V dnešní době lze při navrhování a konstrukci spalovacích motorů pozorovat tendenci snižovat velikost motorů a zároveň zvyšovat jejich výkon a hodnotu točivého momentu. Tato koncepce se běžně označuje jako „downsizing“, kde je hlavním cílem optimalizace spotřeby paliva a zvýšení trakčních parametrů motoru, ale také snížení emisí. Jak v tom pomáhají inovativní těsnící systémy?
Faktory ovlivňující přímo těsnicí plochy hlav válců jsou spalovací tlaky a teplota spalování.
Požadavky:
Účinné a přiměřené utěsnění těsnění hlavy válců, které zajišťuje dlouhou životnost těsnicího prvku, klade řadu požadavků. Těsnicí prvek musí poskytovat těsné utěsnění pro plyny a kapalná média (označované jako „makroskopická těsnění“), ale musí rovněž poskytnout odolnost vůči pronikání těchto médií mezi těsnící vrstvy a součásti, které mají být utěsněny, tzv. „mikroskopická těsnění“.
Vícevrstvé těsnění hlavy válců z oceli (MLS) mají v oblastech obklopujících spalovací komory speciálně konstruované lemy, které zajišťují dodatečný povrchový tlak. Kromě toho je celá těsnicí plocha nebo její část potažena povlakem z elastomeru. Obě tyto vlastnosti umožňují makroskopické a mikroskopické těsnění.
Dalším zřejmým faktorem ovlivňujícím těsnost součástí a prvků těsnění je kvalita a drsnost těsnicích ploch. Samotné těsnění, a to i v nejvyšší kvalitě, neposkytuje dokonale těsné spojení mezi blokem válců a hlavou válců. Kvalita povrchu k utěsnění zde hraje hlavní roli.
Standardy drsnosti povrchů, které je třeba utěsnit, jsou obsaženy v normě DIN EN ISO 4287. Odpovídající drsnost je Rz ≤15 μm a pro hloubku profilu Pt ≤22 μm. Tyto limity určují adaptivní vlastnosti povrchu vrstev těsnění vzhledem k těsnicím povrchům a během mechanického opracování hlavy válců nebo bloku motoru musí být vždy dodržena obě omezení.
Řešení:
Těsnění hlavy válců (MLS) vyráběná společností VICTOR REINZ zajišťují bezpečné a spolehlivé utěsnění bloku válců a hlavy válců až na maximální hodnoty Rmax=25 μm. Adaptivní lemy v těsnicích plochách vnějších plechů z pružinové oceli zajišťují makro-těsnění. Adaptivní vrstvy z elastomeru na příslušných ocelových površích zajišťují mikroskopickou těsnost vyplněním drsností povrchu. Při použití těsnění od společnosti VICTOR REINZ si tak můžete být jisti perfektní kvalitou provedené opravy.
Komentáře