Nový světový rekord pro nejrychlejší auto jedoucí po dvou kolech je 186,269 km/h.
Ostřílený profesionální kaskadérský řidič Vesa Kivimäki z finského města Härmä dosáhl nového světového rychlostního rekordu v jízdě na dvou kolech.Rekordu bylo dosaženo ve spolupráci s vývojovým týmem společnosti Nokian Tyres a profesionály z „pit stopu“ Vianor. Vůz BMW 330 s výkonem 400HP byl vybaven pneumatikami Nokian Tyres s technologií aramidových bočnic. Nový světový rekord naměřili 31. srpna 2016 na letišti Seinäjoki.
Nejdůležitější roli sehrály pneumatiky
Již dříve se Kivimäki pokusil překonat rekord pro nejrychlejší vozidlo jedoucí po dvou kolech, ale neúspěšně. V určitém okamžiku si uvědomil, že klíčem k dosažení rychlostního rekordu je mít mimořádně odolné pneumatiky. Teprve až spolupráce s Nokian Tyres a Vianorem mu umožnila rekordu dosáhnout.
„Když jsem zjistil, že odborníci v Nokian Tyres vyvinuli technologii aramidových bočnic, která zvyšuje odolnost pneumatik, chtěl jsem se pokusit překonat rekord ve spolupráci právě s jejich týmem. Také jsem věděl, že společnost dosáhla v roce 2013 světového rekordu pro nejrychlejší vůz na ledě. Proto jsem na konci roku 2015 oslovil Nokian Tyres a Vianor s žádostí o spolupráci,“ – říká Vesa Kivimäki, čerstvý držitel nového světového rekordu.
V extrémních rychlostech se úloha pneumatik stává klíčovou. To platí dvojnásob v situaci, kdy se v kontaktu s vozovkou nachází pouze dvě pneumatiky. Aby vůz mohl překonat světový rekord, bylo zapotřebí co nejodolnějších pneumatik. Odborníci z Nokian Tyres vyřešili tento problém využitím speciální stavby pneumatik společně s technologií aramidových bočnic. Tajemství technologie aramidových bočnic spočívá v extrémně silném aramidovém vlákně, které se využívá rovněž v leteckém a obranném průmyslu. Pneumatiky tak zaručují bezpečnost a ochranu i v nečekaných situacích. Bočnice jsou extrémně odolné vůči oděru, průpichům, průrazům a defektům obecně. Tato technologie je použita například u nejnovějších pneumatik Nokian Tyres pro SUV, například Nokian WR SUV3.
„Při jízdě po dvou kolech můžete u vysoce kvalitních pneumatik snadno krátkodobě dosáhnout rychlosti 150 kilometrů za hodinu. Ale překonat tuto rychlost a následně ji také udržet vyžaduje od vozidla i pneumatik mnohem více. Opotřebení bočnic dosahuje při rychlostech od 180 do 190 km/h, což jsou světové rychlostní rekordy, zcela jiných parametrů. Proto jsem si testoval pneumatiky v rychlosti 120 km/h a 170 km/h pomocí několika cílených zkoušek,“vysvětluje Kivimäki.
Vyladěný vůz, funkční „pit stop“
Světový rekord pro nejrychlejší vozidlo jedoucí po dvou kolech se uskutečnil podle pravidel stanovených Guinessovou knihou rekordů. Vůz musí být sériově vyráběný, nikoliv prototyp vytvořený přímo pro pokus o dosažení rekordu. Během jedné hodiny musí vůz jezdit oběma směry mezi měřicími bránami, které jsou od sebe vzdálené 100 metrů. Světový rekord se pak stanovuje jako průměrná hodnota z těchto dvou měření.
Kivimäki si pro pokus o rekord vybral vůz BMW 330, upravený tak, aby mohl jet po dvou kolech a zaručit maximální bezpečnost. Diferenciál byl svařen, aby zůstal zablokován, a tlumiče s pružinami byly upraveny pro jízdu na dvou kolech. Výkon vozu se zvýšil na 400 HP, a aby se minimalizovalo nebezpečí požáru, byl také odstraněn vnitřek vozu. Pro ochranu řidiče byla namontována uzpůsobená sedačka, speciální bezpečnostní pásy a ochranná klec. Kvůli riziku požáru byla jako palivo použita nafta, která není tolik vznětlivá jako benzín.
Rekordu bylo dosaženo na letištní ranveji dlouhé 2 kilometry a široké 50 metrů. Průměrná rychlost první jízdy byla 190,074 km/h a druhé jízdy 182,463 km/h. Nový světový rekord – rychlost 186,269 km/h – je průměrná hodnota z těchto dvou měření. Nicméně nový rekord probudil ještě větší hlad po dalších úspěších.„Můj cíl je v budoucnu překonat na dvou kolech rychlost 200 km/h,“ říká držitel nového světového rekordu Vesa Kivimäki.
Předchozí světový rekord vznikl v roce 1997, tedy před 19 lety, kdy Švéd Göran Eliason jel po dvou kolech rychlostí 181,25 km/h.
Jedinečná technologie a skutečná odolnost pneumatik Nokian Tyres
„Vášeň a tvůrčí šílenství, potřebné pro tento pokus o světový rekord, odráží také filozofii vývoje produktů společnosti Nokian Tyres. Potřebujeme zkoušet nové věci a testovat naše limity. Odhalujeme, jaký má na vnější limity vliv stavba pneumatiky. To nám umožňuje vyvíjet bezpečnější a odolnější pneumatiky, což představuje skutečný přínos také pro běžné řidiče,“říká Matti Morri, vedoucí zákaznického servisu Nokian Tyres.
Komentáře