Jarní povodně, které v minulých dnech zasáhly značná území zejména ve Francii a Německu, s sebou tradičně přinášejí snahy prodat vodou znehodnocené vozy. Podle zkušeností AAA AUTO se u prodejců či v inzerci začínají zaplavené vozy objevovat již krátce po povodních. AAA AUTO proto na všech svých pobočkách zpřísňuje kontroly vykupovaných aut a varuje zejména před nákupem vozů dovezených ze zasažených zemí.
Podle údajů SDA je ročně ze zahraničí dovezeno okolo 140 tisíc ojetých aut. Za prvních pět měsíců letošního roku se už na českém trhu objevilo přes 65 tisíc dovezených ojetých vozů a více jak 75 tisíc ještě pravděpodobně přibude do konce roku. Většina importů pochází právě z Německa a Francie, které v minulých dnech na mnoha místech včetně velkých aglomerací s hustým automobilovým provozem sužovaly rekordní povodně. U moderních vozů plných elektronické výbavy a různých bezpečnostních systémů je pochopitelně zvýšená náchylnost k poruchám, zejména po zaplavení velkým množstvím vody do výše větší, než je motorový prostor. Mnoho závad pak může být i životu nebezpečných. Prakticky kdykoliv totiž může nastat selhání elektroniky, nebo závady na vnějších součástech auta vlivem nadměrné koroze.
„V době po rozsáhlých záplavách vždy evidujeme pokusy o prodej aut, která jsou evidentně poškozena vodou. Proto pečlivě prověřujeme, kde se s vozem jezdilo. Mnohem detailněji kontrolujeme, jestli například není bahno v různých těžko přístupných místech, třeba pod čalouněním dveří. Často bývá i za těsněním kolem dveří nebo pod palubní deskou. Hodně napoví také větší míra koroze pod kobercem v zavazadlovém prostoru, nebo zápach,“ popisuje generální ředitelka AAA AUTO International Karolína Topolová.
Pečlivě by k nákupu ojetého vozu měli přistupovat i zákazníci. V kupní smlouvě by rozhodně měli požadovat ustanovení o tom, že vůz nebyl zatopen, aby v rámci reklamace mohli žádat finanční kompenzaci. AAA AUTO poskytuje doživotní garanci vrácení peněz, pokud by se zatopený vůz přes všechna opatření dostal do prodeje. „Vzhledem k situaci v Německu a Francii se dá očekávat, že se na mnoha inzertních serverech objeví větší množství aut právě z těchto zemí. Stejně tak se ale mohou objevit auta původem z Česka, kde na některých místech také došlo k lokálním záplavám,“ dodává Topolová. U aut ze zahraničí se většinou jedná o individuální dovozy. Vyplatí se nekupovat auta z druhé ruky od překupníků. U takových aut pak reálně hrozí vážné problémy a s nimi spojené dodatečné náklady na opravy. Ty mohou mnohdy převýšit i cenu samotného vozu. „Správně by po zatopení vozu měla být vyměněna veškerá elektroinstalace, což znamená náklady v řádu desítek tisíc korun. Proto jsou v místě původu zatopené vozy prakticky neprodejné a směřují na vývoz například do Česka,“ uvedla Topolová.
Komentáře