Vyjádření Asociace autobazarů (APPAA) k článku o aktivitách Ministerstva obchodu a průmyslu ohledně prověřování ojetých vozidel: „Trestnost stáčení tachometrů podporujeme, přenášení odpovědnosti na dovozce je však nesmysl a alibismus“.
Podle informací, které uveřejnil portál idnes.cz, připravuje ministr Mládek tři opatření, která mají údajně ochránit spotřebitele před nepoctivými praktikami prodejců ojetin. Mládkovi v tom má pomoci dvanáctičlenná komise, která měla připravit dílčí podklady. Kromě toho, že komise navrhuje do zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zakotvit zákaz pozměňování stavu počítače ujeté vzdálenosti, obecný zákaz nabídky takových služeb, a zakotvit zákonem povinnost zapisovat do velkého technického průkazu a elektronického registru stav počítače ujeté vzdálenosti při technické kontrole, doporučuje také v rámci dovozu stanovit odpovědnost za správnost údajů dovozci. Podle APPAA to je nejen nesmysl, ale také určitý alibismus státu. Tedy snaha přenést svoji neschopnost poskytovat relevantní informace o vozidlech na někoho jiného.
„APPAA je jednoznačně proti přetáčení kilometrů a důrazně požaduje zavedení trestnosti takového jednání“, říká Petr Přikryl a pokračuje: „Není ale možné požadovat po autobazarech, které dovážejí vozy ze zahraničí, aby byly odpovědni za správnost údajů počítače ujeté vzdálenosti“. Podle Přikryla to je pouhý alibismus, kterým se stát snaží zbavit odpovědnosti za neposkytování veřejných informací o vozidlech. „Z čeho má dovozce vycházet? Kde vezme data? Jak si ověří správnost těchto dat“? To jsou otázky, na které podle Přikryla neexistuje odpověď. Podle něj je za poskytování informací o vozidlech zodpovědný především stát, který takovými informacemi disponuje a má legislativní možnosti, jak takové informace shromažďovat, zpracovávat a poskytovat zájemcům. Stejně jako v případě Katastru nemovitostí. „Představte si modelovou situaci, kdy dovozce koupí například ve Francii vůz ŠKODA. Dostane k němu fakturu, servisní knížku a možná i nějaké doklady ze servisu. Jak si má ale ověřit, že jsou tyto doklady řádně vyplněny a že do nich byla zadána správná data“? Po prodeji v České republice se může stát, že vozidlo například havaruje a teprve kontrolou v databázích pojišťoven nebo jiných institucí, včetně vlastní automobilky, vyjde najevo, že vůz byl třeba již někdy opravován a měl jiný stav kilometrů než uváděla servisní knížka. „Bude za toto odpovědný dovozce?“, ptá se Přikryl. Navíc, všechny databáze, včetně té od společnosti Cebia, mají pouze informativní charakter. Nelze je tedy považovat za důkaz toho, že s počítačem ujeté vzdálenosti bylo manipulováno. Podle Přikryla je řešením veřejný přístup k informacím a sdílení dat s národními registry ostatních státu, například s využitím systému EUCARIS, který Česká republika stále nevyužívá.
Komentáře