Ať na letní dovolené, nebo při dojíždění do práce, čas, který lidé tráví za volantem, může být velmi stresujícím a frustrujícím zážitkem, jak ukázali sociální psychologové z Londýnské školy ekonomie a politických věd (LSE).
Aktuální průzkum sociální psychologie bezpečnosti silničního provozu, který společně provádějí Londýnská škola ekonomie a politických věd LSE a výrobce pneumatik Goodyear, identifikoval různé způsoby, kterými lidé reagují na ostatní řidiče. Vycházejí z toho, jak se vyrovnávají se svými vlastními pocity a nejistotou ohledně chování dalších účastníků silničního provozu.
Prostřednictvím hloubkových rozhovorů s různými charakteristickými skupinami evropských řidičů stanovili vědci sedm různých typů osobnosti, které se projevují takto:
- Učitel: potřebuje ujištění od ostatních řidičů, že vědí, co udělali špatně, a očekává uznání svého úsilí o poučení ostatních.
- Všeználek: myslí si, že je obklopen samými neschopnými hlupáky, a nalézá uspokojení, když může z bezpečí svého vozu povýšeně křičet na ostatní řidiče.
- Závodník: potřebuje všechny předjet a je otrávený, když mu v tom někdo brání. Pokud se někdo snaží předjet jej, zrychlí, nebo zmenší odstup od dalšího vozidla, jen aby tomu zabránil.
- Soudce: chce potrestat ostatní řidiče za jakékoli podle něj nevhodné chování. Může to skončit i tak, že vystoupí z vozidla a zajde si to s jiným řidičem vyříkat osobně.
- Filozof: snadno se vyrovnává s nevhodným chováním jiných řidičů a snaží se ho racionálně vysvětlit. Daří se mu ovládat své pocity ve vozidle.
- Nekonfliktní: snaží se vyhnout konfliktům s ostatními řidiči. Nebere si jejich chování osobně, ale dává si na ně pozor, protože je považuje za nebezpečné.
- Pohodář: poslouchá hudbu nebo telefonuje, aby se izoloval. Pokud to, že se vyhýbá kontaktům s ostatními řidiči, neznamená, že nesleduje dostatečně provoz, je to dobrá cesta ke snížení frustrace.
Tyto různé osobnosti řidičů vystupují na povrch v různých situacích, v nichž řidiči musí reagovat na chování ostatních účastníků silničního provozu.
“Většinu času si sedíme spokojeně v pohodlí svého vozidla, ale za každým rohem se může stát, že budeme muset reagovat na ostatní řidiče. To dělá ze silnice náročné a nejisté sociální prostředí. Můžeme mít obavy z řízení ostatních řidičů, ale tento výzkum ukazuje, že jejich chování záleží také na tom, co děláme my. Často my sami přispíváme k chování ostatních řidičů, které se nám nelíbí. Z psychologického hlediska rozdílné typy osobností představují různé způsoby, jimiž se řidiči vypořádávají s frustrací a negativními pocity. Nelze nás však vždy zařadit do jediné konkrétní skupiny. V závislosti na situaci a interakci s ostatními většina z nás zjistí, že se může identifikovat i s několika profily,” vysvětluje dr. Chris Tennant, sociální psycholog, který výzkumný projekt na LSE vede.
“Většina těchto modelů chování může vést k nebezpečné situaci na silnici. Porozumět tomu, jakým chováním disponujeme, a co to může vyvolat, je pro nás všechny první krok k tomu, abychom se lépe ovládali a vytvářeli tak lepší jízdní prostředí pro sebe i ostatní účastníky silničního provozu. Vedle účinného zákonného postihu agresivní jízdy zůstává výchova a celoživotní vzdělávání nejsilnějším nástrojem k ovládnutí sociální a emocionální stránky řízení a zvýšení bezpečnosti silničního provozu,” doporučuje Olivier Rousseau, viceprezident značky Goodyear pro osobní pneumatiky v Evropě, na Blízkém východě a v Africe.
Osobnostní typy vyplynuly z první části společného výzkumného projektu, který kvalitativně nahlíží na chování při jízdě prostřednictvím charakteristických skupin a hloubkových rozhovorů. Tímto výzkumem LSE a Goodyear zjišťují, jak řidiči navzájem ovlivňují své chování na silnici.
Druhá část projektu probíhá v 15 evropských zemích. Konečné výsledky a analýza této celoevropské studie se očekávají v říjnu.
Komentáře