmenovaným nárokům, které jsou na pneumatiky kladeny.
„Pneumatiky vyžadují jednu z nejkomplexnějších příprav ze všech částí auta,“uvádí Xavier Fraipont, Director Technology Consumer Tires EMEA. „Naši technici často tráví vývojem nového výrobku až tři roky. Tolik času je potřeba k tomu, aby se daly všechny části dohromady a vznikl prvotřídní produkt, který nejen že splňuje všechny požadované normy, ale navíc ještě plní naše vlastní velmi vysoké a přísné standardy kvality. ”
Vývoj pneumatiky UltraGrip 9 začal v roce 2012, hned poté, co byla v roce 2011 uvedena na trh její předchůdkyně UltraGrip 8.
„Proces vývoje nové pneumatiky začíná společným setkáním více než 15 oddělení, jejichž členové k návrhu nového výrobku přispívají svými odbornými znalostmi. To zahrnuje návrh dezénu, složení výrobku, výběr materiálů, proces výroby a práci chemiků, fyziků i marketingových odborníků,“pokračuje Fraipoint.„Jakmile na základě sběru marketingových dat pochopíme, co vyžadují spotřebitelé, a specifikujeme, jakými vlastnostmi musí daný výrobek disponovat, vytvoří oddělení designérů první návrh, který bude sloužit jako základ budoucího hotového výrobku.” Na základě tohoto návrhu začnou jednotlivá technická oddělení vyvíjet, testovat a předělávat nový výrobek, dokud nedosáhne všech požadovaných parametrů.
Stručně řečeno, vývoj UltraGrip 9 jsme rozhodně neuspěchali. Kromě toho že během své výroby prošla rukama mnoha techniků a odborníků na pneumatiky, bylo vytvořeno kolem 3000 prototypů ve čtyřech továrnách, včetně výrobny prototypů v Lucembursku, továrny Debica v Polsku či továrny Sava ve Slovinsku. Celkem bylo zhodnoceno na 70 specifikací pneumatiky, vyrobeno 30 opakování, otestováno 14 dezénových kombinací a proběhlo 9 srovnávacích testů s konkurenčními výrobky.
A to je jen vrcholek ledovce. Dohromady proběhlo 7 zimních testování na testovacích základnách ve Finsku, Francii, Švýcarsku a na Novém Zélandu. Spolu s testy provedenými v prostorech GIC*L byla pneumatika testována více než 600krát, aby se společnost Goodyear ujistila, že dodá na trh kvalitní zimní pneumatiku, která bude dokonce překonávat jejich vlastní standardy.
„Vývoj nové pneumatiky je vždy velkolepým projektem, který si vyžaduje dovednosti mnoha stovek techniků, z nichž každý tomuto procesu dodává vlastní specifické znalosti a dovednosti,“ dodává Fraipont. „Je to jako jedna velká skládačka se stovkami částí, které po spojení dohromady musí vytvořit všestrannou pneumatiku. Je to nesmírně vzrušující úkol, v němž budeme pokračovat a nadále se zdokonalovat i v budoucnu.
Komentáře