Asociace autobazarů APPAA reaguje na tiskovou zprávu společnosti Cebia, ve které její ředitel tvrdí, že počet ojetých aut se stočeným tachometrem v České republice stoupl na 42 procent.
Podle APPAA je takové tvrzení nepodložené a nepravdivé, a má jediný cíl – vzbudit ve veřejnosti dojem, že téměř polovina vozidel v českých autobazarech má stočený tachometr a je potřeba si taková vozidla prověřovat v databázi společnosti Cebia. APPAA tvrdí, že počet stočených vozidel na českém trhu osciluje kolem hodnoty 25%.
„Ze strany Cebia se jedná o hodně manipulativní interpretaci její interní statistiky. Navíc není zcela zřejmé, že se publikovaná čísla zakládají na pravdě“, komentuje situaci Petr Přikryl. Podle Přikryla totiž nelze počet údajně stočených vozidel odhalených databází Cebia vztahovat na celý trh. „Je to stejné, jako kdyby gynekolog, který ve své ordinaci diagnostikuje např. 60% těhotných žen tvrdil, že 60% českých žen je těhotných,“ říká Přikryl.
Podle Přikryla je tady navíc několik jasných faktů, indikujících, že se sdělení Cebia nezakládá na pravdě. Jako příklad uvádí statistiky SDA, ze kterých vyplývá, že za první pololetí letošního roku bylo v ČR registrováno 81.860 ojetých vozidel dovezených ze zahraničí. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2015 jde tedy o nárůst o 9.322 vozidel, což představuje cca 12% nárůst. „Nelze tedy přijmou tezi ředitele Cebia, že za údajným růstem počtu stočených vozidel o dvě procenta stojí dovoz ojetin ze zahraničí,“ říká Přikryl.
Podle Přikryla se počet vozidel, která mají stočený tachometr, pohybuje na hranici 25-30%. Vychází přitom z čísel členů APPAA a ostatních prodejců ojetin v ČR i zahraničí. Ti v rámci svých kontrol, kdy využívají i systém Cebia, evidují právě 25-30% vozidel se stočeným tachometrem. „Navíc plných 7% vozidel, která při prověřování indikují možnost přetočeného tachometru, nakonec stočená nejsou,“ říká Přikryl a vysvětluje: „U těchto vozidel se následným prověřování zjistilo, že například na stanici technické kontroly nebo v servisu byl omylem zadán do systému jiný počet kilometrů. Jde o typický překlep, kdy například místo hodnoty 168 zadá technik 186.“ Podle Přikryla tak reálný počet vozidel se stočeným tachometrem nepřekračuje 25% trhu.
I tak jde ale podle Přikryla o vysoké číslo. Asociace proto již od svého vzniku bojuje za zavedení trestnosti stáčení tachometrů a snažila se pro tento boj získat, mimo jiné, i společnost Cebia, která však zavedení trestnosti zpočátku neprosazovala. „Jsme rádi, že se to postupem času změnilo a věříme, že zákonodárci nakonec lobbistům neustoupí a takový zákon projde Sněmovnou,“ uzavírá Přikryl.
Anonym, 11. září 2016, 13:08 0 0
Kdo se v tomto byznysu někdy pohyboval, tak ví své. Osobně bych viděl poměr stočené a nestočené na 80 ku 20!!! A za svým názorem si pevně trvám. Nářky bazárníků jsou jasné, začínají mít problémy s udáváním "extra" kousků. Přitom metla na kilometry by byla povinnost zaznamenávat v servisech, STK, kontrolách policií ČR vždy stav km v době kontroly. A pokud by s jednou za čas někdo překlepnul, tak by z grafu růstu km bylo vidět, kdy se to stalo.
Odpověď